کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۸۲۲۴
تاریخ خبر:

دلمان برایت تنگ نمی‌شود آقای لیگ برتر!

روزنامه هفت صبح | این هفته، لیگ برتر ایران با برگزاری بازی‌های هفته شانزدهم خود به صورت موقت تعطیل خواهد شد. مرور بازی‌ها، تعداد گل‌ها و نوع نمایش تیم‌ها در این ۱۶ هفته باعث می‌شود که زیاد هم از این تعطیلی ناراحت نباشیم و دلمان برای تماشای بازی‌های لیگ‌برتر تنگ نشود. در این گزارش نیم‌فصل اول لیگ‌برتر را از نظر کمی و کیفی مرور می‌کنیم.

برهوت گل
در نیم‌فصل اول لیگ بیست و یکم ۲۰۴ گل به ثمر رسید و میانگین ۱٫۷ گل برای هر بازی ثبت شد. در این نیم‌فصل، فقط سه بار میانگین گل از عدد ۲ برای هر بازی عبور کرد. پرگل‌ترین هفته نیم‌فصل اول هفته نهم بود که در آن ۲۱ بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد و کم‌گل‌ترین هفته هم هفته هفتم با ۷ گل بود که میانگین گل در آن به ۰٫۵ گل در هر بازی هم نرسید.

در نیم‌فصل اول ۲۳ بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. در واقع نزدیک به ۲۰ درصد از بازی‌های نیم‌فصل اول بدون اینکه گلی در بر داشته باشند به پایان رسیده‌اند. ۳۲ بازی هم با نتیجه یک بر صفر تمام شده است. به این معنی که نزدیک به ۲۷ درصد دیگر از بازی‌های لیگ با حداقل گل به پایان رسیده‌اند. با جمع کردن این دو عدد به این نتیجه می‌رسیم که ۴۷ درصد از بازی‌های نیم‌فصل اول یعنی چیزی نزدیک به نیمی از بازی‌ها، بدون گل بوده‌اند یا فقط یک گل داشته‌اند و در نیمی از آنها بیشتر از یک گل به ثمر رسیده است.

پرگل‌ترین بازی نیم‌فصل اول تقابل گل‌گهر و سپاهان بود که با نتیجه ۴ بر ۲ به سود گل‌گهر تمام شد. البته همین بازی هم با حکم کمیته انضباطی ۳ بر صفر به سود سپاهان اعلام شده است. دومین بازی پرگل نیم‌فصل اول را هم تیم قلعه‌نویی با پیروزی ۴ بر یک مقابل تراکتور ثبت کرده است. بازی استقلال و مس رفسنجان هم که با پیروزی ۳ بر ۲ استقلال همراه بود، جزو پرگل‌ترین بازی‌های فصل به شمار می‌رود. بیشترین اختلاف گل هم در بازی‌ها ۳ گل بوده است.

زحمت بخش بزرگی از کم‌گل بودن بازی‌های لیگ برتر به دوش سه تیم پایین جدولی پدیده مشهد، نفت مسجد سلیمان و فجرسپاسی بوده است. تا پایان نیم‌فصل اول، پدیده فقط ۴ گل و نفت و فجر هرکدام ۶ گل زده‌اند. پدیده در ۱۱ بازی موفق به گلزنی نشده است، فجر و نفت هم هر کدام در ۱۰ بازی نتوانسته‌اند دروازه حریفان را باز کنند. مجموع گل‌های این سه تیم در نیم‌فصل اول ۱۶ گل است! فکرش را بکنید. هر کدام ۱۵ بازی انجام داده‌اند، در واقع ۴۵ بار مقابل حریفان‌شان قرار گرفته‌اند و فقط ۱۶ گل زده‌اند!

غم‌انگیزتر از آمار گل‌های زده تیم‌های پایین جدولی، گل‌هایی است که تیم‌های مثلا مدعی لیگ برتر زده‌اند. اگر نتیجه بازی با گل‌گهر را از تعداد گل‌های زده استقلال کم کنیم، متوجه می‌شویم که تیم صدرنشین لیگ برتر در هر بازی ۱٫۴ گل زده است که بسیاری از آنها هم روی ضربات شروع مجدد، کرنرها و پنالتی‌ها به ثمر رسیده‌اند. پرسپولیس هم در نیم‌فصل اول همین تعداد گل را زد. گل‌های سایر تیم‌های مدعی از گل‌های استقلال و پرسپولیس هم کمتر بود.

آقای گل‌های پوشالی
به جدول آقای گل‌های لیگ برتر هم نگاهی بیندازیم. گادوین منشا تا پایان هفته پانزدهم ۸ گل زده که ۶ تای آنها را از روی نقطه پنالتی زده است. در واقع صدرنشین جدول گلزنان فقط دو گل در جریان بازی‌های نیم‌فصل به ثمر رسانده است. لوسیانو پریرا و کوین یامگا هم که ۷ گله هستند هرکدام ۴ گل از ضربات پنالتی زده‌اند و فقط ۳ بار در جریان بازی موفق به باز کردن دروازه حریفان شده‌اند.

در واقع بهترین گلزن نیم‌فصل اول لیگ برتر مهدی عبدی است که در ۱۵ بازی ۴ گل زده که همه آنها در جریان بازی بوده است! در واقع هیچ بازیکنی در نیم‌فصل اول موفق نشده حتی پنج بار در جریان بازی‌ها گلزنی کند! مقایسه کنید با تعداد گل‌های فصل گذشته سجاد شهباززاده که توانست با ۲۰ گل آقای گل شود و تعداد کمی از گل‌های او از ضربات پنالتی به ثمر رسید.

البته خود شهباززاده هم در این فصل زحمت کشیده و یکی دو بار برای سپاهان گل زده است!استقلال در خط حمله برای رودی ژستد و امین قاسمی‌نژاد کلی هزینه کرد اما این دو نفر نتوانستند بیشتر از یک گل بزنند. پرسپولیس هم در خط حمله حامد پاکدل را جذب کرد که او هم فقط یک گل زد. سپاهان هم شهریار مغانلو را با مبلغی نجومی های‌جک کرد که او هم نتوانست بیشتر از ۳ گل بزند.

کیفیت بازی‌ها؛ در حد محلات
ماجرا فقط کم‌گل بودن بازی‌ها نیست. در همین ادوار گذشته لیگ برتر بازی‌هایی داشته‌ایم که بدون گل تمام شده‌اند اما پر از موقعیت‌های گلزنی بوده‌اند و هواداران را از تماشای یک بازی زیبا سیراب کرده‌اند. در همین نیم‌فصل اول بازی صنعت‌نفت و استقلال چندین موقعیت گلزنی برای دو تیم داشت و اگرچه بدون گل تمام شد اما یک بازی سراسر هیجان بود.

ولی واقعیت این است که تعداد این بازی‌ها انگشت‌شمارند. همین استقلال صدرنشین، فقط در دو سه بازی توانسته نمایش‌هایی جذاب ارائه دهد. بازی‌های این تیم مقابل گل‌گهر، فولاد و آلومینیوم اراک، جزو زشت‌ترین بازی‌های لیگ برتر بود. پرسپولیس هم در بیشتر بازی‌هایش به پیروزی‌های حداقلی اکتفا کرده است. تیم یحیی گل‌محمدی در دو بازی اخیرش مقابل فجر و فولاد، بدترین نمایش‌های ممکن را ارائه کرده است. در نیم‌فصل اول گاهی فقط از سپاهان بازی‌هایی قابل تماشا می‌دیدیم که آن هم در چند بازی اخیر، نیست و نابود شده است.

کدخبر: ۴۳۸۲۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر