کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۵۱۶
تاریخ خبر:

دنا پلاس توربو اتوماتیک ‌واقعا چقدر می‌ارزد؟

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار چشم بازار به جناب سوگلی ایران‌خودرو روشن شد. خودرویی که با همه ایرادات کیفی با گیربکس اتوماتیک چینی، بهایی ۲۵۶ میلیونی در کارخانه دارد. این عدد البته این روزها پس از تحویل اولین نسخه‌ها از پارت ۲۴۰۰ تایی تولید شده تا مرز ۶۰۰ میلیون بالا رفته است.

چیزی درست ۲٫۲ برابر. در این شرایط سوالی که بسیاری می‌پرسند این است که قیمت واقعی دنا پلاس توربو اتوماتیک چقدر است و آیا ارزش دارد مبلغی بالاتر از ۳۵۰ میلیون برای چنین خودرویی صرف شود؟ در ادامه در سه بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد.

*** دنا پلاس توربو اتوماتیک چه در چنته دارد؟
در نسخه فول آپشن دنا پلاس که با نام توربو اتوماتیک شناخته می‌شود، طیف وسیعی از امکانات که پیشتر در یک خودرو ایرانی عرضه نشده است، وجود دارد. از رینگ و لاستیک اسپورت ۱۶ اینچی تا موتور توربو ۱۵۰ اسبی، گیربکس شش سرعته خودکار با امکان تنظیم در سه حالت برفی، اسپورت و نرمال، دوربین دید عقب، سانروف، کروز کنترل، دکمه انجین استارت، دو نوع ترمزEBD به همراه سیستم کنترل پایداری و ABS، فرمان کمکی برقی، صفحه نمایش ۱۰ اینچی لمسی به همراه چهار ایربگ مهم‌ترین امکاناتی است که در این خودرو وجود دارد.

خب از حق نگذریم تعداد و کیفیت کار این آپشن‌ها مناسب است و سطح این نسخه از دنا را بالا می‌برد اما باز هم در بهترین حالت بهای دنا باید چیزی در حد چری آریزو۵ توربو باشد که هم‌اینک در محدود ۴۲۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نه اینکه بهای این خودرو به سطح کیا سراتو آپشنال برسد. خودرویی که از هر نظر کیفیت و ایمنی بالاتری به نسبت ساخته ایران‌خودرو دارد.

*** بازار به هم خورده و شرایط احتمالا بدتر هم خواهد شد
گفت‌وگوی هفت‌صبح با چند نمایشگاه‌دار مشهور در مناطقی مثل حوالی جمهوری، عباس‌آباد و فاطمی گویای این نکته است که تعادل از بازار خودرو رخت بسته و احتمالا به این زودی‌ها هم برنخواهد گشت. گالری‌داری که حوالی ساختمان وزارت کشور یک نمایشگاه مشهور را اداره می‌کند، به هفت‌صبح می‌گوید دلیل رقم خوردن چنین اتفاقی کمبود عرضه محصولات هم رده خودرو دنا است.

او می‌گوید حذف سراتو، مزدا۳، اکسنت، الانترا، بسترن بی۳۰ و چری آریزو۵ از بازار باعث شده تا دنا پلاس توربو اتوماتیک به تنها گزینه ممکن پیش روی علاقه‌مندان به سدان‌های اتوماتیک خانوادگی و آپشنال بدل شود. موردی که البته با طمع‌ورزی برخی دارندگان این خودرو و تولید اندک آن شرایط را به این وضعیت کشانده. وگرنه به هیچ وجه کیفیت سری تازه دنا به پای نسخه‌های چهار سال کارکرده مزدا۳ یا سراتو نمی‌رسد.

*** سخن نهایی
کاپرا ۴۵۰ میلیون، آریسان ۱۳۰ میلیون، پراید ۱۱۱ حدود ۱۰۰ میلیون و نسخه فول اتومات دنا هم ۶۰۰ میلیون. طبیعتا همه باید سرگیجه بگیرند وقتی از ابتدای امسال در مدتی‌ کوتاه همه چیز سه برابر شده است. رسانه‌ها جنجال راه انداخته و گناه را به گردن شورای رقابت، خودروسازان، دلالان یا اهالی بازار انداخته‌اند اما کیست که نداند این وضعیت دلیلی جز تورم ندارد.

تورمی که هر ماه بیشتر می‌شود و به اذعان رئیس شورای رقابت خودروسازان را مجبور به افزایش قیمت مداوم در هر بازه سه ماهه کرده است. این تورم اگرچه شرایط خاصی را برای خریداران به وجود آورده اما خریداران و دارندگان خودرو را نیز به صرافت طمع‌ورزی انداخته و قیمت‌های فضایی کنونی را به بار آورده است‌ اما این قدرت قیمت‌گذاری عجیب که ناشی از انحصار بازار خودرو ایران است، تنها به وسیله خود بازار و حضور رقبای جدید از تولید کننده و واردکننده شکسته می‌شود. حالا باز شما حرف خود را بزنید. انحصار دولتی هیچ عاقبتی ندارد!

کدخبر: ۳۴۸۵۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    مفت

    • amirsadat161

      مفت شاید چهل میلیون در بدترین شرایط

  • ely

    ۱۰ تومن