کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۸۳۹۶
تاریخ خبر:

ده خودرو پرتیراژ بازار ایران تا پایان دی ماه ۹۷

هفت صبح|نگاهی به عملکرد ده خودرو پرفروش بازار ایران تا پایان دی ماه نشان می‌دهد به جز پژو ۲۰۷ و ۲۰۰۸ و نیز هایما S7 همه محصولات پرتیراژ با افت بالایی روبه رو شده‌اند.

صنعت خودرو ایران تا پایان دی ماه ۹۷ حدود ۳۱ درصد افت تیراژ داشته و تولیدش به محدود ۸۰۰ هزار دستگاه نزول کرده است. در حالی که تا پایان دی ماه کل تولید خودروسازان خصوصی و دولتی به مجموع ۸۱۲۹۷۹ دستگاه رسیده است، که تا پایان دی ماه ۹۶ آمار تولید خودرو در کشور به حدود یک میلیون و ۱۷۳ هزار دستگاه رسیده بود. جالب است بدانید که تولید خودرو در سه خودروساز خصوصی کشور در حالی تا پایان دی ماه امسال به ۶۷۲هزار دستگاه رسیده است که این عدد کمتر از دو سال ۹۵ و ۹۶ بوده است.
.
این یعنی مثلث ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در ده ماهه ۹۵ و ۹۶ به ترتیب آمار تولید مجموع خود را به ۹۳۲ و ۱میلیون و ۷۰ هزار دستگاه رسانده بودند که کاملا از آمار امسال این شرکت‌ها بالاتر است. اما جدا از آمارهای مجموع، توجه به ریز جزئیات پرفروش‌ترین خودروهای سال نیز جالب توجه است.
.
در حالی که تا پایان دی ماه سال ۹۶، تیبا و پژو ۲۰۶ رقابتی پرحرارت را در مرز ۱۷۵ هزار دستگاه با هدف پایین کشیدن پراید از جایگاه پرفروش‌ترین خودرو سال ایران کلید زده بودند، امسال این دو خودرو افت بالایی را تجربه کرده و مغلوب قیمت پایین‌تر پراید شده‌اند. اینجا در ده نکته یک گزارش آماری به بررسی پرفروش‌ترین خودروهای ایران تا پایان ماه دهم از سال۹۷ می‌پردازیم.

۱
پراید
گاو شیرده سایپا امسال تا ماه نخست زمستان ۳۷ درصد کاهش فروش داشته اما به مدد افت بدتر رقبا، توانسته با اندکی اختلاف دوباره لقب محبوب‌ترین خودرو بازار ایران را به خود اختصاص دهد. پراید امسال ۱۱۴۵۱۹ دستگاه فروش داشته است که با عدد ۱۷۹ هزار دستگاه دی ماه ۹۶ فاصله فاحشی دارد

۲
تیبا
بازهم از پراید جا مانده است آنهم در شرایطی که ۲۹٫۴ درصد افت تیراژ داشته و فروشش به ۱۱۳ هزار دستگاه محدود شده است.

۳
پژو ۲۰۶
با افت ۳۱٫۸ درصدی، این فرانسوی خوش‌ساخت امسال تا پایان دی ماه کمتر از ۱۰۰ هزار دستگاه فروش داشته و بغرنج پیدا کرده است. رسانه‌ها قبلا در آمارهای خود آمار پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ را با هم جمع‌ می‌زدند اما از اوایل پاییز مدل ۲۰۷ روال مستقلی به خود گرفته است. این خودرو با ۱۴۴۷۵ دستگاه فروش، رشد ۱۶٫۳درصدی را تجربه کرده و جای محبولاتی نظیر رنو ساندرو را در بازار گرفته است.

۴
پژو ۴۰۵
یکی از رکوردداران افت همین سدان قدیمی اما محبوب فرانسوی است که با کاهشی به میزان ۴۹٫۴درصد، فروشش در محدوده ۶۶٫۶ هزار دستگاهی باقی ماند. این خودرو سال گذشته تا این ماه حدود ۱۲۰ هزار دستگاه فروش داشت.

۵
پژو پارس
نزول ۳۸ درصدی سدان متوسط ایران خودرو یکی از مواردی است که جایگاه ایران خودرو در بازار لطمه وارد کرده است. پارس که سال گذشته تا این ماه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه تیراژ داشت، امسال فروشش تا پایان دی ماه روی عدد ۶۲۲۰۹ دستگاه متوقف مانده است.

۶
سمند
دیگر قربانی تحریم و‌ تورم سمند است که با نزول ۴۶درصدی، ۴۵٫۵هزار دستگاه فروش داشته است. سمند سال گذشته در همین بازه حدود ۹۲ هزار دستگاه فروش کرده بود.

۷
تندر ۹۰
یکی از بدترین افت‌ها را طی سال ۹۷ خودروهای خانواده رنو اعم از تندر و ساندرو تجربه کرده‌اند که با کاهش ۶۷ درصدی، حجم فروش آنها به ۴۳۵۵۹ دستگاه محدود شده است. عددی که سال گذشته همین حوالی تا مرز ۱۱۲ هزار دستگاه هم رسیده بود و در رده پنجمین محصول پرفروش بازار قرار داشت.

۸
برلیانس
گفته می‌شد در خلا رنو، این برلیانس است که جای محصولات ارزان‌قیمت شرکت فرانسوی را می‌گیرد اما حالا خود برلیانس هم افت تولید بدی را تجربه کرده است. این بنرد با ۱۱٫۴درصد کاهش فروش، تا پایان ماه دهم حدود ۳۲ هزار دستگاه فروش داشته که ناامیدکننده است.

۹
دنا
با مجموع ۲۹۹۳۳دستگاه، سدان پرچم‌دار ایران خودرو تنها حدود ۶٫۶ درصد افت تیراژ داشته و تقریبا وضعیتی مشابه سال قبل خود دارد. این خودرو که در سه نمونه معمولی، پلاس و پلاس توربو به بازار عرضه شده، موفق‌ترین خودرو ایرانی بازار هم به حساب می‌آید.

۱۰
قطعا پژو ۲۰۰۸ و هایما برندگان نیمه امسال صنعت خودرو در دوران تحریم هستند که به ترتیب با رشدهای ۵۹۱ و ۱۲درصدی روبرو شده و با فروش ۶۱۷۷ و ۱۱۹۰۸ عددی موفق شده‌اند سهم بالاتری از بازار را نسبت به رقبای خود به دست آورند. سراتو، رانا، سوزوکی گرند ویتارا و آریو از دیگر خودروهایی هستند که افتی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد را تجربه کرده‌اند. البته رانا در بین خودروهای پرتیراژ بدترین افت را تجربه می‌کند.

کدخبر: ۲۴۸۳۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر