کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۹۵۸
تاریخ خبر:

دلار دیجیتال، ایرانی‌‌ها ‌را تحریم می‌کند؟

روزنامه هفت صبح | حدود یک‌سال است که بنیاد تتر، ایران را نسبت به مسدودسازی حساب‌هایش تهدید می‌کند و اکنون این تهدیدها شکلی جدی‌تر به خود گرفته‌اند و سبب شده فعالان این حوزه با نگرانی‌ و تردید بسیاری به فعالیت خود با حساب‌های تتر ادامه دهند. این بنیاد که ساختاری متمرکز دارد، تا حدی تحت‌ تأثیر رگولاتور مرکزی یعنی آمریکا عمل می‌کند.

و همین رویکرد باعث شده حساب‌ کشورهایی مانند ایران که تحریم بین‌المللی بر آنها اعمال شده است در معرض تهدید دائمی قرار بگیرند. از طرفی از آنجا که بازار رمزارزی داخلی در این سال‌ها تا حدود زیادی به سمت تتر گرایش داشته، این تهدید به مسدودسازی شامل حجم عمده‌ای از دارایی رمزارزی کشور می‌شود که در صورت اعمال آن باعث آشفتگی رمزارزی خواهد شد.

با این همه برخی کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند احتمال مسدودسازی حساب‌های تتر ایرانی‌ها بعید به نظر می‌رسد و اگر بخواهند آن را اعمال کنند، به کلیت کسب‌وکار بنیاد تتر و همچنین اعتبار بین‌المللی‌شان آسیب جدی وارد می‌شود. اما از طرفی برخی کارشناسان معتقدند این اتفاق به‌زودی خواهد افتاد؛

چراکه قانون آمریکا اجازه نمی‌دهد که شرکت منتشر‌کننده تتر به فعالیتش با حساب‌های مربوط به ایران ادامه دهد و همچنین در نسخه جدید تتر امکان هویت‌یابی و مسدودسازی حساب‌های تحریمی اعمال شده است. بنیاد تتر هم‌اکنون فعالان ایرانی را با دوراهی جدی ادامه فعالیت در تتر و کوچ به سمت استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکزی چون دای روبه‌رو ساخته که نحوه رفتارش در انتخاب مسیر تعیین‌کننده خواهد بود.

احتمالا ببندند!
سهیل نیکزاد، از فعالان رمزارز در ایران در پاسخ به احتمال از دسترس خارج‌شدن حساب تتر کاربران ایرانی می‌گوید: «ظاهرا این اتفاق به‌زودی بیفتد، اما هنوز بنیاد تتر زمان و چگونگی آن را اعلام نکرده است. نکته اصلی در این مسئله این است که از لحاظ قانونی تتر باید برای ایرانی‌ها بسته شود و دو دلیل برای این مسئله می‌توان اقامه کرد؛ نخست آنکه قانون آمریکا اجازه نمی‌دهد شرکت منتشر‌کننده تتر ـ که شرکتی آمریکایی است- با ایرانی‌ها به هر نحوی شریک تجاری شود و مراودات مالی داشته باشد بنابراین از هرگونه تراکنشی جلوگیری خواهد کرد.

دیگر اینکه در نسخه جدید تتر این امکان وجود دارد که بعد از شناسایی هویت توسط بنیاد تتر اقدام به مسدودی حسابی کند. قبلا این امکان وجود نداشت چراکه تتر بر بستر بیت‌کوین منتشر شده بود و شما با فناوری اومنی‌والت مختار بودید که در هر جایی تراکنش تتری داشته باشید، اما اخیرا اومنی‌والت سهم کمتری در این فرایند دارد و تترها عمدتا بر بستر اتریوم و ترون منتشر می‌شوند.

با این تغییر و با قراردادهای هوشمندی که این دو شبکه دارند، به طراح این اجازه داده شده که محدودیت‌هایی اعمال کند، یا اینکه طراحی بدون محدودیتی داشته باشد. اما آن‌گونه که متخصصان، قراردادهای هوشمند را مشاهده کرده‌اند، این امکان برای ناشر وجود دارد که کوین را در هر مرحله‌ای که بخواهد مسدود کند و اجازه انجام تراکنش را به کاربر ندهد.»

او همچنین در رابطه با جایگزینی دای به جای تتر معتقد است: «دای جایگزین مناسبی برای تتر است، نه فقط خود دای، بلکه فرایندی که دای را تولید کرده، فرایند مناسبی برای تولید رمزارزهای مشابه است. در دای از دلار استفاده نمی‌شود و مثلا یک مقدار اتریوم به‌عنوان پشتوانه در نظر گرفته می‌شود که در صورت کاهش یا افزایش قیمت دلار، اتریوم پشتوانه‌ نیز کاهش یا افزایش می‌یابد و از ارزش سکه حمایت می‌کند. با این مکانیسم دای جایگزین مناسبی برای تولید کوین‌هایی است که ما آنها را رمزارزی نمی‌دانیم، مثل پول کشورهای ایران، چین، آمریکا و…»

اوضاع تغییر نکرده است
امیرحسین راد، مدیرعامل صرافی نوبیتکس هم در رابطه با امکان مسدود ‌شدن حساب تتر کاربران ایرانی معتقد است: «چنین خبری صحت نداشته و بیشتر یک شایعه است. به‌طور کلی به‌دلیل تحریم‌ها، لازم است کاربران ایرانی هنگام استفاده از صرافی‌های بین‌المللی به‌ویژه آمریکایی اقدامات احتیاطی بیشتری در جهت ناشناس‌ماندن مبدأ و مقصد تراکنش‌های خود همچون استفاده از آدرس واسط انجام دهند. همچنین صرافی‌های ایرانی نیز باید به‌منظور حفاظت از حریم خصوصی کاربران اقدامات جدی انجام دهند. به‌طور مثال نوبیتکس جزو معدود صرافی‌هایی است که پروتکل‌های متنوعی در جهت حفاظت از حریم خصوصی کاربرانش رعایت می‌کند.»

او که با وبسایت راه‌پرداخت صحبت کرده در ادامه این پروتکل‌های حفاظتی را سدی در برابر امکان شناسایی هویت کاربر می‌داند و به تعدادی از آنها اشاره می‌کند: «تغییر مکرر آدرس‌های هات‌ولت، تغییر مکرر آدرس‌های میانی تجمیع، پشتیبانی از انتقال تتر محافظت‌شده، اضافه‌کردن اکسپلور بومی برای عدم افشای آی‌پی متصل به آدرس‌های بلاکچین بیت‌کوین، پشتیبانی از استیبل‌کوین دای برای نگهداری بلندمدت دارایی‌ها با حفظ ارزش و پشتیبانی از شبکه لایتنینگ به‌عنوان یکی از راهکارهای لایه دوم حفاظت از حریم خصوصی کاربران در شبکه بیت‌کوین.»

راد در توضیح ریسک جایگزینی دای به جای تتر می‌گوید: «در خصوص تتر به‌طور خاص، اگرچه این رمزارز بزرگ‌ترین استیبل‌کوین بازار از نظر ارزش بازار است، اما ریسک‌های آن نسبت به گذشته تغییر خاصی نداشته است. مواردی همچون عدم شفافیت و ریسک‌های رگولاتوری کماکان برای آن باقی است و کسانی که به نگهداری طولانی‌مدت استیبل‌کوین تمایل دارند، می‌توانند از راهکارهای جایگزین همچون دای که کاملا غیرمتمرکز است، استفاده کنند.»

تهدید جدی است
کاوه مشتاق، از فعالان این حوزه در توضیح ویژگی تتر با توجه به قرارداد هوشمند متمرکزی که دارد، می‌گوید: «توکن تتر بر بستر سه شبکه اتریوم، ترون و بایننس‌چین قرار دارد که امکان مسدودی حساب تتر در هر سه شبکه وجود دارد. در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که کارشان بررسی حساب‌های مربوط به کشورهای تحریمی است و اخیراً هم توانسته‌اند چندین هزار آدرس را از روش‌های مختلفی چون رصد صرافی‌ها، بررسی مرورگرهای مورد استفاده و یافتن آی‌پی‌ این حساب‌ها شناسایی کنند.

این شرکت‌ها همچنین می‌توانند حساب‌هایی را نیز که با این آدرس‌ها معامله داشته‌‌اند، مشخص کنند. دسترسی و یافتن آدرس حسابی در بیت‌‌کوین بسیار سخت است، اما در تتر این امر به‌آسانی ممکن است چراکه شرکت متمرکزی است و اعلام کرده که از قوانین آمریکا تبعیت می‌کند. به همین دلیل حساب‌ تتر کشورهای مورد تحریم آمریکا در معرض تهدید هستند.»

مشتاق در ادامه به بررسی امکان جایگزینی دای به جای تتر می‌پردازد و می‌گوید: «از آنجایی که بنیاد دای، به شکل غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و شخصیت حقیقی‌ای پشت آن نیست، عملا نمی‌تواند جلوی فعالیت حسابی را بدین شکل بگیرد. از طرفی اساس دای بر قرارداد هوشمند استوار است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای تتر باشد. در حال حاضر هم یک دلار قیمت دارد و برای کاربری ایران قابل استفاده است. همچنین از امنیت بالایی در فضای کریپتوکارنسی برخوردار است و تنها مشکلش مبنای اتریومی آن است که احتمال تغییر آن نیز وجود دارد.»

کدخبر: ۴۲۷۹۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر