کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۰۸۰۵
تاریخ خبر:

دلایل مشابه سقوط صنعت خودرو ایران و ترکیه

هفت صبح |درپی سقوط ارزش لیر ترکیه شرکت‌های فورد، تویوتا و فیات‌کریسلر به‌عنوان شرکای خودروسازان این کشور چشم‌انداز سال ۲۰۱۹ را تیره و تار ارزیابی کردند.
تویوتا، فیات کریسلر و فورد شرکت‌هایی هستند که در بحران ارزی اخیر ترکیه صدمات بسیاری دیده و در شرایط سختی روزگار می‌گذرانند. بحران اقتصادی اخیر ترکیه که ملغمه‌ای از شوک‌های ارزی، تورمی و تعرفه‌ای است موجب شده تا نه تنها بنیان تولید شرکت‌های خودروسازی و جوینت‌ونچرهای چندملیتی به هم بخورد که فروش خودرو تا یک سوم مقادیر قبلی در مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و شرایط بدی را به اقتصاد ترکیه تحمیل کند. در یک نمونه خاص سقوط ارزش لیر ترکیه به شدت به قدرت خرید متقاضیان خودرو صدمه زده و عامل اصلی کاهش حجم بازار است.

مدیر شاخه اروپایی فورد با اشاره به تبعات بحران‌های اخیر برای فورد اعلام کرده: «نشانه‌های باد مخالف در بازار ترکیه قوی است.» استیو آرمسترانگ به مجله اتوموتیونیوز اروپا گفته اینها برای خودروسازان اروپایی که روی بهبود فروش از طریق بازارهای منطقه‌ای تمرکز دارند خبر بسیار بدی است. فورد که با کمک شرکت اتوسان ترکیه به تولید اقسامی از خودروها و دو ون ترانسیت و تورنئو کاستوم در این کشور مشغول است، با داشتن سهم بازار ۱۲درصدی، حدود ۲۵ درصد کل بازار ون‌های این کشور را اختیار دارد.

تویوتا هم که در ترکیه به تولید خودرو محبوب C-HR مشغول است، پیش‌بینی کرده کاهش ارزش پول ملی ترکیه موجب شود حجم بازار ترکیه نصف شود و به مرز ۵۵۰ هزار دستگاه سقوط کند. یوهان ون زیل مدیر شاخه اروپایی توویتا هم در این راستا در گفتگو با خبرنگار مجله اتوموتیونیوز اروپا اعلام کرده : «ضرر و زیان عمده ما نه از ناحیه کاهش صادرات که به دلیل کاهش فروش در باازر ترکیه حادث شده و افزایش قیمت‌ها هم مستقیما به ضرر ما در این شرایط عمل می‌کند.»

حجم بازار ترکیه که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تا ۱٫۱ میلیون دستگاه هم رشد کرد در پی مشکلات ترکیه ناشی از بحران اقتصادی شرایط سختی را برای ادامه کار پیش روی شرکای خارجی اقتصاد ترکیه قرار داده و برخی از آنها را به صرافت خروج از این کشور انداخته است. چیزی درست شبیه آنچه در اثر تحریم‌های اقتصادی گریبان اقتصاد ایران و خودروسازان حاضر در این بازار را گرفت. طبق برآورد موسسه تحقیقاتی LMC، امسال بازار خودرو ترکیه با سقوط به مرزهای نامعمول، احتمالا روی عدد ۶۰۹ هزار دستگاه خواهد ایستاد. فعلا تا پایان ماه نوامبر حدود ۵۴۳ هزار دستگاه خودرو سواری در این بازار به فروش رفته که خبر از ۳۴ درصدی حجم فروش می‌دهد.

در نوامبر هم میزان افت فروش با رسیدن به ۴۲ درصد، در محدوده ۵۸ هزار دستگاه متوقف شده است. در عین حال تولید خودرو نیز با کاهشی نسبتا شدید مواجه شده و تا پایان ۲۰۱۸ به ۱٫۵ میلیون دستگاه محدود خواهد شد. این اتفاق در حالی رقم خورده که پیش‌بینی‌ها از ادامه کاهش تولید خودرو در سال ۲۰۱۹ تا ۱٫۴۵ میلیون واحد حکایت می‌کند که به معنی کاهش صادرات خودرو از ترکیه در دو سال پیاپی است. ترکیه سال ۲۰۱۷ چیزی در حدود ۱٫۶۶ میلیون واحد خودرو تولید کرد که ۱٫۲۲ میلیون آن صادر شده و مابقی در بازار داخلی به فروش رفته است.

کدخبر: ۲۴۰۸۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر