کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۶۰۱
تاریخ خبر:

دلیل دیوارکشی در مرز مشترک ایران و ترکیه

رحمان قهرمان‌پور کارشناس مسایل بین‌الملل در گفتگو با ایسنا نکاتی دربراه دلایل احداث دیوار در نرز مشترک ایران و ترکیه بیان کرده است:

شماره یک احداث دیوار مرزی مشترک بین ترکیه و ایران در تمام بخش‌های مرز دو کشور انجام نمی شود، این دیوار بیشتر در بخش های شمالی نزدیک به استان آذربایجان غربی ایران احداث می شود و اتفاق جدیدی هم نیفتاده است که بخواهد کل مرز را دیوار بکشد.

شماره دو امینه اردوغان همسر آقای اردوغان کمپینی به راه انداخته تحت عنوان "بچه‌های ما را برگردانید" در شهرهای کردنشین، مادرانی که فرزندانشان جذب پ کا کا شدند مقابل مقر این گروه می نشینند و خواستار بازپس گرفتن فرزندانشان هستند. این‌ها مجموعه ای از اقداماتی است که ارودوغان سعی دارد انجام دهد تا مساله کردها را به شکلی که خودش می خواهد، حل کند. در ترکیه "روند صلح" اشاره به صلح دولت با کردها و جامعه کردها دارد. نقشه کلی این است که اردوغان می خواهد به نوعی ارتباط جامعه کردی ترکیه را با پ‌کاکا و پژاک قطع کند و با بقیه کشورها هم ارتباط آنها را محدود کند از این رو این دیوار منحصر به ایران نیست، بلکه درباره سوریه هم این کار را می کند. تصمیم برای احداث مرز با سوریه شروع شده و مرز بیشتری هم دارد که ۹۰۰ کیلومتر است و عمده ترین مساله امنیت ملی ترکیه الان مساله سوریه و شرق فرات و مناطق کردنشین است یعنی جاهایی که تحت تسلط یگان خلق کرد است

شماره سه از نظر جغرافیایی مرز میان ایران و ترکیه و عراق و از آن طرف هم ترکیه و سوریه طوری است که کردها در رفت و آمد هستند و این جابه جایی‌ها باعث می شود که این نیروها با هم مبادله نیرو و اسحله داشته باشند و قوی شدن کردهای سوریه زمینه ساز قوی شدن کردهای ترکیه هم شده است. قبل از شروع بحران سوریه و قبل از دستگیری عبدالله اوجالان پ کاکا در وضعیت ضعیفی بود و بخش از شرایط ترکیه را پذیرفته بود و اوجالان می گفت صلح کنیم و بخشی دیگر می گفت صلح نمی کنیم. اما اردوغان یک طرفه از مذاکرات کنار کشید اما بعد از داستان سوریه، پ کاکا روز به روز قوی تر شد، از این رو نگرانی ترکیه از این منظر بیشتر شد. از طرفی حل نشدن بحران داخلی در سوریه، ترکیه را به این جمع بندی رسانده که مساله سوریه به این زودی تمام نمی شود و می خواهند از بالا به شیوه اقتدارگرا مساله را پیش ببرند.

شماره چهار وقتی این قطعات پازل را کنار هم قرار می دهیم یک پروژه ای به دست می آید که آن حل مقتدرانه و آمرانه مساله کردی در ترکیه است تا به اهداف بلندمدتش که تبدیل شدن به قدرت متوسط بین المللی است دست یابد.

شماره پنج در ترکیه ایران به عنوان دولت با ثبات در نظر گرفته می شود، البته در آنجا گروه‌های کوچکی هستند که ممکن است فکر کنند در ایران اتفاقاتی بحرانی ایجاد شود اما جریان حاکم می گوید، مساله اصلی ایران با آمریکاست و اتفاقی نمی افتد که بگوییم این دیوار مربوط به آن باشد. در نظر بگیرید که خیلی از ایرانی ها رفتند ترکیه خانه خریدند و شهروندی گرفتند و ایرانی ها منبع توریست و جذب سرمایه برای ترکیه هستند. قبلا هم که خواستند دیوار را احداث کنند گفتند که مربوط به ایران نیست و بحث رفت و آمد کردهاست. در نهایت آنچه الان مشخص است، این دیوار برای حل مساله کردی در چارچوبی است که ترکیه می خواهد یعنی رویکرد آمرانه ای که اردوغان سعی دارد پیش بگیرد. البته مساله پژاک هم برای ترکیه مهم است، چون در عراق تحرکاتی انجام می شود که هم ترکیه و هم اقلیم با آن مخالف هستند. وقتی ترکیه وارد عراق شد، حشد الشعبی و پ‌کاکا با آمدن ترکیه مخالف بودند و بر سر ایجاد پایگاه نظامی توسط ترکیه در عراق تنشی پیچیده ایجاد شده بود، البته الان هم هست اما فروکش کرده است. مقامات وزارت امور خارجه از احداث این دیوار از ابتدای کار استقبال کردند و گفتند که باعث می شود نفوذ پژاک به مرزها محدود شود.

شماره شش در هر حال در فضای مجازی انتشار اطلاعات نادرست رایج است، ولی تحلیل من این نیست که احداث دیوار به خاطر تحولات داخلی ایران است. مساله ترکیه، مساله نفوذ کردها از سوریه و عراق و ایران در داخل ترکیه و انجام عملیات علیه مواضع ترکیه است. حتی این مساله به موضوع مهاجرت افغان‌ها هم چندان ربط ندارد. همه مرز را که قرار نیست دیوار بکشند، آن بخشی را دیوار می کشد که محل رفت و آمد پژاک و پ‌کاکا است و ترکیه از مهاجران به عنوان برگ برنده در مقابل اتحادیه اروپا استفاده می‌کند. از این رو وجود مهاجران در مرز به نفع ترکیه است و دلیلی ندارد که بخواهد کلا جلوی مهاجرت را بگیرد.

کدخبر: ۴۰۴۶۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    عین دیواری که آمریکا با مرز مکزیک کشید

  • _user_1570657088

    دیگه این شماره یک ، شماره دو داره بدجوری تکراری میشه . اینجور نوشتار ، فقط یه با ر جواب میده نه تا ابد .