کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۵۹۹
تاریخ خبر:

دلال‌ها کرونا نمی‌گیرند

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | گزارش میدانی از بازار نیمه‌تعطیل طلا و ارز در روزهای قرنطینه. یک‌ماه از خانه‌نشینی اجباری ایرانی‌ها می‌گذرد اما دلال‌های بازار طلا و ارز همچنان پرقدرت به فعالیتشان ادامه می‌دهند. از اول سال تا حالا قیمت‌ها گام به گام در حال افزایش بود و دیروز بعد از یکی‌دوهفته، شاهد کاهش قیمت دلار بودیم. تعطیلی بازارهای رسمی ‌مثل صرافی‌ها و طلافروشی تاثیر چندانی روی معاملات بازار آزاد نگذاشته. خیابان فردوسی و سبزه‌میدان به اندازه روزهای قبل شلوغ نیست اما هنوز می‌توان رد و نشان دلال‌ها را کنار پیاده‌روها، روی سکو‌ها و زیر سایه درخت‌ها پیدا کرد.

کسانی که به محض مشاهده یک رهگذر، زمزمه‌های زیر لبشان شروع می‌شود: دلار، یورو! دلار، یورو! اگر بخواهی قیمت بگیری باید کلی سوال جواب بدهی. برای فروش می‌خواهی یا خرید؟ چندتا داری؟ نقد می‌خواهی یا فردایی؟ نهایتا قیمتی که به شما می‌گویند بر اساس کلی فاکتور دیگر بررسی می‌شود. این فاکتور حتی می‌تواند ظاهر و لحن صحبت کردن شما باشد. اگر احساس کنند اهل این کارها نیستید، ممکن است با قیمت‌های بالاتری برای از سر باز کردن روبه‌رو شوید.

دلال‌هایی که در خیابان فردوسی بست نشسته‌اند، دلار را عموما در محدوده ۱۶هزار تومان می‌فروشند اما شرایط در سبزه‌میدان متفاوت است. اختلاف قیمت بینشان بالا گرفته و در بازارهای مختلف نرخ‌های متفاوتی به گوشتان می‌خورد. مثلا همان روزی که دلار در فردوسی ۱۶هزار تومان فروخته می‌شود، اگر به سبزه‌میدان بروید با نرخ‌های بالاتری در حدود ۱۶هزار و ۳۰۰ تا ۱۶هزار و ۵۰۰تومان مواجه می‌شوید. صرافی ملی برخلاف سال‌های گذشته کل ایام نوروز را تعطیل بود .

حتی در روزهای کاری بعد از پنجم فروردین کار خود را آغاز نکرد. برای همین تنها نرخ‌های رسمی ‌مربوط به روزهای بعد از ۱۵فروردین‌ماه است. بازار طلا به کلی تعطیل شده و به‌جز تعداد محدودی، اغلب طلافروشی‌ها هنوز کرکره مغازه‌شان را بالا نکشیده‌اند. با این وجود نرخ‌گذاری اتحادیه برای سکه تمام و هر گرم طلای ۱۸عیار به قوت خود باقی است و تقریبا هر روز شاهد اعلام قیمت‌های جدید در سایت اتحادیه طلا و همچنین به نقل از رئیس اتحادیه در سایت‌های خبری بودیم.

*** دلار از اول سال ۳۰۰تومان گران شده
آخرین نرخ دلار در سال ۹۸ روی تابلوی صرافی ملی ۱۵هزار و ۷۵۰تومان بود. نرخی که بعد از استراتژی بانک مرکزی درباره آزاد گذاشتن صرافی‌ها در تعیین قیمت فروش به این محدوده رسیده بود. صرافی ملی تابلوی خود را در تعطیلات نوروز خاموش نگه داشت و نهایتا بعد از آغاز فعالیت بازار رسمی، دلار در ۱۶فروردین‌ماه حدود ۱۵هزار و ۸۰۰تومان قیمت خورد. این مورد نشان می‌دهد، صرافی ملی در کل تعطیلات نوروز قیمت دلار را صرفا ۵۰تومان افزایش داد.

از اول هفته تا حالا این مرجع تعیین قیمت رسمی‌ ارز، قیمت دلار را ۱۰۰تومان کاهش داده است. بر اساس آخرین اطلاعات، دیروز دلار در سایت صرافی ملی ۱۵هزار و ۷۰۰تومان قیمت خورد که از کاهش ناچیز ۵۰تومانی قیمت دلار نسبت به اول سال حکایت دارد. یورو کاهش قیمت بیشتری را تجربه کرده است. آخرین روز سال ۹۸ یورو در صرافی ملی ۱۷هزار و ۴۵۰تومان بود و این نرخ دیروز با کاهش ۲۵۰تومانی، به ۱۷هزار و ۲۰۰تومان رسید.

بازار آزاد شرایط متفاوتی نسبت به تابلوی صرافی ملی دارد. با وجود اینکه از اول سال تا حالا هنوز بازار خرید و فروش دلار و یورو به رونق نرسیده و خیابان فردوسی همچنان خلوت‌تر از روزهای عادی به نظر می‌رسد. دلال‌ها از تمام فرصتی که از پایین ماندن کرکره صرافی‌ها نصیبشان شده، استفاده کردند. در آغاز سال نرخ دلار در بازار آزاد حدود ۱۶هزار و ۱۰۰تومان بود.

دلال‌های فردوسی دلارهایشان را تا آخرین روزهای تعطیلات در همین محدوده نگه داشتند اما سبزه‌میدانی‌ها سراغ افزایش قیمت رفتند. آنها در سه‌روز کاری نهم، یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه قیمت دلار را بالا بردند و به ۱۶هزار و ۶۲۰تومان رساندند. البته از شنبه اول هفته قیمت دلار در این بازار کاهش پیدا کرده و دیروز به ۱۶هزار و ۴۰۰تومان بازگشته است. این موضوع نشان می‌دهد، قیمت دلار در بدبینانه‌ترین حالت، از اول سال تا حالا حدود ۳۰۰تومان افزایش پیدا کرده است.

*** طلا حدود ۴۰هزار تومان رشد کرده
بازار طلا از اول سال تا حالا حتی یک‌روز هم فعال نبوده. چه مغازه‌ها و پاساژهای میدان تجریش، چه کریمخان و چه بازار بزرگ تهران، هنوز کرکره‌ها را بالا نزده و خرید و فروش طلا در این سه بازار اصلی به کلی متوقف شده و به‌ جز تعدادی محدود، بقیه طلافروش‌ها خانه‌نشین هستند. هرچند اتحادیه طلا هر روز قیمت جدیدی برای هر گرم طلای ۱۸عیار اعلام می‌کرد. آخرین قیمت طلا در سال ۹۸ حدود ۶۰۰هزار تومان بود.

در ایام تعطیلات نوروز که همچنان برای طلافروش‌ها ادامه دارد، طلا روز به روز در سایت اتحادیه افزایش قیمت پیدا کرد. این مورد با افزایش قیمت جهانی اونس همزمان بود. تا جایی که هر گرم طلای ۱۸عیار روز یکشنبه همین هفته به ۶۵۲هزار تومان رسید. هرچند دیروز و پریروز طلا کمی ‌عقب‌نشینی کرد و به نرخ ۶۴۱هزار تومان برگشت. با توجه به تعطیلی بازار طلا نمی‌توان این رقم را چندان دقیق دانست. چراکه در حال حاضر معاملات رسمی ‌نزدیک به صفر است. مقایسه قیمت ۶۴۱هزار تومانی اتحادیه طلا با روزهای پایانی سال ۹۸، نشان از رشد ۴۱هزار تومانی طلا در روزهای قرنطینه دارد.

*** سکه تقریبا ۵۰۰هزار تومان افزایش قیمت داشته
بازار سکه در تعطیلات نوروز به سکه تمام محدود شده بود. طوری که حتی سایت اتحادیه طلا هم سراغ اعلام قیمت نیم‌سکه و ربع‌سکه نمی‌رفت. در بازار آزاد هم عموما دلال‌ها به خرید و فروش سکه تمام مشغول بودند و اگر از آنها درباره قیمت نیم‌سکه یا ربع‌سکه می‌پرسیدید، قیمت‌های متفاوت و بعضا پرت به شما می‌گفتند که نشان از مشخص نبودن قیمت این سکه‌ها به‌خاطر کمبود تقاضا برای آن دارد.

سکه تمام طرح جدید با نرخ شش‌میلیون و ۱۲۰هزار تومان کار خود را در سال ۹۹ آغاز کرد. از آن روز تا حالا همزمان با افزایش قیمت طلا و دلار، سکه هم بالا کشیده و هر روز در حد ۱۰ تا ۲۰هزار تومان گران می‌شد. تا اینکه از ۱۱فروردین سرعت افزایش قیمت سکه بیشتر شد. طوری که سکه دوازدهم فروردین، به شش‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید.

آغاز هفته با از سرگیری رشد قیمت سکه همراه بود. دلال‌ها در سبزه‌میدان و بازار بزرگ تهران، سکه تمام را با قیمت شش‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌فروختند و اتحادیه طلا می‌گفت، سکه شش‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان است. این دوگانگی قیمت‌های رسمی ‌و آزاد سکه همچنان ادامه دارد. مقایسه قیمت‌ها در بازار آزاد نسبت به روزهای پایانی سال ۹۸، نشان‌دهنده رشد ۵۰۰هزار تومانی سکه تمام است.

کدخبر: ۳۱۸۵۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر