کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۷۱۵
تاریخ خبر:

دنده عقب ناگهانی‌ اعجوبه‌ها با اجرای ‌حامد سلطانی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | «اعجوبه‌ها» نام برنامه‌ای است که به‌تازگی فصل جدید آن در شبکه سه شروع شده. ایده ساخت این برنامه به کمی بعد از موفقیت «عصر جدید» برمی‌گردد. هدف این بود تا کودکان فرصتی برای عرض اندام داشته باشند اما بدون آن که وارد رقابت و چالش شوند. بچه‌ها در «اعجوبه‌ها» حاضر می‌شوند و هنر خود را به نمایش می‌گذارند. در خلال آن به شکل مستقیم و غیر مستقیم نکاتی برای والدین بیان می‌شود بلکه در فرآیند تربیت فرزندان آن‌ها را کمک کند. «اعجوبه‌ها» هر چه جلو آمده، افت کرده است؛ درست مثل خیلی از برنامه‌های موفق تلویزیون.

مورد اول| کپی ناموفق
«عصر جدید» با بهره‌گیری از فرمول «آمریکاز گات تلنت» ساخته شد‌؛ سر و شکلی ایرانی گرفت؛ موفق بود و حالا خیلی‌ها چشم انتظار فصل جدید آن هستند. این برنامه که درخشید، شبکه سه ترغیب به ساخت «اعجوبه‌ها» شد. «اعجوبه‌ها» برنامه little big shots را الگو قرار داد؛ برنامه‌ای پر بیننده با اجرای استیو هاروی. فصل اول برنامه مثل «عصر جدید» بمب نشد اما در حد و اندازه خود موفق بود و نام آن در میان برنامه‌های پر مخاطب دیده می‌شد.

مورد دوم| افت تدریجی مجریان
یکی از عوامل موفقیت «اعجوبه‌ها» به مجری آن یعنی مهران غفوریان برمی‌گشت. او از ملاحت خود بهره می‌برد و مخاطبان را با برنامه همراه می‌کرد. در حالی که غفوریان در «اعجوبه‌ها» جا افتاده بود تصمیم به جدایی گرفت. بعد از او اجرا به نادر سلیمانی رسید. سیلمانی حتی سر و شکل خود را شبیه استیو هاروی کرد و مشابه او حرف می‌زد. مدتی طول کشید تا مخاطب مجری جدید را بپذیرد. سلیمانی از تجربه‌اش در برنامه‌ها و سریال‌های کودکانه، بهره برد و گلیم خود را از آب بیرون کشید.

زمان گذشت و حالا نوبت به فصل سوم «اعجوبه‌ها» رسیده است. این بار حامد سلطانی اجرای برنامه را برعهده دارد. او مجری تازه کاری است که شاخص‌ترین تجربه او به برنامه «میدان» و «سلام صبح بخیر» برمی‌گردد. چند قسمت از فصل جدید «اعجوبه‌ها» گذشته و حالا می‌توان اطمینان داشت که سلطانی انتخاب خوبی نبوده. او همان‌طور با بچه‌ها و والدین آن‌ها برخورد می‌کند که با همکارانش در «سلام صبح بخیر». مسلط نبودن به شیوه اجرا برای بچه‌ها‌، ضربه‌ای مهلک به «اعجوبه‌ها» وارد کرده است.

مورد سوم| مسیر معکوس
در برنامه‌هایی که با مدل «اعجوبه‌ها» ساخته می‌شوند، مجری مهم‌ترین عنصر به‌حساب می‌آید. کما این‌که برنامه با همان دست فرمان قبلی پیش می‌رود اما ناموفق است. نمی‌دانیم سازندگان «اعجوبه‌ها» ناچار به انتخاب مجری‌ای چون سلطانی بوده‌اند یا از ابتدا روی آن نظر داشته‌اند. سلطانی در برنامه‌های دیگر کارش را خوب انجام می‌دهد اما برای «اعجوبه‌ها» انتخاب درستی نیست. حالا هم خودش متضرر شده‌، هم برنامه و هم مخاطبان. تلویزیون برای برخی برنامه‌های معمولی سراغ چهره‌های شناخته شده می‌رود اما برای برنامه تخصصی بچه‌ها‌، یک مجری نامناسب انتخاب شده.

مورد چهارم| ناکام‌های دیگر
تعداد برنامه‌هایی که با یک مجری خوب شروع می‌کنند اما در ادامه دنده عقب می‌روند، کم نیست. در همین شبکه سه‌، برنامه «ستاره ساز» با اجرای محمدرضا احمدی شروع شد و به حسین اسدی رسید. همین اتفاق در «گزارش ورزشی» هم رخ داد که پیش‌تر شرح مفصلی از دلایل ناکامی اسدی نوشتیم. سال‌ها پیش علی ضیا مجری برنامه «ویتامین ۳ »بود و این برنامه با اجرای او موفق شد. کمی بعد سکان در اختیار علی مرادی قرار گرفت و «ویتامین ۳ »در سراشیبی افتاد. مثال دیگر را می‌توان از «پنج ستاره» آورد.

این برنامه ابتدا با اجرای اشکان خطیبی روی آنتن رفت. بعد از چند قسمت جای خود را باز کرد و مورد توجه قرار گرفت. خطیبی در میانه راه انصراف داد و حمید گودرزی مجری «پنج ستاره» شد. چیزی نگذشت که برنامه افت کرد و حتی اجرای گودرزی مورد اعتراض قرار گرفت. در فصل بعد ابوالفضل آقاجانی به جای گودرزی به عنوان مجری «پنج ستاره» انتخاب شد که روشن است موفقیت خطیبی را تکرار نکرد. گودرزی در «کودک شو» هم جای پژمان بازغی را گرفت. در این برنامه بهتر از «پنج ستاره» ظاهر شد اما مخاطبان همچنان سراغ بازغی را می‌گرفتند.

کدخبر: ۴۲۰۷۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر