کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۸۱۶۲
تاریخ خبر:

دولتِ وحشت؛ تشکیل ‌‌راست‌گراترین کابینه تاریخ اسرائیل ‌

روزنامه هفت صبح| اسحاق هرتزوگ، رئیس دولت اشغالگر اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که رایزنی‌های خود را با احزاب سیاسی به پایان رسانده و بنیامین نتانیاهو، رهبر لیکود را برای تشکیل دولت در روز یکشنبه مأمور خواهد داد. نتانیاهو حمایت ۶۴ نماینده از ۱۲۰ نماینده پارلمان جدید اسرائیل را با خود همراه کرده است و نخست‌وزیر آینده این کشور خواهد بود. بنیامین نتانیاهو قرار است روز یکشنبه به مقر رئیس‌جمهوری اسرائیل برود و رسماً حکم مأموریت برای تشکیل کابینه را دریافت کند. وی از آن زمان ۲۸ روز فرصت دارد تا دولت تشکیل دهد. این زمان قابل تمدید تا 14 روز است.

تحلیل‌گران معتقدند که نتانیاهو که رکورددار بیشترین زمان نخست‌وزیری در تاریخ اسرائیل است به زودی دولتی را تشکیل خواهد داد که انتظار می‌رود راست‌گراترین دولت اسرائیل در تاریخ این کشور باشد. شریک ائتلافی نتانیاهو، ائتلاف صهیونیسم مذهبی، ۱۴ کرسی به دست آورده است. این همان ائتلافی است که اوتزما یهودیت هم بخشی از آن است. ایتامار بن گویر، رئیس این حزب است و از حالا همه در هراس هستند که او ممکن است یک وزیر در کابینه اسرائیل باشد. حتی روز چهارشنبه رئیس دولت اشغالگر یعنی هرتزوگ هم گفته بود که «تمام جهان نگران مواضع راست افراطی بن گویر است، یک ملی گرای افراطی که قرار است وزیر کابینه جدید نتانیاهو شود.»

گفته شده اگر ائتلاف نتانیاهو در نهایت اکثریت کنست را به دست آورد و دولت تشکیل بدهد، انتظار می‌رود که بن گویر پست وزیر امنیت عمومی در کابینه را طلب کند و از نتانیاهو بخواهد به او مجوز نظارت بر نیروی پلیس اسرائیل را دهد و بنا به گزارش‌ها، امیدوار است جرائم کلاهبرداری و نقض اعتماد را از قوانین کیفری کشور بردارد که به نتانیاهو کمک می‌کند و قوه قضائیه را با تضعیف توان آن برای ابطال قوانین مورد مناقشه، ضعیف خواهد کرد. اما او کیست؟

سیمای یک صهیونیست افراطی
ایتامار بن گویر ۶ مه ۱۹۷۶ در حومه مواسرت صهیون اورشلیم از پدر و مادری یهودی با پیشینه عراقی و کردی به دنیا آمد. او در نوجوانی به سیاست جناح راست افراطی علاقه‌مند شد. در ۱۶ سالگی، به عضویت حزب ملی‌گرای افراطی کاخ خاخام مئیر کاهان درآمد که ایالات متحده آمریکا پیش از ترور کاهان در نیویورک در سال ۱۹۹۰، آن را گروهی تروریستی نامید. ممنوعیت ازدواج اعراب و یهودیان، سلب تابعیت اسرائیلی از اعراب و اخراج تعداد زیادی از فلسطینیان در دستور کار کاهان قرار داشت.

بن گویر در جوانی با حضور در تلویزیون با کلاهی تزئینی که گفته می‌شد از کادیلاک اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت برداشته است و اینکه اعلام کرد «به ماشینش رسیدیم؛ به خودش هم می‌رسیم.» به شهرت رسید و به شعله‌ور شدن خشم مخالفان پیام صلح اسلو در سال ۱۹۹۵ دامن زد. رابین مدت کوتاهی بعد از آن ترور شد؛ ۴نوامبر ۱۹۹۵ پس از شرکت در تجمعی در میدان پادشاهان اسرائیل آن زمان در تل‌آویو به ضرب گلوله یک افراطی به نام ییگال امیر جان باخت. آن میدان اکنون به نام رابین است.

همچنین گفته می‌شود بن گویر عکسی از باروخ گلدشتاین را با افتخار روی دیوار خود نصب کرده است؛ یک آمریکایی-اسرائیلی که در سال ۱۹۹۴، بیست‌ونه نمازگزار فلسطینی را در الخلیل قتل‌عام کرد؛ البته به گزارش تایمز اسرائیل، اکنون ادعا می‌کند که به نشانه تعدیل موضع خود آن را برداشته است.

او که برای پاسخگویی به کیفرخواست‌های دائم به اتهام‌هایی مانند تحریک به نژادپرستی، تخریب اموال، داشتن لوازم تبلیغاتی یک سازمان «تروریستی» و حمایت از یک سازمان «تروریستی» (اشاره به وابستگی‌اش به کاخ) بارها به دادگاه احضار شد، تصمیم گرفت به طور رسمی در کالج آکادمیک اونو در کریات اونو در رشته حقوق تحصیل کند. او بعد از اتمام امتحاناتش، به دلیل سابقه جنایی و پیشینه افراطی (که اصرار داشت صرفا سیاسی بود)، با مخالفت کانون وکلای دادگستری اسرائیل روبه‌رو شد اما در نهایت بر آن‌ها پیروز و به حرفه وکالت وارد شد و با دفاع از رادیکال‌های [تندروها] یهودی متهم به تروریسم و جنایات سازمان‌یافته اسم و رسمی به هم زد.

بن گویر، ۴۶ ساله، چهره گروه راست افراطی صهیونیسم مذهبی است که در سال ۲۰۲۱ با ادغام حزبش، قدرت یهودی (اوتسما یهودیت) با اتحاد ملی بزالل اسموتریچ و نوام آوی مانوز وارد مجلس شد و از زمان پیروزی خود در کنست در سال گذشته، به دلیل اسلحه‌کشی روی کارکنان یک پارکینگ فلسطینی در تل آویو- که به بازجویی پلیس انجامید- و درگیری شدید با ایمن عوده، قانونگذار فلسطینی، بعد از ممانعت از ورود او به اتاق بیمارستانی که یک زندانی فلسطینی در آن اعتصاب غذا کرده بود، تیتر خبرها شد.

عقایدش چیست؟
بن گویر در واکنش به شهید خواندن فلسطینی‌هایی که توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند توسط یک نماینده عرب، به شبکه عمومی «کان» گفت: «کسی که قاتلان یهودیان را «شهید» می‌خواند، نباید در کنست باشد و نباید در اسرائیل باشد … به همه این افراد باید بلیت هواپیما به سوریه داده شود. در یک کشور عادی به آنها اجازه اقامت داده نمی‌شود … کسی که از تروریسم حمایت کند نمی‌تواند برای کنست نامزد شود.

بن گویر از آسان‌ کردن قوانین درگیری برای سربازان و پلیس‌های اسرائیلی حمایت کرده که به آنها اجازه می‌دهد در درگیری‌های خیابانی با فلسطینی‌ها آزادانه تیراندازی کنند. او به کان گفت: «دست سربازان ما بسته است. به هر کسی که سنگی پرتاب کند باید شلیک شود.»
بن گویر قول داده است که پس از روی کار آمدن، از قانونی حمایت خواهد کرد که «هرکسی را که علیه دولت اسرائیل و سربازان ارتش اسرائیل اقدامی کند از اینجا اخراج خواهد کرد.»

رئیس حزب اوتزما یهودیت و بسیاری از اعضای جناح راست افراطی اسرائیل مدت‌هاست که برای دسترسی و کنترل بیشتر بر قبه‌الصخره که عمدتاً توسط اوقاف اردن اداره می‌شود، تلاش کرده‌اند. شعار رئیس حزب اوتزما یهودیت برای آزاد شدن حضور یهودیان در مسجد‌الاقصی و قبه‌الصخره است:

«همه ما مخالف نژادپرستی هستیم و نمی‌توان به یک یهودی گفت، شما نمی‌توانید قبه‌الصخره بروید زیرا یهودی هستید. من طرفدار حقوق برابر هستم.» در حال حاضر، یهودیان فقط می‌توانند در زمان‌های معینی از این مکان دیدن کنند و از انجام مراسم مذهبی در آنجا منع شده‌اند، اگرچه محدودیت‌ها به طور فزاینده‌ای در سال‌های اخیر شکسته شده است.

کدخبر: ۴۸۸۱۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر