کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۱۸۵
تاریخ خبر:

دوئل رامبد جوان و مهران مدیری در شبکه نسیم

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | با استناد به خبری که روابط عمومی صدا و سیما در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، سری جدید دورهمی از این هفته پخش می‌شود. بر اساس این خبر مسابقه دورهمی ساعت ۲۳ روزهای جمعه، شنبه، یکشنبه و دوشنبه روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و تکرار برنامه هم روز بعد از پخش نخست در ساعت‌های ۳، ۶:۳۰، ۱۱ و ۱۷ خواهد بود. اگر مخاطب تلویزیون باشید می‌دانید در سال جاری باکس ساعت ۲۳ جمعه‌های شبکه نسیم به خندوانه اختصاص داشت. هفت‌صبح جنبه‌های مختلف این تصمیم و احتمالات موجود را بررسی می‌کند.

*** مورد اول| جابه‌جایی روز خندوانه
سری جدید برنامه خندوانه از ابتدای سال، علاوه بر جمعه‌ها، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در ساعت ۲۳ روی آنتن می‌رود. حالا اما باکس طلایی این برنامه یعنی روز جمعه به سری جدید دورهمی اختصاص یافته است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دوره‌های پیش که هر دو برنامه به طور همزمان روی آنتن بود، همواره ساعت ۲۳ روزهای جمعه به پخش خندوانه اختصاص می‌یافت. حالا اما تصمیمی متفاوت گرفته شده است.

*** مورد دوم|جابه‌جایی ساعت خندوانه
اشاره شد در دوره‌ای که خندوانه و دورهمی به طور همزمان روی آنتن شبکه نسیم می‌رفتند، ساعت ۲۳ جمعه‌ها در اختیار برنامه رامبد جوان بود. برنامه مهران مدیری هم ساعت ۲۱ جمعه‌ها پخش می‌شد و در روزهای دیگر ساعت ۲۳ به آن اختصاص می‌یافت. حالا این احتمال وجود دارد که خندوانه ساعت ۲۱ جمعه‌ها روانه آنتن شود. یعنی شاهد یک جابه‌جایی خواهیم بود.

*** مورد سوم |ابهامات تغییر خندوانه
تصمیم نهایی شبکه نسیم درباره چگونگی پخش برنامه‌های خندوانه و دورهمی روز جمعه پیش رو مشخص می‌شود. عجالتا راه این استنباط باز است که شبکه نسیم شوق و ذوق رونمایی از مسابقه جدید دورهمی را دارد. از آن سو بازخوردی که باید از سری تازه خندوانه نگرفته است. رامبد جوان این بار با چالش کرونا روبه‌رو است و نتوانسته ایده‌هایی که در سر دارد را اجرایی کند. نتیجه این که خندوانه از یک برنامه متوسط استاندارد فراتر نرفته و نتوانسته مثل دوره‌های پیش مخاطبان را راضی نگه دارد.

*** مورد چهارم|سایه روشن یک تصمیم
معنای این‌که خندوانه هنوز به موفقیت سری‌های گذشته نرسیده، نادیده گرفتن امتیازهای آن نیست. این برنامه مخاطب ثابت و پیگیر خود را دارد و در میان برنامه‌های پرتعداد شبانه تلویزیون یک سر و گردن بالاتر می‌ایستد. با علم به این نکته، شبکه نسیم می‌تواند در تصمیم خود بازنگری کند. منطقی‌ترین تصمیم این است که سری جدید دورهمی روزهای شنبه تا سه‌شنبه روی آنتن برود و روز پخش خندوانه تغییر نکند. مخاطب این برنامه به کنداکتور فعلی عادت کرده و دورهمی هم می‌تواند در باکس‌های اختصاص داده شده، جای خود را باز کند.

*** مورد پنجم|چالش نسیم با دو بِرند
شاید یکی از دلایلی که شبکه نسیم حتی در اوج دورهمی، ساعت ۲۳ جمعه‌ها را به خندوانه اختصاص می‌داد و ساعت و روز آن را عوض نمی‌کرد، یک نکته است: این برنامه در شبکه نسیم متولد شد و همواره هویت مخصوص به خود را حفظ کرد. یعنی اگر نقدی به خندوانه باشد، نمی‌توان آن را متهم به کپی کاری یا مشابهت‌سازی کرد. دورهمی اما بعد از چند فصل، جذابیت خود را از دست داد و اصلا ساختار و زمینه‌اش به گونه‌ای بود که سازندگان امکان تغییر اساسی آن را نداشتند. (یا حداقل تغییر را به صلاح نمی‌دانستند) خندوانه اما در هر فصل ایده‌ای جدید رو می‌کرد و از حالت ایستا خارج می‌شد.

نمی‌دانیم نتیجه سری جدید دورهمی چه شده ولی همین قدر می‌دانیم که تلویزیون پر است از انواع مسابقه و مخاطب از آن‌ها اشباع شده. در عوض برنامه‌ای مثل خندوانه باعث شد دیگر برنامه‌سازان از آن تقلید کنند و بخش‌هایی از ایده‌های آن را پیاده‌سازی کنند. چه بسا مسابقه مهران مدیری هم به‌رغم کپی بودن، جذاب از آب دربیاید ولی دلیل نمی‌شود که نسیم با برند خود (خندوانه) رفتاری سرد داشته باشد.

ضمن آن که رامبد جوان قول داده تغییراتی اساسی در خندوانه ایجاد کند و احتمالا به‌زودی شاهد شمایلی متفاوت از این برنامه خواهیم بود. شبکه نسیم برای بازگشت به روزهای اوج نیاز به تقویت برنامه‌هایی چون خندوانه و دورهمی دارد. مسئولان این شبکه با دو برند محبوب خود چه خواهند کرد که به قول معروف نه سیخ بسوزد نه کباب؟ برنده دوئل رامبد جوان و مهران مدیری چه کسی است؟

کدخبر: ۳۹۵۱۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر