کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۷۰۰۹
تاریخ خبر:

دوئل نهایی سه رئیس‌جمهور آمریکا در پنسیلوانیا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| سه‌شنبه بزرگ در راه است. اعداد در نظرسنجی‌ها به ضرر دموکرات‌ها در حال کاهش هستند و ذره‌ذره به سبد جمهوری‌خواهان افزوده می‌شوند. دیگر قد و قواره سیاسی افراد محلی از اعراب ندارد و همه به میدان آمده‌اند که به‌قدر قوه خود به حزب متبوع‌شان کمک کنند. باراک اوباما که به‌طور معنوی ردای رهبری حزب دموکرات را بر روی دوش خود حمل می‌کند هم دست به‌کار شده است تا دوباره از اعتماد و محبتی که مردم به او دارند، خرج کند تا شاید بتواند برتری شکننده حزب خود در کنگره را حفظ کند.

اوباما برای تهییج مردم به‌منظور شرکت در انتخابات از هوش همیشگی‌اش بهره برد و دست روی ۵ ایالت مهم و کلیدی گذاشت. در این ایالات هم رقابت نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه بسیار نزدیک بود و هم ایالت مورد نظر یکی از ایالات شناور بود که سرنوشت سناتور منتخب آن علاوه بر ترکیب مجلس سنا، برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بسیار حائز اهمیت است. به‌عبارت دیگر اوباما سعی کرد برای پیروزی نامزدهایی بکوشد که اگر حتی در اقلیت کنگره نیز قرار بگیرند برای کمک به پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به کار بیایند.

دیروز اوباما به ایستگاه پنسیلوانیا رسید، جایی که دکتر مهمت آز و جان فترمن رقابتی نزدیک و شانه به شانه با یکدیگر دارند.نظرسنجی‌های معتبر حاکی از آن است که دکتر مهمت آز با اختلاف ۳‌درصدی در آرا پیروز میدان است و جان فترمن دموکرات باید رقابت را به او واگذار کند. گفتنی است دکتر آز که بیش از ۱۸ سال به‌طور مستمر برنامه‌ای ترکیبی و پربیننده با محوریت سلامت و پزشکی در تلویزیون داشت یک سلبریتی به‌حساب می‌آید و این دلیل موجهی برای آن است که دونالد ترامپ از او حمایت کند.

ترامپ بارها اعلام کرده است که حضور سلبریتی‌‌ها برگ برنده احزاب در انتخابات است و آز با این حمایت جانانه ترامپ توانست بر دیگر رقبایش در انتخابات‌ غلبه کند و به دور نهایی برسد. حالا ترامپ هم در همان روزی که اوباما به پنسیلوانیا آمد، خود را به آنجا رساند تا دوباره حمایتش از مهمت آز را اعلام و برای او رای جمع کند. جالب است بدانید نتایج آمار نشان می‌دهد در این مرحله‌ عدم حمایت ترامپ از دکتر آز کارسازتر است و پایگاه رای او را ۲‌درصد دیگر افزایش می‌دهد و اختلاف آز و فترمن را به ۵‌درصد که فاصله مطمئن‌تری است می‌رساند.

مصاحبه‌های تلویزیونی متاخر آز هم نشان می‌دهد که اکنون تمایل چندانی برای عنوان کردن نام ترامپ به عنوان حامی خود ندارد اما ترامپ به پنسیلوانیا رفت تا به آز بگوید اگر امروز اینجا ایستاده است به خاطر حمایت‌های دیروز ترامپ از اوست و آز باید این محبت ترامپ را در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ جبران کند.

دموکرات‌ها حضور ترامپ در پنسیلوانیا را غنیمت شمردند و علاوه بر اوباما، جو بایدن را نیز به این ایالت خواندند تا صحنه رقابت مهمت آز و جان فترمن را به صحنه مناظره اوباما و بایدن در مقابل ترامپ بدل و کار را یکسره کنند. کارشناسان می‌گویند سرنوشت مجلس سنا در ایالات پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا به یکدیگر گره خورده است و این ۳ ایالت تکلیف اکثریت در مجلس سنا و تا حدودی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را مشخص خواهند کرد. حالا بیایید فرض کنیم که در صورت پیروزی هرکدام از نامزدها چه رخ می‌دهد؟

اگر همانطور که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند دکتر آز در این رقابت پیروز شود، دونالد ترامپ این انگیزه را پیدا می‌کند که با تلاش تیم وکلایش، پرونده‌های قضایی مفتوح خود را به چاه اطاله دادرسی بیاندازد و با اعلام نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خود را در آستانه تصاحب دوباره اتاق بیضی قرار دهد. ورود او به کاخ سفید به‌معنای اعلام فرمان عفو خودش از تمام پرونده‌های قضایی و رهایی او از کابوس‌های این ۴ سال است.

البته پیروزی آز یک معنای دیگر هم درون خود مستتر دارد و آن پایان کار جو بایدن پس از اتمام عمر دولت کنونی‌اش است و به‌نظر می‌آید در صورت تحقق این نتیجه، او خود را از رقابت‌های ۲۰۲۴ کنار بکشد. اما اگر فترمن پیروز شود، دموکرات‌ها اکثریت کنگره را در دستان خود نگه می‌دارند و بایدن در این ۲ سال با فراغ بال بیشتری به تصویب طرح‌های دیگرش می‌پردازد و در اولین فرصت نیز کمپین انتخاباتی خود برای دور دوم دولتش را به‌راه می‌اندازد و احتمال نامزدی گزینه‌هایی مانند برنی سندرز، کامالا هریس و پت بوتجیج کم و کمتر می‌شود. اینگونه است که رقابت پنسیلوانیا دوئل نهایی ترامپ و بایدن است.

کدخبر: ۴۸۷۰۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر