کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۹۶۶
تاریخ خبر:

دموکرات‌ها انتخابات را می‌بازند، مردم پولشان را

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | یکی از پدیده‌های نوظهور دنیای امروز، سایت‌ها و بنگاه‌های نوین قمار و شرط‌بندی هستند. این بنگاه‌ها و سایت‌ها هر اتفاق قابل بحث و جدلی در دنیا را که مخاطبان، حامیان و طرفداران متعدد و قابل‌توجهی داشته باشد به بستری برای شرط‌بندی و قمار تبدیل می‌کنند و از این طریق پول بسیار قابل‌توجهی به جیب می‌زنند.

از مسابقات ورزشی و بالاخص فوتبال گرفته تا بازی‌های کارتی پای ثابت این کارزار هستند. جالب است بدانید که انتخابات آمریکا به سبب اهمیت و نیز تعداد کثیر افرادی که این انتخابات را دنبال می‌کنند یکی از پولسازترین موارد و اتفاقات جهان برای بنگاه‌ها و سایت‌های شرط‌بندی است.

پژوهشگران حوزه تجارت الکترونیک معتقدند نقش بنگاه‌ها و سایت‌های شرط‌بندی در انتخابات آمریکا بیش از یک بستر ساده برای پولسازی است و این بنگاه‌ها یکی از بازیگران اصلی این رقابت سیاسی هستند و در تعیین رئیس‌جمهور نقش بسیار اساسی و موثری دارند. جالب است بدانید از روزی که پای این بنگاه‌های نوین به انتخابات آمریکا باز شده است، همواره نام کسی از صندوق‌ها بیرون می‌آید که برخلاف نتایج نظرسنجی‌های گذشته و روند منطقی انتخابات باشد.

برای مثال در همین دوره و در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها تا پیش از اولین سه‌شنبه بزرگ، برنی سندرز با اختلاف قابل‌توجهی نسبت به دیگر رقبایش از جمله جو بایدن در صدر قرار داشت و مردم بر اساس همین روند و نتایج نظرسنجی‌ها، میلیون‌ها دلار روی برد مجدد سندرز شرط‌بندی کردند، اما ناگهان جو بایدن با یک پیروزی بزرگ، هم گوی سبقت را از سندرز ربود و هم میلیون‌دلار را به جیب بنگاه‌های شرط‌بندی سوق داد.

بررسی‌ها و مطالعات روی روند انتخابات ۲۰۱۶ نیز این ماجرا را تأیید می‌کند. در فاصله دو تا سه هفته پیش از انتخابات، شرط‌بندی‌ها روی نامزد موردنظر در بنگاه‌ها و سایت‌ها قفل شد و در آن روزها مؤسسات نظرسنجی احتمال برد هیلاری کلینتون را ۶۰ تا ۸۵ درصد پیش‌بینی می‌کردند و عملا احتمالی برای پیروزی ترامپ قائل نبودند. نتیجه اینکه در آن سال میزان شرط‌بندی روی برد هیلاری کلینتون حدود ۵/۴ برابر شرط‌بندی‌ها روی برد ترامپ بود.

اتفاق دیگری که پس از قفل‌شدن شرط‌‌بندی‌ها در بنگاه‌ها و سایت‌ها افتاد، رشد روزافزون شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات بود و در روز رأی‌گیری این اختلاف به دو درصد کاهش پیدا کرد و در نهایت با پیروزی ترامپ پول کلانی نصیب بنگاه‌ها و سایت‌های قمار و شرط‌بندی شد که در بوق پیروزی کلینتون می‌دمیدند.

از این منظر انتخابات ۲۰۲۰ نیز تا به امروز به‌گونه‌ای پیش ‌رفته که مشابه هیچ انتخاباتی در گذشته نزدیک به خود نیست. برای روشن‌شدن بحث جالب است بدانید که اختلاف بیل کلینتون و جورج بوش پدر در نظرسنجی‌ها تنها ۸ درصد بود و کلینتون در انتخابات توانست با ۳۷۰ بر ۱۶۸ رأی الکترال انتخابات را ببرد. حالا برخی از نظرسنجی‌ها از اختلاف ۱۵درصدی بایدن و ترامپ و به همین نسبت پیش‌بینی‌ها از اختلاف بزرگ آرای الکترال بایدن و ترامپ خبر می‌دهند و در نتیجه تعداد و مقدار پول‌های شرط‌بندی‌شده روی برد بایدن سر به فلک می‌زند و فاصله‌ای حدود ۱۲برابری نسبت‌به شرط‌بندی‌ها روی برد ترامپ در انتخابات دارد.

از طرفی برخی این احتمال و شایعه را مطرح می‌کنند که دست‌های خانواده ترامپ از پشت پرده در حال کارگردانی تمام این اتفاقات هستند و آنها با سرمایه‌گذاری و شراکت در بنگاه‌ها و سایت‌های شرط‌بندی و نیز اعمال نفوذ در نتایج نظرسنجی‌ها سعی دارند با پیروزی ناگهانی ترامپ در روزهای منتهی به انتخابات، شکست حیثیتی بزرگی را نصیب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ کنند که همه با اطمینان از پیروزی بایدن به میانه میدان آمدند و علیه ترامپ رجزخوانی می‌کنند و در قدم بعدی نیز پول بسیار هنگفتی را در همین مسیر به جیب بزنند.

کدخبر: ۳۴۸۹۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر