کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۶۹۳
تاریخ خبر:

دلیل لو رفتن سند وقفی ‌دماوند و جنجال‌هایش

روزنامه هفت صبح | درحالی‌که اواخر هفته خبر رسید دو پلاک از مجموع چهار پلاک مورد مناقشه دامنه دماوند به سازمان جنگل‌ها برگشته و دو روز پیش مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان جنگل‌ها اعلام کرد، دو پلاک باقی‌مانده به‌زودی به دولت بازخواهد گشت، ویدئویی از سوی سایت خبری عصر ایران منتشر شده و در فضای مجازی دست به‌ دست می‌شود که گزارشگران به محل مورد مناقشه رفته‌اند، آنجا هم با اهالی حرف زده‌اند و هم محدوده وقف را به تصویر کشیده‌اند. در این ویدئو تصویری از سند عجیب وقف هم منتشر شده است.

*** سند کجا بود؟
اینطور که از سند قدیمی‌ منتشرشده می‌توان فهمید، نام وقف‌کننده مرادعلی ملاری بوده است، البته معلوم نیست این مرادعلی‌خان که بوده. یکی از اهالی در مورد اینکه اصلا مرادعلی چه حقی برای وقف داشته می‌گوید: «سال ۱۳۲۰ یک خان زورگویی بود، آمدند یک کاغذی نوشتند و گفتند زمین‌ها را وقف کرده‌اند. پدران ما که آن موقع پایین دست بودند، کاره‌ای نبودند که بگویند این زمین‌ها چرا و بر چه اساس وقف شده است؟ مثل حالا که ما کاره‌ای نیستیم.»

سوال بعدی این است که چرا تا سال‌ها خبری از ارائه این وقف‌نامه نبود و ناگهان اوقاف یاد این زمین‌ها افتاد؟ گویا در این ماجرا خود اهالی نقش داشته‌اند. یکی دیگر از آنها اینطور توضیح می‌دهد: «سال ۱۳۶۰که بین اهالی روستای ملار اختلاف افتاد، بعضی از اهالی بردند این وقف‌نامه را دادند به اوقاف، اوقاف آمد پیگیر شد اما آن زمان نتوانست موفق شود الان اما آمده می‌گوید مرتع مال من است اما قله مال من نیست.»

این ادعا درحالی مطرح شده که اگر بنا به اتکا بر وقف‌نامه باشد، قله هم می‌تواند محل دعوا قرار بگیرد چون در متن وقف‌نامه که به‌سختی قابل خواندن است، آمده «مرتع ملار تا قله دماوند».‌همان کسی که ماجرای لو داده شدن سند وقفی را در ۳۹سال پیش روایت می‌کند، ادامه می‌دهد: «اینها می‌خواهند طبق قانون طاغوت عمل کنند که خان و خان‌بازی بود درحالی‌که این زمین‌ها مال همه است، مال مردم است.

من که چهارتا گاو و گوسفند دارم باید باج بدهم برای چرا؟ بالاخره یک قانون هم باید برای من باشد.» اهالی تاکید می‌کنند که اساسا وقف زمین‌هایی که جزو انفال محسوب می‌شود، غیرشرعی است و کل این وقف‌نامه باطل است چون مراتع ملار هرگز توسط کسی که ادعای مالکیت آن را داشته و بعد وقفش کرده ارتقا داده نشد و کاری در آن صورت نگرفت.

*** بخش‌های ارزشمند کوه
طبق آنچه این‌روزها شنیده شده، اوقاف روی بخش مراتع ملار ادعا دارد یعنی منطقه‌ای که از بالای روستای ملار شروع می‌شود و تا آنجا که سبز است ادامه دارد، درست در مرز بخشی که قسمت سنگی کوه شروع می‌شود. گزارشگر عصر ایران در کنار یکی از اهالی، این بخش را در تصویر نشان می‌دهد اما غیر از چرای دام‌ها این قسمت چه ارزش دیگری دارد؟ اهالی می‌گویند برای اوقاف هم فعالیت شکارچی‌ها می‌تواند سودآور باشد و هم معدن‌هایی که در این بخش قرار دارند.

معدن‌های پوکه که سال‌ها پیش وجود آنها و صدمه‌ای که این برداشت به محیط زیست می‌زد، مانع از ثبت جهانی دماوند می‌شد و چندسال پیش با ورود قوه قضائیه به ماجرا معدن‌ها پلمب شدند اما هنوز پروانه بهره‌برداری‌شان به نفع اوقاف فعال است. اینطور که محلی‌ها می‌گویند، برداشت غیرقانونی از این معادن هنوز هم به‌صورت جسته و گریخته ادامه دارد.

کدخبر: ۳۴۲۶۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر