کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۲۸۲
تاریخ خبر:

دفاع امامی در مقابل کیفرخواست سنگین قهرمانی

روزنامه هفت صبح | این عکس از خود ۱۰جلسه محاکمه محمد امامی گویاتر است. دادستان قهرمانی رودرروی محمد امامی. قهرمانی در پرونده‌های فساد اقتصادی به برگ برنده محکمه‌ها بدل شده و در پرونده امامی نیز سنگ تمام گذاشت اما امامی با متد خاص خود به مقابله پرداخته است. به نظر می‌رسد وکیل او توانایی دفاع قدرتمند از این چهره جنجالی سینما و اقتصاد را در مقابل کیفرخواست سنگین قهرمانی نداشته است .

‌دیروز خود محمد امامی وارد میدان شد تا دفاعیه طولانی خود را ارائه دهد. با مقدمه‌ای طولانی برای جلب اعتماد قاضی و نشان دادن حس مسئولیت پذیری در مقابل جرایم احتمالی. گزارش این جلسه و حرف‌های امامی را بخوانید هرچند این دفاعیات در پازل حرف‌های قبلی متهم و کیفرخواست نماینده دادستان معنا پیدا می‌کنند:

‌دوشنبه جلسه دهم دادگاه محمد امامی برگزار شد؛ کسی که احتمالا بیشتر از همه او را با تهیه‌کنندگی سریال شهرزاد می‌شناسید و اگر هم نمی‌شناختید با ۱۰‌مرحله دادگاهی که تا الان برگزار شده حتما یک چیزهایی درباره اینکه چرا در زندان است و با چه اتهاماتی روبه‌روست، می‌دانید. او در جلسه قبلی دادگاه خواسته بود که دفاعیاتش به این جلسه موکول شود که همینطور هم شد. به همین دلیل هم دادگاه دهم او، با فراخواندنش به جایگاه و اعلام دفاعیاتش شروع شد. بخشی از حرف‌های ردوبدل‌شده در جلسه دهم دادگاه امامی را بخوانیم.

*** امامی: می‌خواهم تکلیفم روشن شود
قصد صحبت‌های حاشیه‌ای ندارم؛ انتظار حمایت ندارم. بلکه انتظار شنیده شدن دارم که شما صبورانه حرف‌های مرا شنیدید. مانند تمام جلسات قبل، آنچه از واقعیت پرونده را می‌دانم به صراحت و صداقت می‌گویم. در دو جلسه‌ای که اجازه دفاع داشتم درخصوص روشه و مرین صحبت شد، اگر قصد اطاله و جنجال داشتم از ظرفیت بیشتری از وکلا استفاده می‌کردم؛ اما دنبال اطاله نیستم بلکه تشنه تعیین‌تکلیف هستم.

* تا ماه اردیبهشت ۹۸، پرونده من ۲۰ جلد بود؛ اما در سال ۹۹‌، ۱۴۰ شد.
* در این دادگاه قصد تسویه‌حساب شخصی ندارم اما خواهش دارم که نگذارید آنچه مربوط به کیفرخواست نیست گفته شود.
* قاضی خطاب به متهم امامی گفت: به شرط اینکه شما و وکیلتان نیز رعایت کنید. وکیل شما هم در صحن دادگاه و هم در بیرون از چارچوب خارج شده باید شئونات وکالت رعایت شود و مطالب سخیفی که گفته می‌شود خروجی نخواهد داشت.

* امامی: من کیفرخواست دیگران و احکام صادره شما را خوانده‌ام. متهمان از دقت و عدالت شما صحبت می‌کنند؛ اما در دادگاه اتفاقی که می‌افتد دور از چیزی است که از شما شناخته‌ام. قطعا تمام تلاش یک متهم این است که ثابت کند بیگناه است و من از شما توقع دارم.
* قاضی: من ارزیابی می‌کنم… ‌

* دفعه قبل من ۱۲ مرحله خرید و ترخیص کالا را از نماینده دادستان پرسیدم که اطلاع نداشت. ما درخصوص کامنت‌های اینستاگرام صحبت نمی‌کنیم و حد صحبت‌ها حد دادگاه شما نیست. راجع به تصمیم شما دخالتی نمی‌کنم، اما آنچه از شما انتظار دارم شکل درست دادرسی است.

* شما ادعایی دارید و نماینده دادستان نیز ادعایی دارد، هر کسی که اشتباهی دارد من نباید بگویم اصلاح کن. من باید ارزیابی کنم. ادعایی که مطرح می‌شود اگر منطبق با موازین نباشد مردود است و تفاوت‌ها در رای و تصمیم ذکر می‌شود وگرنه دادگاه به کلاس آموزشی تبدیل می‌شود.
ما می‌گوییم شما مستندات را بدهید و ما نیز استعلام می‌کنیم و کرده‌ایم و پاسخ‌ها نیز می‌آید.

*** امامی: من از دوربین‌ها ناراحتم
* جای فعال اقتصادی، فرهنگی و دورزنندگان تحریم در زندان نیست ما را به منطقه امنی که شایسته آن هستیم برسانید.
* آقای قهرمانی فرمودند که من طراحی سینمایی دارم، اما اینجا دادگاه است و هر حکمی که داده شود برای من لازم‌الاجراست، من از رسانه‌ای شدن و این دوربین‌ها ناراحت هستم‌.
* تاریخ اس‌ام‌اس‌ها به آن فعلی که مطرح می‌شود نمی‌خورد. من روزی ۴ ، ۵ ساعت فیلمنامه می‌خوانم. قصه‌ای که تعریف می‌کنید منطق ندارد و من باید از فیلمنامه خود دفاع کنم، وقتی می‌گویند رشوه داده‌ام باید بگویم که نداده‌ام.

* آیا تنها راه برخورد همین بود؟ می‌خواهم یک آواربرداری درست برای دفاع شود، البته من هم خودم آن‌طرف بایستم لاجرم به کسی که با این لباس در اینجا ایستاده به چشم مفسد نگاه می‌کنم.
* ردیابی مالی، معرفی من، واریز پیش‌پرداخت، وجود رسید یا دوربین‌های بانک یا هر مورد دیگری وجود دارد به من ارائه دهد که من در تأسیس شرکت‌هایی که گفته شده است نقش داشتم.

* نماینده دادستان یک عکس را در جلسات قبلی دادگاه نشان داده است که آن را به ما نشان ندادید و آن عکس در خبرگزاری‌ها منتشر شده است، عکس را فوکوس کردیم و یک عدد ۵۰ میلیون تومان و ۳۹ میلیون تومان را نشان می‌داد که شرکت پتروپرشیا از دوبی که برای من هم نیست از شرکت آدام قیر خریده است، اگر من هم می‌خریدم مجرم نبودم، اما یک شرکت از یک شرکت دیگر خرید کرده است، آیا هزار تن‌، ۱۸۰ هزار تن را پوشش می‌دهد؛ این مبلغ را از ۵۰۰ میلیارد کم کنید، ۴۹۹ میلیاردوخرده‌ای می‌ماند.

* یادم هست در سال ۹۵ قبل از بازداشت حاجیان گفت هدایتی می‌خواهد شما را ببیند. هدایتی از ما خواست سریالی را تولید کرده و پخش آن را برعهده بگیریم، ما وارد تولید سریال شدیم، هدایتی بعدا دستگیر شد و ۲ میلیارد چک داده بود که وصول نشد، آن چک برای یک فرد دیگری بوده است، آیا این نشان می‌دهد که ما پولشویی کرده‌ایم؟

* اینجا باید حرف از سند مالی زده شود، اگر نفت پاسارگاد اعلام کرد که همه قیرها را امامی برده است، تا استعلام کشتیرانی را نگرفتید نباید قبول کنید. برای پرداخت تسهیلات به بانک یک روالی طی می‌شود؛ اصولا تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیون از اعتبارات شعبه خارج است و در اختیار هیأت‌مدیره قرار می‌گیرد.

* گفته شد که آقای بخشایش، توسلی و کاظمی جلسه می‌گذاشتند و غندالی به آنها می‌گفته که این پنج ضمانت‌نامه برای صندوق است و آقایان زیر این درخواست را امضا می‌کردند، درحالی‌که اصلا این صحبت‌ها درست نیست.متهم امامی گفت: آدرس غلط دادن برای مرتبط کردن تسهیلات به غندالی هدفمند است؛ بخشایش قبل از غندالی عضو هیأت‌مدیره صندوق فرهنگیان بوده است و اینها مواردی است که لازم است تاریخ ورود و خروج آنها مورد توجه قرار گیرد.

* اگر غندالی این‌همه رشوه از بنده می‌گرفت نیاز بود که من این‌همه تابلوسازی کنم و برای اخذ یک ضمانت‌نامه لقمه را بپیچانم؟ آیا نیاز بود من شعبه را بچینم یا اصلا احتیاجی به شعبه وجود دارد؟
* غندالی خیلی خوشحال هستم از اینکه یکی از ایستگاه‌های پایانی بانک سرمایه در دادگاه هستم. بانک سرمایه در این شعب به هرکسی به هر میزان خواسته وام داده و شما نیز محاکمه کردید. من هیچوقت وسط صحبت‌های نمایندگان بانک سرمایه نرفتم، اما دوستان تمرکز آدم را به‌هم می‌زنند.

* من می‌خواهم بگویم ماجرا از کجا شروع شده و وقتی قنبری از هدایتی و جهانبانی شکایت می‌کند چه اتفاقی می‌افتد. قنبری با غندالی مشکل داشته و با نماینده دادستان رفیق بوده است. یک نامه به آگاهی شاپور داده می‌شود که ملک اندرزگو خرابه بوده است، در آن زمان من آمریکا بودم. فردی به من زنگ می‌زند و می‌گوید که یک پرونده در دادگاه در شاپور برای شما تشکیل شده است، اگر آنجا هوا خوب است برنگرد.

من درحالی‌که ۲۵ فروردین پرواز داشتم، پنج روز زودتر برگشتم، چون می‌خواستم درباره این پرونده بدانم. این ملک را من توسط جابریان در خیابان اندرزگو دیدم و جابریان جوازش را هم نشان داد و گفت که قرار است این ملک ساخته شود. این را بابت بخشی از ثمن معامله، جابریان به من داد که به نام هم نشد. جابریان گفت می‌خواهم این ملک را بکوبم. سوال من این است؛ یک ویلایی که گودبرداری شده باارزش‌تر است یا یک ویلای قدیمی؟

کدخبر: ۳۵۷۲۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر