کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۷۱۳
تاریخ خبر:

دلجویی بورس و بیت‌کوین و دلار از سرمایه‌گذاران رنجور‌ وفادار

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | شاخص بورس از نیمه کانال ۱٫۴میلیون واحدی عبور کرد. دیروز ششمین روز کاری متوالی بود که شاخص بورس روند صعودی داشت و باعث شده خیلی از سهامداران پول‌هایشان را به بازار سرمایه برگردانند. از این طرف بازار ارزهای دیجیتال هم در یک ماه گذشته شرایط خوبی داشته و قیمت بیت‌کوین در معاملات دیروز بازارهای جهانی تا ۴۶هزار و ۷۰۰دلار و در صرافی‌های ایرانی تا یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

دلار دیروز بعد از شش ماه به کانال ۲۶هزار تومانی برگشت و طلا در آستانه کانال ۱٫۱میلیونی قرار گرفت. به‌نظر می‌رسد بازارهای مختلف حالا به سرمایه‌گذارهایشان لبخند می‌زنند و با آغوش باز می‌خواهند بخشی از ضررهایی که تاکنون نصیبشان کرده بودند را جبران کنند. موفق‌‌ترینشان بیت‌کوین و دلار بوده که ۵۰درصد ضررها را جبران کرده‌اند. بورس با ۴۰درصد، سکه با ۳۵درصد و طلا با ۳۳درصد ضرر جبران شده، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. احتمالا این پاداشی است که بازارها نصیب سرمایه‌گذاران صبوری کردند که با روزهای سخت کنار آمدند.

ارزهای دیجیتال؛ جبران ۵۰درصد ضررها
سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال و به‌طور خاص، بیت‌کوین در یک ماه گذشته روزهای شیرینی را تجربه کرده‌اند. بیت‌کوین بعد از اینکه مرز ۳۰هزار دلار را از دست داد و تا محدوده ۲۹هزار و ۴۸۲دلار کاهش قیمت پیدا کرد، روند صعودی در پیش گرفت و در این یک ماه موفق شده با بازدهی قابل توجه ۵۴درصدی تا ۴۶هزار و ۷۰۰دلار در روز گذشته افزایش قیمت پیدا کند. نقطه اوج بیت‌کوین مربوط به ماه‌های اول سال است که قیمت هر واحد آن تا قله ۶۴هزار و ۸۵۰دلاری افزایش پیدا کرده بود.

از آن روز تا همین یک ماه پیش، سرمایه‌گذاران بیت‌کوین حدود ۵۵درصد سرمایه خود را از دست دادند. هرچه باشد قیمت بیت‌کوین حدود ۳۵هزار دلار کاهش پیدا کرده بود. ولی در مدت یک ماه گذشته با افزایش ۱۷هزار و ۲۰۰دلاری قیمت بیت‌کوین، تقریبا نصف ضرر سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال جبران شده است. سرمایه‌گذاران ایرانی شرایط بهتری داشتند. نقطه اوج قیمت بیت‌کوین به پول ما حدود یک میلیارد و ۶۰۵میلیون تومان بوده که در جریان ریزش بازار ارزهای دیجیتال سقوط تا محدوده ۷۲۲میلیون تومان را شاهد بوده است.

دیروز قیمت بیت‌کوین در صرافی‌های ایرانی به یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان رسید تا ۵۴درصد ضرر سرمایه‌گذاران ایرانی جبران شود. افزایش قیمت دلار باعث شده ایرانی‌ها بتوانند بخش بزرگتری از ضررهای خود در بازار ارزهای دیجیتال را جبران کنند. البته شرایط برای همه رمزارزها یکسان نبوده و اینجا صرفا تغییرات قیمت بیت‌کوین را به‌عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال بررسی کردیم.
نظر هفت صبح: عبور بیت‌کوین از مرز ۴۰هزار دلار و تکرار دوباره آن باعث شده فعالان بازار ارز دیجیتال نسبت به روند صعودی بیت‌کوین امیدوار شوند. احتمالا این پول مجازی بتواند در آینده بخش بیشتری از ضررها را جبران کند.

دلار؛ جبران ۵۰درصد ضررها
۳۲هزار و ۳۵۰تومان بالاترین قیمتی است که دلار در عمرش به چشم دیده است. ۲۴مهرماه سال ۹۹ و چند ماه بعد از رکوردشکنی بورس، نوبت به دلار رسید تا با خیال راحت و آرام‌آرام از مرز ۳۰هزار تومان عبور کند و در نهایت هفته آخر مهرماه با ثبت قیمت ۳۲هزار و ۳۵۰تومان، رکورد جدیدی را به‌نام خود بزند. از آن روز حدود ۱۰ماه گذشته و در این مدت دلار فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته است. از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا آغاز مذاکرات احیای برجام هر کدام به‌نوعی روی قیمت دلار تاثیر گذاشتند.

اتفاقاتی که نتیجه آن کاهش قیمت دلار تا کانال ۲۰هزار تومانی در اردیبهشت‌ماه امسال بود. البته هیچ‌موقع دلار نتوانست به مرز ۲۰هزار تومان برسد و نهایتا برای ساعاتی تا نرخ ۲۰هزار و ۴۵۰تومان کاهش قیمت پیدا کرد تا کسانی که ۲۴مهر دلار خریده بودند و فکر می‌کردند روند صعودی‌اش تا ۵۰هزار تومان ادامه دارد، تا ۱۵ اردیبهشت امسال حدود ۳۷درصد سرمایه‌شان را از دست بدهند. روند نزولی قیمت دلار از همین نیمه اردیبهشت و بعد از خبرهای منفی درباره مذاکرات برجام مجددا به روند صعودی تبدیل شده و دیروز دلار برای اولین بار در شش ماه گذشته، از کانال ۲۶هزار تومان عبور کرده است. در لحظه نگارش این متن قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۲۶هزار و ۳۰۰تومان است و این موضوع نشان می‌دهد بعد از گذشت سه ماه دقیقا نصف ضرر سرمایه‌گذاران بازار ارز جبران شده و باید ببینیم روند صعودی قیمت دلار تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.

نظر هفت صبح: طبق نظرسنجی‌هایی که از کارشناسان بازارهای مالی انجام شده، اغلب گفته‌اند اگر اتفاق خاصی مثل بازگشت آمریکا به برجام رخ ندهد، بعید نیست تا پایان سال ۱۴۰۰ قیمت دلار بالاتر از ۳۰هزار تومان باشد. ۳۰درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی چنین نظری دارند.

بورس؛ جبران ۴۰درصد ضررها
دقیقا یک سال و یک روز از رکوردشکنی شاخص بورس می‌گذرد. ۱۹ مرداد سال گذشته بود که شاخص بورس با رسیدن به قله دو میلیون و ۷۸هزار واحدی روند نزولی در پیش گرفت و تا خرداد امسال بخش بزرگی از سرمایه مشتریانش را از بین برد. شاخص کل بورس تهران سوم خردادماه در پایین‌ترین نقطه خود قرار گرفت و به رقم یک میلیون و ۹۵هزار واحد رسید تا ضرر ۴۷درصدی نصیب سرمایه‌گذاران شود. یعنی اگر کسی سال گذشته و در نقطه اوج ۱۰میلیون تومان سهام خریده بود، بعد از پایان ریزش بازار ارزش سهامش به پنج میلیون و ۲۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد. از ابتدای خردادماه شاخص کل به روند صعودی برگشته و از اول تیرماه شرایط به کلی تغییر کرده و شاهد روند سریع افزایش قیمت سهام شرکت‌ها هستیم.

تا جایی‌که حتی خیلی از شرکت‌های بزرگ حالا با قیمتی بالاتر از سقف سال گذشته معامله می‌شوند و عملا نه‌تنها کل ضرر را جبران کردند، بلکه سودی هم نصیب سرمایه‌گذاران شده است. البته اگر کل سهام شرکت‌های بورسی را در نظر بگیریم و شاخص کل را به‌عنوان میانگین قیمت سهام شرکت‌ها در نظر بگیریم، می‌بینیم عموما حدود نصف سرمایه از دست رفته‌شان سر جایش برگشته است. روند صعودی شاخص کل از ابتدای خردادماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و این شاخص به یک میلیون و ۴۵۳هزار واحد رسیده. موردی که نشان می‌دهد در حال حاضر آن سرمایه ۱۰میلیونی که تا ۵٫۲میلیون تومان کاهش پیدا کرده بود، الان در حدود هفت میلیون تومان می‌ارزد و حدود ۴۰درصد ضرر سرمایه‌گذاران بورس جبران شده است.

نظر هفت صبح: روند صعودی بازار سرمایه همگام با افزایش قیمت دلار سریع‌تر شده و در هفته‌های اخیر به وضوح می‌توان نشانه‌های مثبت را در ترکیب صف‌های خرید و فروش مشاهده کرد. موردی که باعث شده امیدمان به شکستن مقاومت‌های پیش‌رو بیشتر شود.

طلا؛ جبران ۳۳درصد ضررها
قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هم‌زمان با افزایش قیمت دلار به روند صعودی افتاده است. اوج قیمت طلا مربوط به هفته آخر مهرماه پارسال است که هر گرم آن یک میلیون و ۴۹۴هزار تومان قیمت داشت. آن زمان اونس هم گران شده بود و هم از داخل و هم از خارج کشور، دلایلی برای افزایش قیمت طلا وجود داشت. بعد از خداحافظی با روند صعودی، طلا هم مثل بقیه بازارها با کاهش قیمت مواجه شد و رفته‌رفته پول سرمایه‌گذاران بازار طلا آب شد. تا اینکه نیمه اردیبهشت‌ماه تیر خلاص در بازار طلا شلیک شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار با عبور از مرز ۹۰۰هزار تومان، به ۸۹۸هزار تومان رسید و سخت‌ترین روز در بازار طلا رقم خورد.

آنهایی که صبور نبودند و آن زمان طلاهای خود را فروختند، به ضرر ۴۰درصدی رضایت دادند، غافل از اینکه روند صعودی در کمین بازار نشسته بود. طلا تنها چند ساعت در مرز ۹۰۰هزار تومان دوام آورد و از آن روز تا حالا دائما در حال افزایش قیمت بوده. تا اینکه روز گذشته همزمان با ورود دلار به کانال ۲۶هزار تومانی، قیمت هر گرم طلا تا یک میلیون و ۹۵هزار تومان افزایش پیدا کرد. از آنجاکه نسبت به نقطه اوج مهرماه، اونس جهانی طلا با قیمت‌های کمتری معامله می‌شود، طلا کمتر از بقیه بازارها توانسته ضرر سرمایه‌گذارانش را جبران کند و تا اینجای کار یک‌سوم مسیر را رفته و ۳۳درصد پولی که سرمایه‌گذاران طلا از دست داده بودند، سر جایش برگشته است.

نظر هفت صبح: طلا حسابی از بقیه بازارها جا مانده. از یک طرف دلار با افزایش قیمت سعی می‌کند به کمک طلا بیاید و از طرف دیگر با بازگشت وضعیت عادی کرونا در خیلی از کشورها، قیمت اونس جهانی رو به کاهش است. شرایطی که پیش‌بینی روند قیمت طلا را سخت‌تر کرده.

سکه؛ جبران ۳۵درصد ضررها
سکه سال گذشته چند روز زودتر از بازار ارز به سراغ رکوردشکنی رفت و ۲۲ مهرماه یعنی یک هفته قبل از دلار به سقف تاریخی خود رسید. آن روز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار با قیمت ۱۶میلیون و ۳۷۰هزار تومان فروخته شد تا بالاترین رقم در کارنامه سکه به ثبت برسد. روند نزولی قیمت‌ها در نامه دوم سال ۹۹ و یکی دو ماه ابتدای امسال بازار سکه را هم تحت تاثیر قرار داد و باعث شد بعد از کلی فراز و نشیب قیمت سکه تمام طرح جدید در نیمه اردیبهشت امسال حتی از ۹میلیون تومان هم ارزان‌تر شد و تا ساعاتی در ۱۶اردیبهشت به هشت میلیون و ۷۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد.

این یعنی سرمایه‌گذاران بازار سکه نسبت به نقطه اوج قیمت‌ها حدود ۴۷درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند. در چند ماه گذشته مثل بقیه بازار‌ها قیمت سکه هم صعودی بوده. تا جایی‌که دیروز و در لحظه نگارش این متن قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسید. آنهایی که در روز ۲۲ مهرماه پارسال و در نقطه اوج، یک سکه تمام خریده بودند، تا نیمه اردیهشت امسال حدود هفت میلیون و ۶۷۰هزار تومان سرمایه خود را از دست دادند و حالا با افزایش دو میلیون و ۷۰۰هزار تومانی قیمت سکه نسبت به نیمه اردیبهشت، حدود ۳۵درصد ضرر سرمایه‌گذاران این بازار جبران شده است.

نظر هفت صبح: سکه در ماه‌های اخیر به کلی با حباب خداحافظی کرده. زمانی قیمت سکه حباب میلیونی داشت و از بین رفتن آن باعث شده سرمایه‌گذاران بازار با اعتماد بیشتری برای بلندمدت تصمیم بگیرند.

کدخبر: ۴۰۷۷۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر