کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۸۶۱۵
تاریخ خبر:

دناپلاس یا رهام؛ مسئله این است

هفت صبح | نزدیک شدن به زمان پیش‌فروش سایپا رهام، رقابت بین این سدان تازه سال ایرانی با دنا پلاس در بخش خودروهای ۱۰۰ میلیون تومانی بالا خواهد گرفت.

در واقع رونمایی سایپا از سدان جدید و شهری خود با نام رهام که توسط حسین سلیمانی از طراحان جوان کشور و تیمی از مهندسان وطنی و بین المللی طراحی شده، دنا پلاس خودرو محبوب ایران خودرو رقیب سرسختی را پیش روی خود می‌بیند. دنا پلاس که از بدو رونمایی در سال ۹۶ تا کنون توانسته به یکی از خودروهای ترند بازار تبدیل شود، در بسیاری از بخش‌ها مشخصاتی نزدیک به رهام دارد گرچه دو خودرو آشکارا تفاوت‌هایی با هم دارند. اینجا به طور خلاصه در پنج بخش به مقایسه این دو محصول می‌پردازیم. خودروهایی که به نظر می‌رسد اگر روی کیفیت تولیدشان کار بیشتری صورت گیرد، توان صادرات به کشورهای منطقه را دارند.

طراحی
ضعف طراحی در محصولات قدیمی دو شرکت خودروساز بزرگ وطنی از مهمترین دلایلی است که زمینه خلق دو خودرو این گزارش را به وجود آورده است. ایران خودرو و سایپا اما روندهای متفاوتی را برای تولید محصولات‌شان انتخاب کرده‌اند. در واقع هرچه دنا خشن و اسپورت و کشیده به نظر می‌رسد، رهام در نمای جلو با خطوطی نرم و سیال و احجامی پف‌آلود و دوار ساخته و پرداخته شده تا از همان ابتدا اعلام کند در پی تزریق حس و حال اسپورت به خریداران نیست. در عوض رهام خانوادگی، مدرن‌تر و به نظر لطیف‌تر از دناپلاس است.

ابعاد
دنا خودرو کشیده‌تر و بزرگتری در مقایسه با رهام است اما سایپا هم ویژگی‌های خاصی برای رهام درنظر گرفته و این سدان مدرن را در عرض و ارتفاع بزرگتر از دنا ساخته است. طول، عرض و ارتفاع دنا با ۴٫۵۵، ۱٫۷۲ و ۱٫۴۶ متر به رهام با طول، عرض و ارتفاع ۴٫۴۶، ۱٫۷۶ و ۱٫۵۰ متر نزدیک است. البته که فاصله بین دو محور دنا با ۲٫۶۷ متر اندکی از رهام بزرگتر است. خوشبختانه صندوق دو خودرو هم بالای ۴۰۰ لیتر گنجایش دارد.

موتور و گیربکس
موتور به کار رفته در دنا از نوع ملی است و با کد EF7 از ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور برخوردار است. رهام هم با داشتن یک موتور ۱۶۵۰سی سی ۴سیلندر و بنزینی قادر است ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار دهد. جعبه دنده استفاده شده در دنا پلاس از نوع ۶سرعته دستی است اما رهام به یک گیربکس اتوماتیک ۶سرعته مجهز است. دنا پلاس ۱۲۵۸ کیلوگرم وزن دارد در حالی که وزن رهام به ۱۳۰۰ کیلوگرم می رسد.

امکانات
هر دو خودرو آپشن‌های خوبی دارند. صندلی‌های برقی، فرمان برقی، تزئینات چوب‌نما در اتاق، صفحه لمسی ۸اینچی، دوربین دید عقب، سانروف، صندلی چرمی، رینگ و لاستیک ۱۵ اینچی اسپورت، دی لایت به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار به همراه سنسور پارک عقب هستند. رهام البته به کی‌لس‌استارتر هم مجهز است.

ایمنی
هردو خودرو در خارج از کشور تست‌هایی را برای بررسی میزان مقاومت بدنه و اتاق در مقابل ضربات ناشی از تصادف به خوبی گذرانده‌اند. البته دنا پلاس ۴ایربگ دارد و به مجموعه‌ای از سیستم‌های ترمز روز مجهز است در حالی که رهام ۶ایربگ داشته و برخی خبرها از احتمال نصب سامانه ترمز اضطراری روی آن خبر می‌دهند.

کدخبر: ۲۲۸۶۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali20h

    من دنا معمولی دارم دنا ارگونومیک طراحی ن شده گیربکس اتوماتیک کمبودش حس میشه طراحی داخل اتاقش به گونه ای هست که سرنشین عقب ‌ جای پای زیادی نداشته باشه من با دنا تو یک روز 1000 کیلومتر رانندگی کردم در ک ل از 20 اگر ماشینهای جدید کره ای باشه ب هش 14 با ارفاق میدم

  • ali20h

    اینم اضافه کنم نور چراغ هاش فوقالعادهس ص ندوق عقب بسیار بزرگ امکانات حدودا خوب یه سرو گردن از بقیه محصولات ایران خودرو با لاتره