کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۸۰۵۵
تاریخ خبر:

دعوا بر‌سر آدم و حوا در ترکیه

روزنامه هفت صبح | رئیس‌جمهوری ترکیه، دیروز در نماز جمعه مسجد «چاملیجا»ی استانبول، با اشاره تلویحی به ترانه سزن آکسو، خواننده سرشناس ترکیه، گفته است: «کسی نمی‌تواند به حضرت آدم و حوا زبان‌درازی کند. هر زبانی که دراز شود، وظیفه ماست که آن را از بیخ بکنیم».در ترانه این خواننده ۶۸ ساله ترک تعریضی به حضرت آدم و حوا شده است. او در بخشی از این ترانه می‌خواند: «سوار افسانه‌ای شده‌ایم و به سوی قیامت می‌رویم.

به آن آدم و حوای (…) سلام برسانید». متن ترانه را خانم آکسو سروده است. در آن بخش حذف شده صفت نادانی به این دو شخصیت مقدس در دین اسلام نسبت داده شده است. این موضوع در قوانین ایران نیز جرم است. آقای اردوغان انتشار این ترانه را «تحقیرآمیز» خوانده است و گفته است: «کسی نمی‌تواند به مادرمان حوا، زبان‌درازی کند. وظیفه ماست که حد و اندازه تحقیرکننده‌ها را گوشزد کنیم».

طی روزهای گذشته انتقادهای تندی از طرف حزب اسلامگرای حاکم و برخی سیاستمداران و مبلغین مذهبی علیه خانم آکسو مطرح شده و هشتگ «سزن آکسو اندازه‌ات را بشناس» فعال شده است. همچنین تجمعاتی مقابل خانه وی در استانبول انجام شده است و مخالفان می‌گویند علیه او شکایت کرده‌اند. مجمع دینی ترکیه نیز در واکنش به انتشار دوباره این ترانه، گفته است «حتی با مماشات، این ترانه دست‌کم بی‌احترامی به مقدسات» است.

یک نماینده اسلامگرای مجلس نیز خواهان محاکمه خانم آکسو و توقیف دارایی‌هایش شده است.در طرف مقابل، اکرم امام‌اوغلو شهردار استانبول و از جناح اوپوزیسیون، علی باباجان، معاون اقتصادی سابق اردوغان از خانم آکسو دفاع کرده‌اند. علی باباجان سال ۲۰۱۹ راهش را از حزب حاکم «عدالت و توسعه» جدا کرد و حزب جهش و دموکراسی را بنیان نهاد.

آقای باباجان گفته است ترکیه تنها با «آزادی بیان و اندیشه» می‌تواند توسعه یابد و کسانی که در متن ترانه‌ای دنبال تعابیر و تفاسیر مذهبی هستند، تنها «زشتی‌ها» را به این کشور خواهند آورد. علاوه بر این هشتگی با عنوان «سزن آکسو تنها نیست» در رسانه‌های اجتماعی فعال شده است.

برخی می‌‌گویند اردوغان طبق معمول، برای فرار از بحران، اقدام به یک بحران سازی اجتماعی کرده و در جامعه ترکیه که دو عنصر مذهب و ملیت مهم است؛ این بار، دست روی عنصر دینی و مذهبی گذاشته است. برخی دیگر اما می‌گویند که اگرچه این ترانه با نام «شاهانه بیر شئی یاشاماک» (یک زندگی شاهانه کردن) سال ۲۰۱۷ منتشر شده است؛ اما انتشار دوباره آن در ۳۰ دسامبر سال گذشته میلادی در کانال یوتیوب خانم آکسو جنجالی شد. این ویدئو کلیپ طی این مدت نزدیک چهار میلیون بازدید داشته است.

کدخبر: ۴۳۸۰۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر