کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۷۶۴
تاریخ خبر:

دوئل ‌بسترن B۳۰ و فردا ۵۱۱ با بودجه ۵۳۰میلیونی

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| برخلاف کراس‌اوورهای چینی، سگمنت سدان‌های ارزان‌قیمت تولید این کشور در ایران به‌ندرت عضو جدیدی میان خود می‌پذیرند و از این‌رو خبر ورود فردا ۵۱۱ یا همان چانگان السوین کمی بیشتر از کراس‌اوور این شرکت یعنی SX5 سروصدا به‌پا کرد. البته هنوز خبری از حضور پررنگ فردا ۵۱۱ در خیابان‌ها نیست.

در برابر فردا ۵۱۱ رقبای مختلفی حضور دارند: دناپلاس توربوی اتومات، چری آریزو ۵ توربو، برلیانس H330 و بسترن B30. بسترن B30 سدان خوش‌فروش بهمن موتور است که از سال ۹۶ در ایران حضور دارد و بر‌خلاف B50 توانست نظر خریداران بیشتری را به سمت خود جلب کند. اما با بودجه ۵۳۰ میلیون تومانی خرید کدام یک به‌صرفه‌تر است؛ فردا ۵۱۱ مدل ۱۴۰۰ یا بسترن B30 مدل ۹۹؟

‌طراحی
از آنجایی‌که فاو در تولید بسترن از پلتفرمی متعلق به فولکس‌واگن استفاده کرد، رخ و ابعاد کلی آن با دیگر سدان‌های چینی، البته به‌جز زوتی آریو، متفاوت است و حس یک ماشین کامپکت ارزان را القا نمی‌کند. با این‌حال بعد از گذشت چهار سال از زمان اولین حضور، کمی طراحی بسترن B30 قدیمی و کسل‌کننده شده است. در آن سوی میدان فردا ۵۱۱ با گرافیک چراغ‌های به‌روزتر که تا حدی از نسل قبل هیوندای النترا کپی‌برداری شده حضور دارد. فرم زیبای جلوپنجره بزرگ جلو و جایگاه دی‌لایت در پایین آن باعث شده تا فردا طراحی دلنشین‌تری نسبت به بسترن داشته باشد و حداقل تا مدتی دلتان را نزند.

‌کابین و آپشن‌ها
اگر در حال بررسی سدان‌های بازه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان همچون جیلی GC6 و جک J4 بودیم سریع از این بخش عبور می‌کردیم اما واقعیت آن است که با پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیون تومان برای یک ماشین چینی حق دارید که انتظار آپشن‌های بیشتری را داشته باشید! بسترن B30 از سی‌انکپ ۵ امتیاز ایمنی دریافت کرده که به‌خاطر مجهزبودنش به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری و ترمز کمکی است. فردا ۵۱۱ کروز کنترل و کنترل کشش ندارد اما از سنسور فشار باد تایر و سیستم استارت استاپ موتور (STT) بهره‌مند است. همچنین خروجی ۱۲ ولت را فردا دارد اما بسترن ندارد. هر دو خودرو به دوربین عقب مجهزند اما سیستم نویگیشن را تنها در بسترن می‌توانید پیدا کنید.

‌پیشرانه
زمانی‌که فردا ۵۱۱ به بازار آمد شرکت مونتاژکننده روی گیربکس دوکلاچه آن مانور زیادی می‌داد. این خودرو یکی از ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای بازار ایران با این گیربکس است. اما بسترن B30 نیز از یکی از باکیفیت‌ترین گیربکس‌های اتومات بازار بهره می‌برد که اشکالات چندانی برای آن گزارش نشده و مثل فردا ۵۱۱ حالت اسپرت هم دارد. پیشرانه ۱٫۵ لیتری فردا و ۱٫۶ لیتری بسترن از نظر قدرت تقریبا‌ً برابرند و ۱۰۷ اسب بخار تولید می‌کنند اما گشتاور بسترن ۱۰ واحد بالاتر است و به ۱۵۵ نیوتن‌متر می‌رسد.

‌جمع‌بندی
بسترن B30 با اختلاف کمی در این رقابت پیروز می‌شود که عمده آن به‌خاطر سابقه خوب این ماشین در بازار و خدمات پس از فروش بهتر است. با این حال اگر ابایی از ریسک‌کردن ندارید و می‌خواهید یک خودروی متفاوت سوار شوید فردا ۵۱۱ خودرویی نیست که در ترددهای روزمره ناامیدتان کند.

کدخبر: ۴۲۰۷۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر