کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۵۱۵
تاریخ خبر:

دوئل گردن‌ کلفت‌ها در شبکه نمایش خانگی

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | با شروع فصل تابستان، حال و هوای شبکه نمایش خانگی تغییر خواهد کرد. بعد از به پایان رسیدن «ملکه گدایان» و «سیاوش» کم‌کم سایر سریال‌های درحال انتشار هم به پایان می‌رسند و نوبت به سریال‌های جدید از کارگردان‌های تازه‌نفس می‌رسد. درحال حاضر با توجه به محدودیت‌های تلویزیون در سریال‌سازی و مشکلات اکران فیلم‌ها در سینما، رقابت چشم‌گیری میان کارگردان‌ها برای ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی وجود دارد.

برخی کارگردان‌هایی که جزو برترین‌های سینما و تلویزیون هستند حالا این دو عرصه را رها کرده‌اند و مشغول سریال‌سازی برای نمایش خانگی هستند. از حسن فتحی و سیروس مقدم و همایون اسعدیان و مازیار میری گرفته تا کارگردان‌های جوانی مثل محمدحسین مهدویان و محمد کارت و نیما جاویدی و… که در چند سال اخیر توانسته‌اند در سینما خودی نشان دهند و سیمر‌غ‌ها را به دست بگیرند. در بخش اول پرونده دست روی کارگردان‌هایی گذاشته‌ایم که با کارنامه‌هایی درخشان سراغ ساخت سریال‌های نمایش خانگی رفته‌اند. در بخش دوم مروری داریم بر سایر سریال‌های تولید شده یا درحال تولید برای شبکه خانگی.

‌*** جیران / حسن فتحی
تجربه حضور در شبکه خانگی: حسن فتحی با ساخت سریال «شهرزاد» برای شبکه نمایش خانگی، اتفاق مهمی را رقم زد. این سریال در فصل اول بسیار پرمخاطب بود و آن زمان به لحاظ میزان بازدید در میان سایر سریال‌های شبکه خانگی هم رکورددار شد. درست است که در فصل دوم چندان موفقیتی عایدش نشد اما در فصل سوم مجددا خودش را احیا کرد و مورد توجه قرار گرفت. می‌توان گفت شهرزاد یکی از معدود سریال‌های ماندگار شبکه خانگی است.

تجربه حضور در تلویزیون: حسن فتحی جزو کارگردان‌های مهم تلویزیون است. سریال‌های او در هر دوره‌ای جزو پرمخاطب‌ترین آثار بوده‌اند و هنوز هم در بازپخش، آثاری موفقند. «پهلوانان نمی‌میرند»، «شب دهم»، «مدار صفر درجه»، «میوه ممنوعه» و «شب‌های زاینده‌رود» ازجمله مهمترین آثار فتحی در تلویزیون به‌حساب می‌آیند.

کارنامه سینمایی: فیلم‌های «ازدواج به سبک ایرانی»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «کیفر»، «یک روز دیگر» و این اواخر هم «مست عشق» ازجمله فیلم‌های سینمایی این کارگردان هستند. با وجود اینکه در تلویزیون جزو سریال‌سازهای بسیار موفق به‌حساب می‌آید اما در سینما چندان پرکار نیست و در جشنواره فجر موفق به کسب جایزه‌ای نشده است.

حال و هوای سریال: داستان سریال «جیران» در دوران ناصرالدین‌شاه روایت می‌شود و همانطور که می‌دانید درباره زندگی جیران، همسر و سوگلی ناصرالدین شاه است. یکی از سریال‌های پربازیگر شبکه خانگی به‌حساب می‌آید و بازیگرانی مثل پریناز ایزدیار، بهرام رادان، امیر جعفری، بابک حمیدیان، مریلا زارعی، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، غزل شاکری و… در آن بازی می‌کنند.

برگ برنده: حسن فتحی در سریال «جیران» روی سوژه‌ جذابی دست گذاشته و هم برای بازسازی یک واقعه‌ تاریخی سراغ بازیگرانی رفته که شاید پیش‌تر نقش‌های تاریخی از آنها سراغ نداشته‌ایم. تا اینجا مهمترین عنصر جذابیت سریال بازی بهرام رادان در نقش ناصرالدین‌ شاه است. اتفاقی که باعث شده خیلی‌ها از مدت‌ها پیش منتظر تماشای سریال باشند.

*** جزیره / سیروس مقدم
تجربه حضور در شبکه خانگی:سیروس مقدم سال ۹۸ سریال «خواب‌زده» را براساس فیلمنامه سعید‌ نعمت‌الله برای شبکه نمایش خانگی ساخت. یک سریال ماورایی عاشقانه که با سایر آثار این کارگردان تفاوت داشت و به دلیل انتشار نامناسب، چندان دیده نشد و مورد توجه قرار نگرفت. «جزیره» دومین همکاری سیروس مقدم با شبکه نمایش خانگی به‌حساب می‌آید.

تجربه حضور در تلویزیون: یکی از موفق‌ترین و پرکارترین کارگردان‌های تلویزیونی است که معمولا اکثر آثارش در هر دوره‌ای جزو پرمخاطب‌های تلویزیون به‌حساب می‌آمده‌اند. مقدم بیش از سی سریال تلویزیونی در کارنامه دارد اما این روزها بیشتر از همه به‌خاطر «پایتخت» مورد توجه قرار گرفته است. او از نوروز ۹۰ تا نوروز ۹۹ شش فصل از این سریال را با همکاری محسن تنابنده تولید کرد و کماکان قرار است فعالیتش را روی این برند موفق ادامه دهد.

کارنامه سینمایی: مقدم با وجود کارنامه‌ پرباری که در تلویزیون دارد و تعداد فراوان سریال‌هایی که ساخته اما در سینما چندان کارگردان تاثیرگذاری نیست. فعالیت‌های سینمایی مقدم به دهه‌ هفتاد و ساخت فیلم‌های «شکوه بازگشت» و «گرگ‌های گرسنه» برمی‌گردد. او بارها قصد داشته نسخه‌ سینمایی سریال پایتخت را هم بسازد اما هنوز موفقیتی نصیبش نشده است.

حال و هوای سریال: سریال «جزیره» براساس فیلمنامه‌ علی طالب‌آبادی و به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و امیرحسین حیدری تولید می‌شود و به‌صورت اختصاصی از طریق پلتفرم فیلیمو پخش خواهد شد. محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی، حسام منظور، میترا حجار و… ازجمله بازیگران این سریال هستند.

برگ برنده: سیروس مقدم درحال تجربه‌ فضایی جدید است. او خارج از محیط تلویزیون و به دور از خط قرمزها می‌تواند آزادی عمل بهتری برای ساخت سریالش داشته باشد. گرچه این آزادی عمل را در «خواب‌زده» هم تجربه کرد اما اینبار شرایط به هر لحاظ برای حضورش در شبکه خانگی محیاتر است.

*** زخم کاری /محمدحسین مهدویان
تجربه حضور در شبکه خانگی:«زخم کاری» اولین تجربه‌ همکاری محمدحسین مهدویان با شبکه نمایش خانگی است. این سریال توسط پلتفرم فیلیمو در دسترس قرار خواهد گرفت.

تجربه حضور در تلویزیون: مهدویان اولین‌بار کارش را با تلویزیون شروع کرد. سال ۱۳۹۱ مجموعه «آخرین روزهای زمستان» را به‌عنوان مجموعه‌ای مستند برای تلویزیون ساخت. او در این مجموعه، اکثر صحنه‌های مربوط به دهه‌ شصت را بازسازی کرد و برای واقعی‌تر شدن اثرش از صداهای واقعی آرشیو شده در ایام جنگ استفاده کرد. «آخرین روز‌های زمستان» یکی از متفاوت‌ترین آثار تولید شده در حوزه‌ دفاع مقدس شناخته شد و بسیار مورد تمجید قرار گرفت.

کارنامه سینمایی: بعد از موفقیت «آخرین روزهای زمستان» مهدویان همین شیوه را برای ساخت فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» براساس زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان استفاده کرد. این فیلم با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را از آن خود کرد. بعد از این موفقیت با «ماجرای نیمروز» مجددا در مرکز توجه‌ها قرار گرفت. این فیلم درباره‌ ترورهای مجاهدین در دهه شصت بود و سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را گرفت. «لاتاری»، «ماجرای نیمروز»، «رد خون»، «درخت گردو» و «شیشلیک» ازجمله سایر فیلم‌های سینمایی محمدحسین مهدویان است. مهدویان برای «درخت گردو» سیمرغ بهترین کارگردانی را گرفت.

حال و هوای سریال: «زخم کاری» با اقتباس از کتاب «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد ساخته شده. خود حسینی‌زاد در جریان نگارش فیلمنامه بوده است و درباره‌ا‌ش گفته: «بیست زخم کاری» محیط مردانه‌ای دارد و مهدویان به نظرم تکنیکش را به‌خوبی بلد است و می‌تواند یک سریال خوب و پرکشش بسازد.» جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، هانیه توسلی و… ازجمله بازیگران این سریال هستند.

برگ برنده: همکاری جواد عزتی و مهدویان در سه فیلم «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «رد خون» موفقیت زیادی در برداشته و قطعا این همکاری در «زخم کاری» هم جواب خواهد داد.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۹۲۵۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر