کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۴۰۷
تاریخ خبر:

دلایل‌ سقوط قیمت سکه تا مرز سه‌ میلیون تومان‌

روزنامه هفت صبح | سکه شب گذشته وقتی طلافروشی‌ها به‌ نشانه پایان فعالیت بازار کره‌کره‌ مغازه‌هایشان را پایین می‌کشیدند، تنها کمی ‌بیش از چهارمیلیون تومان قیمت داشت. در طول روز قیمت از این هم پایین‌تر بود، به‌ شکلی که در بازار چو افتاده بود که سکه وارد کانال سه‌میلیون تومانی شده است.

اتفاق روز گذشته در بازار سکه را به عوامل بیرونی ربط می‌دهند. خیلی هم بی‌راه نمی‌گویند چون از یک‌سو قیمت دلار ۵۰تومان ارزان شده بود و از سوی دیگر اونس طلا در بازارهای جهانی ریزش ۲۰دلاری را در مقایسه با معاملات عصر دوشنبه تجربه کرد.

ساعت ۱۴ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت حدود ۳۵هزار تومانی قیمت نسبت به دوشنبه به چهار‌میلیون تومان رسید و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران تا سه‌میلیون و ۹۱۰هزار تومان پایین آمد. نیم‌سکه نیز دومیلیون و ۷۰هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی‌ نهایتا ۸۷۰هزار تومان داد و ستد شد.

این در شرایطی بود که زرگرها در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام ۱۸عیار را ۴۰۵هزار تومان و هر مثقال طلا را یک‌میلیون و ۷۵۶هزار تومان می‌فروختند.رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور درباره آنچه دیروز در بازار رخ داده می‌گوید: سکه در یک سال گذشته حدود ۳۰درصد افت قیمت داشته و از حدود پنج‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان در پنجم مهر ۱۳۹۷ به حدود چهار‌میلیون تومان در ششم مهر امسال رسیده است.

محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه رکود بازار طلا به علت قرارگرفتن در ماه‌های محرم و صفر تشدید شده، می‌گوید: کاهش مناسبت‌هایی مانند عقد و ازدواج در این دو ماه، میزان مراجعه به بازار طلا را کم کرده و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا یک ماه آینده یعنی تا پایان ماه صفر ادامه داشته باشد.

به گفته او طلا فعلا جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد و فقط برای مصارف خاص مانند هدیه‌دادن و مراسم ازدواج از آن استفاده می‌کنند که در ماه محرم و صفر این تقاضا هم کاهش پیدا می‌کند. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر کشور می‌گوید: در گذشته به جز سرمایه‌گذاری از سکه برای هدیه‌دادن نیز استفاده می‌شد، اما در حال حاضر به دلیل بالارفتن قیمت سکه و کاهش توان خرید، مردم گرایش کمی‌ برای هدیه دادن سکه در مراسم و مناسبت‌ها دارند و ترجیح می‌دهند از سایر کادوها استفاده کنند.

او درباره آخرین وضعیت حباب در بازار سکه می‌گوید: به‌علت کاهش شدید قیمت سکه میزان حباب هم افت زیادی کرده است. می‌توان گفت حباب سکه تمام بهار آزادی اکنون به صفر رسیده و حباب نیم‌سکه به صفر نزدیک شده است ولی ربع سکه و سکه گرمی ‌هنوز اندکی حباب دارند که آن نیز در حال تخلیه شدن است.

کدخبر: ۲۸۳۴۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر