کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۷۷۷
تاریخ خبر:

دل کندن از پراید کار ما نیست!

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | در حالی که فقط دو ماه تا موعد خداحافظی همیشگی با پراید باقی مانده قیمت این خودرو به بالاترین حد خود در طول تاریخ رسیده؛۹۰میلیون تومان! روز سه‌شنبه و چهارشنبه بعد از یک آرامش نسبی در بازار خودرو دوباره شاهد افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در بازار بودیم. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به مرز ۱۷۰میلیون تومان رسید و پژو ۲۰۶تیپ دو را تا ۱۴۵میلیون تومان آگهی کردند.

از بین خودروهای رده بالاتر هم باید به مزدا سه نیو اشاره کنیم که تا همین شب عید ۵۰۰میلیون تومان قیمت می‌دادند اما دیروز به ۶۳۰میلیون تومان هم رسید. پرواز قیمت پراید اما بیشتر از بقیه به چشم آمد. خودرویی که حدود سه دهه از ورودش به بازار ایران می‌گذرد و قرار است تا چند هفته دیگر از خط تولید خارج شود، افزایش قیمت عجیب و غریبی داشته.

اگرچه بلاتکلیفی در سازوکار نهایی تعیین قیمت خودرو در این اتفاق بی‌تاثیر نیست اما ضربه اصلی را بازار قطعا از همان کمبود عرضه این خودرو خورده است. به گفته یک عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران از ابتدای امسال خیلی خودرویی به بازار عرضه نشده و همین پاسخ ندادن به تقاضا به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

پراید اما به طور کلی محصول استراتژیکی هم برای بازار ایران محسوب می‌شود. یک خودروی اقتصادی و کم‌مصرف که در دسترس اقشار مختلف مردم بود. حالا واهمه حذف شدن این محصول ناگهان حجم تقاضا را بالا برده به طوری که قیمت پراید ۱۱۱ که تولید آن عملا از ابتدای اردیبهشت ماه متوقف شده بود به ۹۰میلیون تومان و قیمت پراید ۱۳۱ به ۸۰میلیون تومان رسیده. نسخه پراید ۱۳۲ هم دی ماه پارسال پیچیده شد.

سه‌شنبه شب بخش خبری ۲۰:۳۰ گزارشی پخش کرد و یک کارشناس این مسئله را مطرح کرد که خودروساز باید از قبل جایگزین پراید را مشخص می‌کرده تا این گرفتاری‌ها پیش نیاید. مشکل اما اینجاست که اساسا امکان تولید هیچ خودرویی در دنیا در رده قیمتی پراید وجود ندارد. این جمله را دیروز مجیدباقری خوزانی قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش هم گفته. او به وضوح توضیح داده که امکان جایگزین کردن هیچ محصولی به جای پراید نیست و البته حذف این خودرو باید پنج سال پیش انجام می‌شد.

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس هم دیروز در گفت‌وگویی تایید کرد که توقف فعالیت خط تولید پراید باعث رشد قیمت این خودرو شده و البته فضا را برای جولان دلالان فراهم کرده. همزمان سعید عبدالهی عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران به ایرنا گفته:«با اطمینان می‌توان گفت هیچ نمایشگاه‌داری اکنون برای سرمایه‌گذاری، خودروی داخلی خریداری نمی‌کند و خریداران افرادی هستند که سرمایه‌گذار و دلال بوده یا به دلیل تعاملات با ایران خودرو و سایپا و برخورداری از رانت اطلاعاتی به خرید و فروش می‌پردازند.»

کمی عقب‌تر اگر برویم اواسط دهه ۸۰ هم ما تجربه مشابهی در مورد خارج شدن پیکان و زانتیا از خط تولید داشتیم که بلافاصله منجر به افزایش قیمت در بازار شد. به هرحال چاره دیگری هم نیست. مگر اینکه آنقدر شرایط اضطراری بشود که تصمیم توقف تولید پراید لغو شود. اتفاقا دیروز حسین کاظمی معاون بازاریابی و فروش سایپا مصاحبه کرد و گفت این خودروساز آماده است در صورت لزوم و با موافقت مراجع فرادستی فروش پراید را برای تنظیم بازار از سر بگیرد.

در اوضاع فعلی عده‌ای هم این ایده را مطرح می‌کنند که می‌توانیم به جای بازگرداندن پراید به خط تولید واردات خودروهای دست دوم خارجی را برای مدت کوتاهی آزاد کنیم تا به ثبات و تنظیم بازار کمک کند چون خودروهای دست دوم در خارج از کشور افت قیمت قابل توجهی دارند و حتی با پرداخت عوارض گمرکی هم می‌توان آن‌ها را در بازه قیمتی معقولی عرضه کرد. این سناریو هم البته اما‌ و اگرهایی درباره مسئله تامین ارز دارد و احتمالا بانک مرکزی از مخالفان اصلی آن خواهد بود چون ممکن است باعث افزایش قیمت ارز شود.

کدخبر: ۳۲۵۷۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر