کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۲۷۳
تاریخ خبر:

دعوای مالیاتی بر سر درآمد پزشکان

روزنامه هفت صبح | سازمان امور‌ مالیاتی برآوردهای خود از درآمدهای پزشکان و میزان مالیات تعلق‌گرفته بر‌آنها را اعلام‌ کرد.
پزشکان و سازمان امور مالیاتی به آخرین مراحل رویارویی خود نزدیک می‌شوند و دقیقا از دوشنبه آینده که اول مهرماه است، مهلت پزشکان تمام شده و باید همه‌شان دستگاه‌های کارتخوانی که به سازمان امور مالیاتی متصل باشد و بتواند میزان درآمد آن‌ها را حساب و کتاب کند، راه‌اندازی کنند.

فکر می‌کنید تا امروز چند درصد پزشکان اقدام به ثبت این کارتخوان‌ها کرده‌اند؟ فقط ۲۰درصد! حالا سازمان امور مالیاتی برای آنکه آخرین بهانه‌ها از جامعه پزشکی را بگیرید دست به دو اقدام زده؛ در اولین و محکم‌ترین قدم در پاسخ به پرسش پزشکان که چرا این طرح از صنف آن‌ها آغاز شده، ناگهان در روز گذشته نام ۵۰صنف را منتشر کرد که تا آخر سال موظف به نصب دستگاه‌های کارتخوان مالیاتی هستند.

بنابراین بزرگ‌ترین انتقاد از دست پزشکان گرفته شده و احتمالا باید به درخواست‌های مالیاتی تن دهند. از سوی دیگر رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که مهلت پزشکان دیگر تمدید نخواهد شد و از اول مهرماه پزشکانی که از دستگاه کارتخوان مالیاتی استفاده نکنند، مشمول جریمه خواهند شد. چه کسی پیروز نهایی خواهد شد؟

*** این مشاغل آماده باشند
«امید علی پارسا» درباره وجود حس تبعیض پزشکان مبنی بر اینکه چرا رسیدگی مالیاتی از پزشکان شروع شده، گفت: «من مجری قانون هستم و قانون را دیگران نوشته‌اند ولی برای شروع هر کاری از یک جایی باید آغاز کرد. به این منظور نام ۱۵گروه از مشاغل فردا (امروز) برای روزنامه رسمی ارسال و اعلام می‌شود که رسیدگی مالیاتی آن‌ها هم مطابق پزشکان بررسی خواهد شد.

این ۱۵گروه و ۵۰صنف عبارتند از وکلا، مشاوران حقوقی و خانواده، دفتر اسناد رسمی، مشاوران املاک، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و کبابی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و فست‌فودها، مراکز اقامتی اعم از هتل، هتل‌آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های وسایل نقلیه، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، آجیل و خشکبار، قنادی، میوه و تره‌بار، مجموعه‌های فرهنگی ورزشی، لوازم‌تحریر، بازی‌های رایانه‌ای، دفاتر خدمات ارتباطی و دیگر اماکن در کل کشور که باید تحت نظارت امور مالیاتی قرار بگیرند. سال آینده هر فرد باید مطابق درآمد واقعی خود مالیات بدهد و روی هم رفته سال آینده هیچ‌گونه مالیات علی‌الرأس برای پزشکان نخواهیم داشت.»

*** فرار مالیاتی هزار میلیارد تومانی
حالا می‌رسیم به خط و نشان‌هایی که رئیس سازمان امور مالیاتی برای پزشکان کشیده و همچنین به ما مردم عادی گفته وقتی که به مطب پزشکان می‌رویم از کجا بفهمیم که دستگاه کارتخوان آن‌ها به سامانه مالیات متصل است یا نه. برخی نکات مهم این صحبت‌ها را مرور می‌کنیم.

* یک: فقط یک ربع عزم و اراده می‌خواهد که پزشکان به سامانه امور مالیاتی متصل شوند و ثبت‌نام کنند و تاکنون حدود ۲۰درصد یا همان ۱۵هزار نفر به سامانه متصل شده‌اند! قوانین و مقررات آنقدر سنگین است که دیگر فرار مالیاتی به‌نفع هیچ‌کس نیست.

* دو: اگر مطلع یا مظنون شویم که کسی مترصد فرار مالیاتی است یا کتمان می‌کند، به‌طریقی می‌رسیم به درآمد مشمول مالیاتی آن‌ها و در این باره باید گفت صددرصد درآمد کتمان‌شده مشمول مالیات است، این در حالی است که در خصوص پزشکان ۶۰ درصد درآمد را هزینه و مابقی را سود می‌دانیم اما در صورت کتمان درآمد، صددرصد درآمد مشمول مالیات می‌شود و ۳۰درصد هم جریمه غیرقابل بخشش برای خاطیان در نظر گرفته می‌شود ضمناً ۲درصد از فروش افراد به‌عنوان جریمه شرکت نکردن در سامانه امور مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد.

* سه: استفاده از اسناد دیگران جرم محسوب می‌شود و مردم باید آگاه باشند و کارت بازرگانی و دستگاه کارتخوان (پوز) خود را در اختیار دیگران قرار ندهند زیرا در نهایت مالیات به دارنده کارت بازرگانی و دستگاه پوز تعلق می‌گیرد.

* چهار: رقم مالیاتی قشر پزشکان غیردولتی در حدود یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم پرداخت می‌شود و مابقی را می‌توان فرار مالیاتی محسوب کرد.

* پنج: مردم برای اطمینان از وصل بودن دستگاه‌های پوز داخل مطب‌ها می‌توانند به وجود آرم امور مالیاتی کشور روی پرینت دستگاه توجه کنند زیرا دستگاه‌های غیرمتصل به امور مالیاتی، شخصی و مشکوک به فرار مالیاتی هستند.

*** تفاوت درآمد خود اظهاری پزشکان با درآمد واقعی‌شان
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز آمار جالبی از درآمدهای پزشکان می‌گوید. درآمدهایی که خود پزشکان اعلام کردند و تفاوت‌های بزرگی که با درآمد واقعی آن‌ها دارد. برخی نکات مهم صحبت‌های فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس را مرور می‌کنیم.

* یک: در تهران از ۲۰ هزار پرونده پزشکی که برای رسیدگی به امور مالیاتی تشکیل شده بود حدود ۱۱هزار پرونده اقدام به خود اظهاری کردند. در این اقدام درآمد ماهانه هر پزشک به‌طور میانگین ۵ میلیون و ۷۰۰هزار تومان اعلام شده است. دوستان امور مالیاتی با اندک اطلاعاتی که از مرکز جامع آمار دریافت کردند بر اساس بررسی‌های فراوان، میانگین درآمد هر پزشک را از ۵میلیون به ۱۴میلیون تومان اعلام کرده است!

* دو: در میان این ۱۱هزار نفر که خوداظهاری کرده‌اند حدود ۵۰۰نفر درآمدهای بالایی داشته‌اند و براساس اعلام نظر آن‌ها میانگین درآمد ماهانه‌شان حدود ۱۷ میلیون تومان است و این در حالی است که براساس بررسی‌های دوستان امور مالیاتی، میانگین درآمد این ۵۰۰نفر حدود ۷۶ میلیون تومان بوده و این در حالی است که یک کارگر یا کارمند که از حداقل حقوق دریافتی برخوردار است اول مالیاتش را کسر و بعد حقوقش را پرداخت می‌کنیم.

* سه: رقم ظرفیت مالیاتی جامعه پزشکان طبق آمار سازمان امور مالیاتی حدود ۷۰۰میلیارد تومان اعلام شده است که این رقم صحیح نیست زیرا با احتساب ۱۳۰هزار پزشک موجود در کشور، درآمد ماهانه هر پزشک حدود ۲ و نیم میلیون تومان می‌شود که البته با عقل جور در نمی‌آید. طبق مطالعات مرکز پژوهش‌ها رقم ظرفیت مالیاتی جامعه پزشکان چیزی حدود ۶هزار و ۸۰۰میلیارد تومان اعلام شده اما چون کنار این ارقام هیچ‌گونه شفافیتی انجام نشده است همه این ارقام تخمینی محسوب می‌شود.

* چهار: طبق توافقات سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی، تا پایان امسال، ارتباط دستگاه‌های پوزی که به سامانه امور مالیاتی متصل نباشد قطع خواهد شد. در اولویت قرار گرفتن پزشکان در صف امور مالیاتی از هر نظر درست بود زیرا درآمدهای این قشر با دیگر اقشار و گروه‌ها فرق می‌کند.

کدخبر: ۲۸۰۲۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر