کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۹۵۶
تاریخ خبر:

دلمان برایت تنگ می‌شود آقای بیرانوند

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | علیرضا بیرانوند امروز به بلژیک رفت تا در تست‌های پزشکی آنتورپ شرکت کند. خودش مدعی است که به زودی برمی‌گردد اما باشگاه بلژیکی اعلام کرده ‌ او از امروز بازیکن این تیم است و دیگر نمی‌تواند برای پرسپولیس بازی کند. به بهانه لژیونر شدن بیرانوند چند لحظه مهم و به یاد ماندنی او در فوتبال ایران را مرور می‌کنیم. لحظه‌ها و حرکاتی که باعث می‌شوند خیلی زود دلتنگ او شویم.

*** گرفتن قهرمانی از پرسپولیس
در هفته‌های پایانی لیگ پانزدهم، پرسپولیس در کورس قهرمانی قرار داشت. شاگردان برانکو در اوج قرار داشتند. آنها بعد از پنج برد متوالی از جمله پیروزی ۴بر۲ در دربی به مصاف نفتی رفته بودند که علیرضا منصوریان را روی نیمکت خود داشت. قبل از این بازی پرسپولیس در صدر قرار داشت و اگر نفت را می‌برد با توجه به دو بازی نسبتا آسان باقی مانده، می‌توانست تا حدودی قهرمانی خود را قطعی کند‌ اما نفت با بازی درخشان علیرضا بیرانوند و سایر بازیکنانش موفق شد پرسپولیس را ۲برصفر شکست بدهد.

مقاومت جانانه بیرو و مدافعان نفت در نیمه اول مقابل حملات پرسپولیسی‌ها دیدنی بود. این پیروزی کار خودش را کرد و پرسپولیس حتی با بردن دو بازی بعدی‌اش هم نتوانست قهرمان شود. همین چند روز پیش بود که بیرانوند در مصاحبه‌ای گفت: «من و بقیه نفتی‌ها آن قهرمانی را از پرسپولیس گرفتیم.» ادعای او واقعیت داشت و اگر درخشش او نبود آن روز پرسپولیس نفت را شکست می‌داد و امروز در آستانه پنجمین قهرمانی پیاپی بود، نه چهارمی!

*** چطوری کریس؟
این صحنه را تمام فوتبالی‌های جهان دیده‌اند و حرف زدن از آن دیگر لطفی ندارد. بیرانوند مدتی قبل از شروع جام جهانی به شوخی برای کریس رونالدو خط و نشان کشیده بود و جمله «چطوری کریس» او سوژه شوخی و خنده شده بود و بیشتر شوخی‌ها به مسخره کردن خودِ بیرو مربوط می‌شد‌ اما سرنوشت برای او به شکل متفاوتی رقم خورده بود. بیرو پنالتی رونالدو را در جام جهانی مهار کرد و برای چند لحظه به خواب رفت!

البته کم نبودند کسانی که موفق به مهار پنالتی رونالدو شده بودند اما مهار پنالتی او برای یک دروازه‌بان ایرانی، آن هم در جام جهانی ارزش و طعم دیگری داشت. صحنه مهار پنالتی رونالدو توسط او تیتراژ برنامه‌های تلویزیونی شد و تا هفته‌ها به بهانه‌های مختلف از برنامه‌های غیرورزشی هم پخش می‌شد. مهار این پنالتی نقطه عطف زندگی ورزشی او بود و قطعا بهترین خاطره زندگی او همین لحظه است. فقط حیف که طارمی اجازه نداد حرکت تاریخی بیرانوند با صعود ایران به مرحله بعدی جام جهانی خاطره‌انگیزتر شود.

*** ناکام گذاشتن ژاوی
چند ماه بعد از آن جام جهانی به یاد ماندنی، پرسپولیس به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیده بود. در بازی رفت السد را در قطر برده بود. در بازی برگشت در آزادی این السد بود که به گل برتری رسید اما سیامک نعمتی در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم گل مساوی را زد. با این نتیجه پرسپولیس به فینال می‌رسید اما مشکل اینجا بود که السد تیم برتر زمین بود و حملات این تیم به شدت بوی گل می‌داد. تیم قطری چند بار فرصت گلزنی به دست آورد و آنها را از دست داد.

اما بی‌شک مهم‌ترین لحظه آن بازی ضربه سر ژاوی بود. در دقیقه ۸۹ روی یک ضربه ایستگاهی، توپ روی پیشانی ژاوی نشست و ضربه سر او بدون هیچ مزاحمی به سمت دروازه پرسپولیس رفت. تقریبا همه مطمئن بودند که گل برتری السد به ثمر خواهد رسید و رویای فینال آسیا برای پرسپولیس به باد خواهد رفت اما دستان معجزه‌گر بیرو یک بار دیگر معجزه کرد و توپ را از دروازه بیرون کشید و به کرنر فرستاد. یکی دو دقیقه بعد هم بازی تمام شد و پرسپولیس به فینال آسیا رسید.

*** چالش مانکن در دربی
یکی از بدترین خاطرات بیرانوند در پرسپولیس دربی ۸۵ بود. قبل از آن بازی همه منتظر پیروزی یکطرفه پرسپولیس بودند. دقایق اولیه بازی هم کاملا در اختیار پرسپولیس بود. رفیعی یک گل زد و طارمی دو فرصت مسلم گلزنی را از دست داد اما ناگهان ورق بازی برگشت. استقلال در فاصله دو دقیقه دو گل زد و واکنش بیرانوند به این دو گل فقط یک چیز بود: تماشای ورود توپ‌ها به دروازه تیمش! او نه به شوت اسماعیلی واکنشی نشان داد و نه به ضربه سر علی قربانی.

نیمه اول هنوز تمام نشده بود که کاوه رضایی در موقعیتی تک به تک با با پای غیرتخصصی‌اش گل سوم را هم به پرسپولیس زد تا بدترین نیمه زندگی فوتبالی بیرانوند رقم بخورد. استقلال در آن بازی ۳بر۲ پیروز شد و تا چند روز بعد از این بازی فضای مجازی پر بود از شوخی با چالش مانکن‌های بیرانوند روی گل‌های اول و دوم استقلال! چالشی که آن روزها به شدت روی بورس بود و در بدترین زمان برای بیرانوند رخ داد. با این حال پرسپولیس در پایان آن فصل باز هم با بیرانوند قهرمان لیگ برتر شد.

*** پشتک‌هایی که سوژه شد
یکی از بامزه‌ترین اتفاقات برای بیرانوند در بازی جام حذفی مقابل صنعت‌نفت آبادان رخ داد. آن بازی به دلیل معضل آلودگی هوای تهران، با چند روز جابه‌جایی و با کلی حرف و حدیث در ورزشگاه آزادی برگزار شد. پرسپولیس در آن بازی با گل احمدزاده پیش افتاد اما با چالش مانکن بیرانوند روی یک ضربه کرنر، گل تساوی صنعت‌نفت به ثمر رسید و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. بیرانوند پنالتی اول صنعت‌نفت را مهار کرد و زیاد خوشحالی نکرد اما وقتی ضربه سوم پنالتی صنعت‌نفت به تیر دروازه پرسپولیس خورد، بیرانوند از خوشحالی زیاد یکی دو پشتک وارو زد!

اما در نهایت این صنعت‌نفت بود که در پایان ضربات پنالتی پیروز شد و بیرانوند دیگر نتوانست هیچ کدام از پنالتی‌های حریف را بگیرد. به همین دلیل بود که پشتک‌زدن‌های بیرانوند در فضای مجازی سوژه شد و استقلالی‌ها حسابی با آن شوخی کردند. شاید اگر پرسپولیس برنده آن بازی می‌شد حرکات بیرانوند خیلی جلب توجه نمی‌کرد اما تقدیر این بود که یک بار دیگر بیرانوند سوژه شوخی استقلالی‌ها شود.

*** تهدید پرسپولیس و هواداران
بیرانوند در طول دوران حضورش در پرسپولیس، دو بار صراحتا این تیم و هوادارانش را تهدید به ترک تیم کرد. اولین بار در لیگ شانزدهم و پس از نمایش ضعیفش در بازی مقابل ذوب‌آهن بود که با تساوی ۳-۳ به پایان رسید و هواداران پرسپولیس از او انتقاد کردند. او در پایان بازی مصاحبه‌ای کرد و منت قهرمانی پرسپولیس پس از ۱۰ سال را به هواداران پرسپولیس گذاشت و مدعی شد که فقط در همین دو بازی بعد در خدمت پرسپولیس خواهد بود.

این غائله خیلی زود تمام شد اما چند ماه بعد و در حالی که نیم‌فصل اول لیگ هفدهم رو به پایان بود، از علاقه‌اش به رفتن به خدمت سربازی و بازی در تراکتور گفت. او می‌خواست کاری کند که قبل از آغاز جام جهانی دوره خدمت سربازی‌اش تمام شود تا در صورت رسیدن پیشنهاد خارجی مشکلی برای لژیونر شدن نداشته باشد‌ اما متوجه شد که برنامه‌ریزی‌هایش چندان هم دقیق نیست و این ماجرا هم به سرانجام نرسید و بیرانوند در پرسپولیس ماند. البته بعد از این ماجرا هواداران تا مدتی با او رابطه خوبی نداشتند.

*** حرکت منشوری در تبریز
در بازی رفت تراکتور و پرسپولیس در لیگ نوزدهم که در تبریز برگزار شد اتفاقات عجیبی رخ داد. قبل از اینکه بازی با یک گل به سود تراکتور به پایان برسد بازیکنان پرسپولیس در حال ورود به زمین بودند که هواداران تراکتور شروع به توهین و فحاشی به علیرضا بیرانوند کردند. بیرانوند هم وقتی متوجه این توهین‌ها شد پاسخ آنها را با حرکتی رکیک و با دستش داد. فیلم این صحنه خیلی زود در فضای مجازی منتشر شد و کمیته انضباطی هم به آن ورود کرد و مدتی بعد بیرانوند را از یک جلسه همراهی پرسپولیس محروم کرد.

با این حال خود او و مدیرعامل وقت، انصاری‌فرد مدعی بودند که اتفاقی نیفتاده و بیرانوند فقط در حال ابر‌از احساسات نسبت به هواداران پرسپولیس بوده است. این توجیه آنقدر بامزه و خنده‌دار بود که حتی خود پرسپولیسی‌ها هم آن را نپذیرفتند. با این حال به دلیل محرومیت تعلیقی قبلی؛ آن ماجرا می‌توانست برای بیرو گران‌تر تمام شود اما کمیته انضباطی با بیرو مهربان بود و او را فقط یک جلسه محروم کرد اما اگر قرار به رعایت قانون بود بیرو باید دربی رفت را از دست می‌داد.

کدخبر: ۳۳۲۹۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر