کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۱۱۸
تاریخ خبر:

دلایل عدم موفقیت مسابقه دست فرمون

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | چرا مسابقه «دست فرمون» دیده نشد و توجه علاقه‌مندان به مسابقه‌های اتومبیلرانی را جلب نکرد؟ دلایل کامبیز دیرباز و تحلیل هفت صبح را در این‌باره بخوانید . مسابقه «دست فرمون» از اواخر آبان روی آنتن شبکه نسیم رفت. پیش از پخش اولین قسمت پیش‌بینی می‌کردیم مانند تمام مسابقات اتومبیلرانی جهانی کار بسیار جذابی از آب دربیاید و بتواند خیلی سریع مخاطبان شبکه نسیم را پای این شبکه بکشاند.

حالا بعد از گذشت بیشتر از دو ماه از شروع پخش این مسابقه هنوز هم نتوانسته‌ است در جلب مخاطب موفق ظاهر شود. کامبیز دیرباز، مجری مسابقه «دست فرمون» روز گذشته مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر انجام داده و درباره‌ دلایل عدم موفقیت این مسابقه مواردی را مطرح کرده است. واقعا مشکل اصلی «دست فرمون» چیست؟ چرا مخاطبان برای تماشای آن ترغیب نمی‌شوند؟

*** دلیل یا توجیه؟
کامبیز دیرباز در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که پرسیده است « احتمالاً بعد از ۲۴ قسمت که از پخش مسابقه «دست فرمون» می‌گذرد، نظر مخاطب دستتان آمده است که بدانید بازخوردها نسبت به این مسابقه چطور بوده است؟» پاسخ داده:«پخش این برنامه همراه با کمی بدشانسی بود و دقیقاً شروع پخش آن جمعه شبی بود که بنزین گران شد! برنامه هر بار خواست پا بگیرد اتفاقاتی پیش آمد که تلویزیون کمتر بیننده داشت.

برنامه وقتی نوپاست نیاز دارد در فضای مجازی حمایت شود اما در همان اوایل پخش اینترنت هم قطع شد و مزیدی بر علت شد!» این پاسخ دیرباز بیشتر به یک جور توجیه شبیه است تا دلیلی برای دیده نشدن مسابقه. ما هم در جریان ماجراهای بعد از گرانی بنزین و قطع شدن اینترنت هستیم اما این دلیل نمی‌شود که دیده نشدن یک برنامه را به چنین مسئله‌ای ربط دهیم. به‌هرحال «دست فرمون» الان دو ماه است که پخش می‌شود و فرصت کافی برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی داشته اما باز هم موفقیتی به دست نیاورده است.

*** بدون هیجان و جذابیت بصری
مشکل اصلی «دست فرمون» این است که هیجان یک مسابقه اتومبیلرانی واقعی را ندارد و به لحاظ بصری هم جذاب نیست. مخاطبان نه تنها از تماشای آن به هیجان نمی‌آیند بلکه هیچ لذتی هم نمی‌برند. بخش‌های داخل استودیو انتظار مخاطبان علاقه‌مند به اتومبیل‌سواری را برآورده نمی‌کند و پیست اتومبیلرانی هم آنقدر تاریک است که مخاطبان اصلا نمی‌توانند با حرکت اتومبیل همراه شوند و همراهش لذت ببرند. البته خود دیرباز هم تا حدودی به این مشکلات اشاره کرده و پذیرفته که مسابقه بدون هیجان است.

او گفته:« این درست است که هیجان برنامه کم است و بخش زیادی به دلیل سبک چنین مسابقاتی است که به شیوه «تک‌نفره» پیش می‌رود. فرض کنید جمعه‌ها بروید به میدان آزادی و چنین مسابقه‌ای را تماشا کنید در این مسابقه ساختار به این شکل است که عددها رقابت دارند. شاید اگر من از روز اول نحوه مسابقه را می‌دانستم، پیشنهاد می‌دادم که پیست را به گونه دیگری طراحی کنند.البته پیش‌بینی هم نمی‌کردیم که تک نفره بودن ماشین هیجان را کم می‌کند و ما تلاش کردیم با آیتم‌ها و چالش‌های مختلف هیجان را به مسابقه تزریق کنیم، الان هم صحبت‌هایی شده و موافقت شبکه هم گرفته شده است.»

*** بی‌فایده بودن سلبریتی بازی
به نظر می‌رسد عوامل «دست فرمون» از همان ابتدا پیش‌بینی می‌کردند که این مسابقه به تنهایی توانایی جذب مخاطب ندارد به همین دلیل هم است که از چهره‌های شناخته شده برای بالا بردن میزان مخاطب استفاده کردند. بعد از پخش قسمت اول این مسابقه، در همین صفحه نوشتیم که دعوت سلبریتی به این برنامه اشتباه است.

مسابقه اتومبیلرانی به خودی خودش آنقدر جذابیت دارد که نیازی به جلب توجه توسط بازیگران و چهره‌های شناخته شده نیست. این‌بار حتی حضور این چهره‌ها هم جواب نداد و برنامه حتی با حضور آنها هم ضعیف باقی ماند. بنابراین این مسئله ثابت شد که اگر مسابقه یا برنامه‌ای زیربنای قدرتمندی نداشته باشد و به خودی خودش جذاب نباشد، حضور سلبریتی‌ها هم هیچ کمکی به دیده شدن آن نمی‌کند.

*** آمار پایین مخاطبان
مسئله مهم دیگر اینکه در «دست‌فرمون» برای اولین بار زنان هم در مسابقه اتومبیلرانی شرکت کردند. این اتفاق می‌توانست خط شکنی به حساب بیاید و سر و صدای زیادی به راه بیندازد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد. «دست فرمون» از ابتدا نتوانست پیمان محکمی با مخاطبانش برقرار کند و این خشت کج اول باعث شد دیوار تا انتها کج پیش رود.

آمار پایین بازدیدکننده‌های این مسابقه در تلویزیون اینترنتی تلوبیون این مطلب را کاملا تایید می‌کند. این مسابقه در بهترین حالت ممکن حدود هزار و ۸۰۰ بازدید داشته است که در مقایسه با سایر مسابقه‌ها تعداد بسیار پایینی است. امیدواریم صحبت‌های دیرباز درباره تغییر ساختار و تزریق هیجان به برنامه درست پیش برود و از این یکنواختی دربیاید.

کدخبر: ۳۰۶۱۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1574331384

    وقتی سه بار خود تلویزیون تکرار میزاره چر ا بری از تلوبیدحگت نگاه کنی دست فر مون ع الیه وجذاب مردم ایقدربی