کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۹۸۸
تاریخ خبر:

دنا‌پلاس یا‌ شاسی‌بلند؛ نمایندگان کدام را می‌خواهند؟

روزنامه هفت صبح | «من شاسی بلند می‌خواهم»؛ این جمله‌ای بود که روز گذشته نماینده قزوین در واکنش به انتقادهای مطرح‌شده به شرایط ویژه مجلس برای فروش دناپلاس توربو به نمایندگان بیان کرد. با اینکه در روز گذشته سه نفر از نمایندگان گفتند که سوئیچ دنا پلاس را پس داده‌اند، لطف‌الله سیاهکلی نه تنها آن را پس نداده بلکه گفته است: «برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی شاسی بلند می‌خواهم، اگر این ماشین را بفروشم با ۴۰۰میلیون تومان اضافه هم نمی‌شود شاسی بلند خرید.»

او به خبری اشاره دارد که روز گذشته روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران ‌در یک پست اینستاگرامی آن را منتشر کرد. در این خبر گفته شد که مجلس یازدهم در آغاز سه امتیاز ویژه برای سفر کردن نمایندگان داده است که اگرچه دو مورد آن شبیه سال‌های گذشته بود اما مورد آخر با دیگر دوره‌ها تفاوت داشت. براساس گفته‌های این عضو کمیسیون صنایع و همچنین یک عضو دیگر هیات رئیسه مجلس، نمایندگان می‌توانند یک دنا پلاس توربو یا پژوپارس را به صورت از دم قسط خریداری کنند و تا سه سال بعد اقساطش را بپردازند.

این خودروها به قیمت چهارماه پیش کارخانه به دست نمایندگان رسیده که نیازی هم به هیچ نوبت، قرعه‌کشی و پیش خرید نداشته است. امروزه قیمت این خودرو در بازار تا ۶۰۰میلیون تومان هم رسیده است اما زمان واگذاری به نمایندگان به مبلغ ۲۰۳میلیون تومان واگذار شده است. یعنی نمایندگان برای بازپرداخت آن باید ماهی حدود پنج میلیون تومان قسط بپردازند.

ایزدخواه کمی پس از انتشار این پست پشیمان شد و سوئیچ را پس داد اما برخلاف او، نمایندگان دیگری دریافت خودرو را حق خود دانستند. مثل نماینده قزوین که در واکنش به این اتفاق گفته است:«دولت به جای اینکه نمایندگان را در مقابل هجمه افکار عمومی قرار دهد باید دفترکار، ماشین و نیروی انسانی بیشتری در اختیار نمایندگان بگذارد. واگذاری این امورات به شکل هزینه‌ای به نمایندگان غلط است. نماینده می‌بایست هزینه‌های نیروی انسانی، دفتر و رفت و آمد را از جیب بپردازد و کار مردم را هم انجام دهد.»

سیاهکلی اضافه کرد: «اجاره چند دفتر، پرداخت حقوق پرسنل و رفت و آمد به همه نقاط نمایندگی بسیار پر هزینه است در حالی‌که استانداران و فرمانداران همه این امکانات را در اختیار دارند؛ چرا باید شأن یک نماینده از یک بخشدار کمتر باشد و به او این امکانات را ندهند اینکه یک نماینده باید هزینه‌های این موارد را شخصاً بپردازد و در مقابل مورد هجمه رسانه و افکار عمومی هم باشد، حکایت خوردن همزمان چماق و پیاز است.»

بخشی از عصبانیت نماینده قزوین به خراب شدن خودرویش در بین راه بازمی‌گشت که حالا او را مدافع دریافت خودروی شاسی بلند کرده است. او در این مصاحبه تعریف کرده است: «چند مدت پیش در منطقه «چغور» ماشینم خراب شد و مجبور شدم با تویوتای یکی از مدیران برگردم؛ این درست است که نماینده مردم پیاده باشد و سطح زندگی مالی‌اش اندازه یک بخشدار منطقه نباشد؟» به همین خاطر سیاهکلی معتقد است:«در اینجا باید مردم مدافع نمایندگان باشند و بگویند این نماینده سرش کلاه رفته چرا باید هم پول بدهد و هم فحش بخورد و هم ماشین‌اش بعد از چهار سال مستهلک شود.»

این نماینده مجلس در واکنش به اختلاف قیمت خودرو و اینکه چرا این امکان برای سایر مردم فراهم نیست هم گفت: «اینکه نماینده باید هم پول ماشین را بدهد و هم سوار ماشین خود شود تا به مردم خدمت کند و هم باید توضیح دهد که چرا ماشین خریده؛ جای سوال دارد. اگر این ماشین‌ها حتی با ۵۰میلیون تومان در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفت باز هم نماینده متضرر می‌شد چرا که باید همه هزینه‌ها شامل بنزین، هزینه تعمیر و نگهداری و افت ماشین را نماینده بپردازد و بعد از چهار سال نیز ماشین اسقاط شود در حالی که دولت باید همه امکانات لازم شامل ساختمان، ماشین و پرسنل را در اختیار نماینده قرار دهد.»

*** بعد از چهار سال خودروی ما به درد مجلس نمی‌خورد
محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، یکی دیگر از نمایندگانی است که مخالف پس دادن خودرو دنا پلاس توربو بوده. او در حاشیه جلسه علنی روز گذشته گفته که ۱۸۰ نفر از نمایندگان این دوره برای سرکشی به حوزه‌ها خودروی مناسبی ندارند. این سخنگوی هیات رئیسه توضیح داده است: « این رویه در گذشته وجود داشته و اما تنها فرق آن این بود که قبلاً به نام نمایندگان شماره‌گذاری می‌شد اما این دوره به نام مجلس شماره‌گذاری شده است و امکان واگذاری ندارد. هر چند بعد از پایان دوره هم این خودروها به درد مجلس نمی‌خورد که بخواهد به مجلس برگردد به دلیل آنکه مستهلک می‌شود و قابل استفاده نیست.

*** نامه توکلی
در واکنش به این اتفاق احمد توکلی، رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای خواستار عذرخواهی مجلس از مردم بابت تحویل ۳۵۰خودروی لوکس به نمایندگان شد و از آنان خواست تا با بازگردان آنها، خودروهای ارزان‌تری را جهت خدمت جایگزین کنند. او در این نامه نوشت:«مجلس مکلف است تامین این وسیله را برعهده بگیرد ولی چرا خودروی دنا پلاس، با اضافات لوکس حداکثری؟

چرا نماینده بهای آن را که نصف قیمت بازار است آن هم به صورت قسطی بپردازد و آن را مالک شود که بعضا سر از بازار درآورد یا در خدمت فرزند یا همسر قرار گیرد؟ مجلس مکلف است برای نمایندگان شهرستان خانه‌ای تهیه کند این خانه باید در حدی باشد که چند مهمان از مراجعان را جای دهد. این مشکل برای نمایندگانی که از حوزه‌های عشایری به مجلس می‌آیند بیشتر وجود دارد. اما چرا آپارتمان ۲۵۰متری در سعادت آباد؟» آنطور که از نامه او برمی‌آید تعداد این خودروها حتی ۷۴دستگاه از تعداد نمایندگان مجلس یازدهم بیشتر بوده است.

*** نمایندگان در کشورهای دیگر خودرو می‌گیرند؟
نگاهی به امتیازهای نمایندگان پارلمان کشورهای دیگر به طور خلاصه نشان می‌دهد که به جز مصر و لتونی، اغلب فقط سخنگوی مجلس است که سوار یک ماشین دولتی می‌شود و بعد از اتمام دوره هم آن را پس می‌دهد.

* آفریقای جنوبی: در آفریقای جنوبی خبری از خودروی دولتی برای نمایندگان نیست. فقط به نماینده‌ای که به جای اتوبوس از خودروی شخصی‌اش استفاده کند، اگر مسافت حوزه انتخابیه تا پارلمان بیشتر از ۳۰کیلومتر باشد هزینه آن به او برگردانده می‌شود. همچنین هزینه رفت و آمد به فرودگاه هم پرداخت خواهد شد و از طرف دیگر به نمایندگان مجلس پارکینگ فرودگاهی تعلق خواهد گرفت.
آمریکا: در آمریکا نمایندگان کنگره ماهانه هزار دلار کمک هزینه دریافت می‌کنند که شامل هزینه خودرو آنها می‌شود. دو مدل MKS و MKT از خودروی لینکن متداول‌ترین نوع خودرو برای نمایندگان کنگره آمریکاست.

* هند: در هند فقط مزایایی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نمایندگان در اختیار آنها گذاشته می‌شود که حتی در قانون اساسی آنها هم پیش‌بینی شده است. قانونی که سال ۱۹۵۴ تصویب شده، حقوق و مزایای اعضا را کنترل می‌کند. آنها می‌توانند در جلسه‌های پارلمان یا کمیته‌ها و از خانه تا محل کار از بلیت درجه یک ریلی رایگان و غیرقابل انتقال به فرد دیگر در هر ایستگاه قطار استفاده کنند.، ۳۴ پرواز رایگان هم به آنها داده شده که به همراه همسر یا خویشاوندانشان در طول یک‌سال می‌توانند استفاده کنند.

* استرالیا: در استرالیا هم خودرویی به نمایندگان داده نمی‌شود اما اعضای پارلمان اجازه دارند برای مدت محدودی با هزینه دولت داخل کشور به صورت رایگان سفر کنند. شرط این سفرها هم این است که نباید با هدف تجاری انجام شود.

* کرواسی: سخنگوی مجلس کرواسی خودرویی مشابه رئیس جمهور آن دارد و یک بی ام دبلیو سری هفت مشکی شده سوار می‌شود.

* مصر: اغلب خودروهای نمایندگان مجلس مصر مرسدس بنز کلاس E است که پس از اتمام دوره آن را پس خواهند داد.
* فندلاند: سخنگوی مجلس در فنلاند یک آئودی مدل A8Ls دارد.
* لتونی: در لتونی اغلب نمایندگان سوار یک ولوو سری ۹۰۰، آئودی A6 یا مرسدس بنز کلاس ای می‌شوند.

* مغولستان: در مغولستان به سخنگوی پارلمان یک بنز کلاس اس داده می‌شود.
* سنگاپور: رئیس‌جمهور، نخست وزیر و سخنگوی مجلس تنها منصوبان سیاسی هستند که در سنگاپور خودروی دولتی دریافت می‌کنند و نمایندگان مجلس خودرو ندارند.
در اسلونی سخنگوی پارلمان همان خودروی نخست وزیر را سوار می‌شود که یک آئودی A6 یا A8 یا بی ام و سری پنج است.

کدخبر: ۳۵۰۹۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر