کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۹۶۲
تاریخ خبر:

دورهمی مربیان گمنام‌ ‌و ‌کم‌‌تجربه‌ در لیگ برتر

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | لیگ بیستم به زودی آغاز خواهد شد. تکلیف سرمربیان همه تیم‌ها هم مشخص شده و قرعه‌کشی مسابقات هم امروز برگزار خواهد شد اما تفاوت بزرگ لیگ بیستم با ادوار قبلی، در حضور پرتعداد مربیان جوان و حتی گمنام در راس نیمکت تیم‌های لیگ برتری است.

* وحید فاضلی (نساجی مازندران): بعد از جدایی عجیب و جنجالی محمود فکری از نساجی به نظر می‌رسید مدیران این باشگاه به شدت به دنبال بازگرداندن او باشند اما ظاهرا خیلی زود به این نتیجه رسیدند که برگشتن فکری به‌رغم میل باطنی‌اش، کمک چندانی به این باشگاه نخواهد کرد. فرصت زیادی هم تا شروع لیگ باقی نمانده بود و گزینه‌های روی میز هم زیاد نبودند. در نهایت هم به گزینه‌ای عجیب و ناشناس رسیدند. آنها وحید فاضلی ۳۹ ساله را جانشین فکری کردند و حالا این مربی جوان که حتی در لیگ یک هم تجربه سرمربیگری نداشته و فقط در تیم‌های آلومینیوم اراک و خیبر خرم‌آباد دستیار بوده، باید در لیگ بیستم نساجی را هدایت کند.

* محمد ربیعی (مس رفسنجان): ربیعی هم ۳۹ ساله است اما سابقه‌ای نسبتا طولانی و البته موفق در لیگ یک دارد. در کارنامه او هدایت سایپامهر کرج، البدر بندر کنگ، شهرداری اردبیل، شهرداری زنجان، بادران، شهرداری بندرعباس، آلومینیوم اراک و مس رفسنجان دیده می‌شود. او در اکثر این تیم‌ها نتایج خوبی گرفت و به خصوص با بادران تا آستانه صعود به لیگ برتر هم پیش رفت اما در نهایت این اتفاق نیفتاد. ربیعی سرانجام فصل گذشته توانست مزد زحمات و البته دانش خود را بگیرد و مس رفسنجان را به لیگ برتر برساند. او از لحاظ اخلاقی هم مورد تایید اهالی فوتبال است اما به هر حال باید این نکته را در نظر گرفت که او هم برای اولین بار فضای کار در لیگ برتر را تجربه خواهد کرد.

* وحید بیاتلو (ماشین‌سازی تبریز): بیاتلو در دو، سه سال گذشته با تیم نود ارومیه توانست نامی برای خود دست و پا کند. او فصل گذشته در مقطعی هم در تراکتور به عنوان دستیار حضور پیدا کرد و بالاخره بعد از تغییر مالکیت باشگاه ماشین‌سازی تبریز، توسط مدیران جدید این باشگاه به عنوان سرمربی این تیم در لیگ بیستم انتخاب و معرفی شد. نکته جالب درباره بیاتلو این است که او تنها ۳۲ سال دارد جوان‌ترین سرمربی لیگ بیستم است و از این لحاظ می‌توان حتی او را با یولیان ناگلزمن سرمربی جوان و موفق لایپزیش آلمان هم مقایسه کرد.

* سیدمهدی رحمتی (شهرخودرو): او وداعی غیرمنتظره با دنیای بازی داشت. خودش بارها مصاحبه کرده بود و حتی گفته بود می‌خواهد مثل بوفون تا سنین بالای ۴۰ سالگی هم به بازی ادامه دهد اما اتفاقاتی که فصل گذشته در شهرخودرو رخ داد، تصمیم رحمتی را تغییر داد. این باشگاه مشهدی فصل پرفراز و نشیبی را سپری کرد. یحیی گل‌محمدی، مجتبی سرآسیایی و سهراب بختیاری‌زاده مربیان شهرخودرو در لیگ نوزدهم بودند و سهراب در دو هفته پایانی با رحمتی به مشکل خورد و او را اخراج کرد.

‌ اما مدیران باشگاه ترجیح دادند تا خود سهراب را اخراج کنند و رحمتی را به تیم برگردانند، البته به عنوان سرمربی! رحمتی ۳۹ ساله، در چهار بازی آسیایی هم شهرخودرو را هدایت کرد و نتایج خوبی نگرفت اما او در لیگ بیستم همچنان سرمربی شهرخودرو خواهد بود، آن هم بدون تجربه حتی یک بازی لیگ برتری و البته بدون مدرک معتبر مربیگری مورد تایید فدراسیون!

* محرم نویدکیا (سپاهان اصفهان): اسطوره سپاهان و محبوب‌ترین بازیکن تاریخ این باشگاه، پس از ناکامی امیر قلعه‌نویی در سپاهان، هدایت این تیم را برعهده گرفته است. او هم مثل رحمتی در چهار بازی آسیایی روی نیمکت سپاهان نشست و کارشناسان معتقد بودند ‌ او توانسته تاثیرات مثبتی بر تیمش بگذارد. اما مسئله مهم این است که او هم به جز یک مقطع کوتاه و به صورت موقت در سال ۱۳۹۴ تجربه مربیگری در لیگ برتر را ندارد .

البته مثل رحمتی، مدرک لازم برای نشستن روی نیمکت سپاهان در لیگ برتر را هم ندارد. نویدکیای ۳۷ ساله، در سپاهان، جایگاهی مثل فرهاد مجیدی در استقلال دارد و هواداران این تیم امیدوارند او نبوغ دوران بازی خود را در مربیگری هم نشان بدهد و سپاهان را به روزهای اوج برگرداند. البته روی دیگر سکه را هم نباید نادیده گرفت و ممکن است نویدکیا با نتایجی ضعیف خیلی زود از سپاهان جدا و به اصطلاح سوزانده شود!

* ابراهیم صادقی (سایپا): در جمع مربیانی که پیش از این‌ از آنها نام بردیم، ابراهیم صادقی ۴۱ ساله باتجربه‌ترین مربی به شمار می‌رود. البته این تجربه فقط شامل یک سال سرمربیگری در تیم سایپا می‌شود. او فصل گذشته هدایت این تیم را برعهده گرفت و به هر شکلی که بود توانست تیم جوانش را در لیگ برتر حفظ کند. او حالا با یک سال تجربه، با سایپا وارد لیگ برتر بیستم خواهد شد و امیدوار است تیمش نسبت به فصل قبل نتایج بهتری کسب کند.

* رحمان رضایی (ذوب‌آهن اصفهان): رضایی چند سالی می‌شود که مربیگری را آغاز کرده است. او در راه‌آهن و تراکتورسازی دستیاری را تجربه و سرمربیگری را با برق جدید شیراز شروع کرد و در ادامه هدایت رایکای بابل را برعهده گرفت. رضایی اواخر فصل گذشته به عنوان مدیر فنی ذوب‌آهن انتخاب شد تا به لوکا بوناچیچ در حفظ این تیم در لیگ برتر کمک کند اما با کنار گذاشته شدن بوناچیچ و در حالی که صحبت از مربیان باتجربه‌ای برای هدایت این تیم بود، این خود رضایی بود که به عنوان سرمربی ذوب‌آهن در لیگ بیستم معرفی شد. رحمان ۴۵ ساله هم اولین حضور خود را در لیگ برتر به عنوان سرمربی تجربه خواهد کرد و البته با توجه به جدا شدن تقریبا تمام ستاره‌ها و بازیکنان کلیدی این تیم، کار بسیار دشواری را در پیش خواهد داشت.

* مجتبی حسینی (نفت مسجدسلیمان): او یکی از باتجربه‌ترین مربیان لیگ بیستم است! حسینی سابقه دستیاری در نساجی، صبا، پرسپولیس، ذوب‌آهن، نفت تهران و تراکتورسازی را دارد و البته در کارنامه او سرمربیگری تیم‌های ذوب‌آهن و تراکتور هم دیده می‌شود. او پس از یک ناکامی در ذوب‌آهن، مدتی از سطح اول فوتبال ایران فاصله گرفت. یک فصل سرمربی گل‌ریحان البرز بود و فصل گذشته هدایت مس کرمان را برعهده داشت و تیمش در آخرین هفته از صعود به لیگ برتر بازماند. با همه این فراز و نشیب‌ها، حسینی هنوز در میان مربیان لیگ بیستم ، یک مربی کمتر شناخته شده به شمار می‌رود و برای رسیدن به اعتبار و شهرت بیشتر، نیاز به یک موفقیت بزرگ دارد.

* رسول خطیبی (آلومینیوم اراک): او بدون اغراق در میان همه این مربیان جوان، باتجربه‌ترین مربی به شمار می‌رود. خطیبی ۴۲ ساله است اما نزدیک به ۱۰ سال است که در بالاترین سطح فوتبال ایران سرمربیگری می‌کند. ماشین‌سازی تبریز در چند مقطع، گسترش فولاد تبریز، سیاه‌جامگان مشهد و تراکتورسازی تبریز تیم‌هایی بودند که خطیبی در لیگ برتر با آنها کار کرد و انصافا با توجه به بضاعت تیم‌هایش نتایج خوبی هم گرفت. خطیبی فصل گذشته در نیم‌فصل اول سرمربی ماشین‌سازی در لیگ برتر بود اما در نیم‌فصل به لیگ یک رفت و هدایت آلومینیوم اراک را برعهده گرفت و موفق شد این تیم را به لیگ برتر برساند.

* محمود فکری (استقلال): تعجب نکنید! نام او هم باید در این لیست قرار بگیرد. او البته از همه مربیان این فهرست مشهورتر است اما همه شهرت و محبوبیت او به دوران بازی‌اش برمی‌گردد. فکری در دوران مربیگری با وجود سابقه نسبتا طولانی، توفیق چندانی به دست نیاورده است. او یا در لیگ برتر دستیار بوده یا در لیگ یک سرمربی! فکری سرانجام در ۵۰ سالگی موفق شد سرمربیگری در لیگ برتر را با نساجی تجربه کند، آن هم فقط در ۱۰ بازی! او چند روز پیش به شکلی جنجالی از این تیم جدا شد و هدایت استقلال را برعهده گرفت.

کدخبر: ۳۵۳۹۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر