کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۵۰۱
تاریخ خبر:

دلیل افت تاریخی شاخص بورس چه بود؟

افت شدید شاخص بورس تهران و ثبت رکورد بدترین نزول تاریخی بورس در روز چهارشنبه سهامداران را دچار شوک کرد. یک هفته است که دیگر از سبزپوش شدن شاخص کل بورس خبری نیست و بازار سرمایه بعد از ماه‌ها رشد پی‌درپی، این هفته نوسان شدیدی را تجربه کرده است. همه این اتفاق‌ها در حالی است که شاخص کل به مرز دو میلیون رسیده و تا عبور از این مرز فاصله چندانی ندارد اما ریزش‌های ناگهانی این هفته اجازه نداد رکورد جدید بورس ثبت شود. کارشناسان مقاومت روانی در مرز دو میلیونی را دلیل نوسان بازار در هفته جاری می‌دانند اما در همین حال برخی به اقدام احتمالی جدید دولت برای حواله‌ای کردن سیستم فروش فولاد و خروج آن از بورس کالا اشاره می‌کنند و می‌گویند این شایعه بر افت بازار تاثیر داشته و اگر قطعی شود حتما بازار افت شدیدتری را تجربه خواهد کرد.

***************************************************************
علیرضا مستقل کارشناس بازار سرمایه درباره این اتفاق می‌گوید: مقاومت روانی بر سر شاخص دو میلیونی یکی از دلایل نوسان بازار در هفته اخیر است. از سوی دیگر نیز شاخص برای رشد و پیشرفت احتیاج به استراحت دارد تا توان خود را افزایش دهد. در این مدت قیمت برخی سهام خیلی خوب بالا رفت، مانند سهام پالایشگاهی و خودرو که توان افزایش بیش از این را نداشتند. شاید سهام شرکت‌های پالایشی و خودرو به این سرعت وارد روند مثبت نشوند اما بقیه بازار به مرور وارد فاز مثبت می‌شوند و می‌توانند به رشد خود ادامه دهند. ولی ما همچنان مقاومت روانی ۲ میلیون را در شاخص کل خواهیم داشت که پیش‌بینی می‌کنم هفته آینده یا نهایت دو هفته دیگر این مقاومت شکسته شود. از سوی دیگر شایعات متفاوتی در این مدت شنیده شد که بازار را نوسانی کرد. مثلا خارج شدن فولادی‌ها از بورس کالا یا تعلیق صندوق‌های ETF دولت؛ این‌گونه شایعات فضای روانی بازار را دستخوش تغییر کرد و آرامشی را که قبل از این وجود داشت تا حدی به هم زد ولی پیش‌بینی می‌شود هفته بعد به نسبت هفته بهتری باشد. علاوه بر این اقدام اخیر دولت برای حواله‌ای کردن سیستم فروش فولاد و خروج احتمالی آن از بورس کالا تاثیر منفی روی بازار سرمایه خواهد داشت ولی فعلا تا اینجای کار این خبر هم از سوی شرکت فولاد و هم از سوی مقامات تکذیب شده است. این تصمیم اصلا منطقی نیست و به نظر نمی‌رسد در عمل هم اجرا شود ولی اگر این اتفاق بیفتد اثر منفی بر بازار خواهد داشت.
***************************************************************

***************************************************************
به گفته فرهاد رمضان تحلیلگر بازار سرمایه عمده علت نوسان بازار در هفته جاری این است که برخی از سهامداران حقوقی به دلیل تقاضایی که برای خرید سهامشان بود سهام‌ بیشتری عرضه کردند اما در مقابل زمانی که عرضه‌ها این‌گونه بالا رود، خریداران بیشتر مراعات می‌کنند و آهنگ خرید کمتر می‌شود. این اتفاق با هدف تعمیق بازار سرمایه انجام شد ولی قاعدتا باید چارچوبی برای آن تدوین کرد که این روند منطقی‌تر شود. دلیل بعدی که از آن می‌توانیم به‌عنوان دلیل فرعی یاد کنیم این است که فصل مجامع شرکت‌ها پایان یافته است. قاعدتا وقتی سال مالی شرکت‌ها سپری می‌شود، بازار به آرامش و سکون می‌رسد. موضوع بعدی این است که بازار بعد از آن رشد هیجانی نیاز به کاهش و ثبات داشت که این هفته شاهد آن بودیم. علاوه بر اینها اصولا قیمت ارز در بازار آزاد با رشد شاخص رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین بعد از کاهش هیجانی قیمت ارز و رسیدن به یک ثبات نسبی، بازار سرمایه هم می‌تواند بر روال منطقی خود حرکت کند. خبر خروج احتمالی فولادی‌ها از بورس کالا نیز بسیار می‌تواند بر بازار اثر بگذارد. بسیاری از تحلیل‌ها در بازار بر این اساس شکل می‌گرفت بنابراین اگر این تحلیل‌ از سهامداران گرفته شود، می‌تواند منجر به کاهش اقبال آنان شود. وقتی کالا را از بورس خارج می‌کنیم یعنی تحلیل را از سهامداران می‌گیریم بنابراین بخشی از فعالان به سمت سایر سهام یا شرکت‌ها می‌روند.
***************************************************************

***************************************************************
به گفته حمید اعرابی کارشناس بازار سرمایه نمی‌شود شاخص هر روز بالا برود و مثبت باشد بنابراین منفی شدن بازار در هفته جاری یک روند طبیعی بود. علاوه بر این باید تاکید کرد که این اتفاق ریزش نبود بلکه اصلاح بود. اینکه سهامی که ۲۰۰ درصد بالا رفتند، ۵ درصد پایین بیایند ریزش حساب نمی‌شود. حتی اگر ۳۰درصد هم پایین بیایند اصلاح خورده‌اند نه ریزش! این بالا و پایین شدن کاملا طبیعی است چون بورس مثل یک موجود زنده است و بالا و پایین هم دارد. خروج فولادی‌ها از بورس کالا هم اتفاق نمی‌افتد چرا که این مکانیزم قیمت‌گذاری ۱۰ سال است که انجام می‌شود بنابراین دولت با این کار خود را در منگنه و اتهام تخلف و رانت قرار نمی‌دهد.
***************************************************************

منبع: دنیای اقتصاد

کدخبر: ۳۴۲۵۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر