کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۹۰۸
تاریخ خبر:

دعوای قاضی‌ها و نماینده‌های مجلس برسر وکالت

روزنامه هفت صبح | یک: حدود ۸۵ سال است که در نظام حقوقی ایران، قضاتی که پنج سال سابقه قضاوت داشته باشند؛ در صورت جدایی از دستگاه قضایی می‌توانند بدون شرکت در آزمون وکالت و کارآموزی وکیل شوند.

دو: چهارشنبه گذشته اما در جریان بررسی قانونی با نام طرح تسهیل کسب‌وکارها این امتیاز از قضات گرفته شد و قضات هم در صورت تصویب نهایی این طرح باید در آزمون وکالت شرکت کنند.

سه: این موضوع باعث شد که قضات دادگستری با این مسئله مخالفت کنند و به‌طور مثال جمعی از قضات دادگستری یزد نیز در مخالفت با این طرح در نامه‌ای به آیت‌الله‌ اعرافی، عضو شورای نگهبان قانون اساسی، به بیان استدلال خود در مخالفت با آن پرداخته‌اند.

چهار: روز دوشنبه، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای‌عالی قضایی بدون اشاره به این موضوع، از نمایندگان ملت خواست که با استفاده از نظرات کارشناسان و پرهیز از تصویب پیشنهادات غیرکارشناسی که این طرح را ممکن است از هدف اولیه و اصلی خود خارج کند، در نهایت قانونی جامع‌الاطراف تصویب کنند. محسنی اژه‌ای به نمایندگان گفت نباید آنچه تصویب می‌کنند باعث «تبعیض جدید» شود.

پنج: دیروز هم ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان ثبت و املاک کشور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص طرح تسهیل چیست، گفت: در بحث وکالت آزاد، در هر حال اعتقاد من این است که این اقدامات و ممنوع کردن به کارگیری قضات در امر وکالت، محروم کردن جامعه از افرادی است که سال‌های سال تجربه کسب کردند و می‌توانند خدمات شایانی ارائه دهند. خدائیان گفت: چنین طرح‌هایی که بدون بررسی کارشناسی تصویب می‌شود اعتقاد داریم تمام جوانب امر دیده نمی‌شود و ممکن است بخشی از موضوع به اطلاع نمایندگان برسد.

شش: با این حال ظاهرا مجلس قصد ندارد تصمیم خود را تغییر بدهد. علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس دیروز به ایسنا گفته: مجلس در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به دنبال این بود با تعارض منافع مبارزه کند و برای همین هم اختیار تعیین ظرفیت را از وکلا گرفت و هم رانت نمایندگان و قضات برای وکیل شدن را حذف کرد… ما برای قضات همچون سایر اقشار احترام قائلیم اما این دلیل نمی‌شود که تعارض منافع آنها را در این موضوع نادیده بگیریم.

تا پیش از مصوبه مجلس رویه به این صورت بود که قضات می‌توانستند بعد از بازنشسته شدن بدون شرکت در آزمون، وکالت کنند که این موضوع با توجه به آشنایی قضات با فرایندها و مقامات قضایی، مشکلاتی ایجاد کرده بود. یعنی برخی از این قضات که وکیل شده بودند از روابط خود برای پیش بردن پرونده‌ها استفاده می‌کردند. رانت به وجود آمده برای قضات هم به عدالت ضربه می‌زد و هم سایر وکلا که سالم کار می‌کردند را تحت تاثیر قرار می‌داد. برای همین مجلس نسبت به حذف این رانت و امتیاز ویژه اقدام کرد. بر اساس طرح مجلس قضات همچنان می‌توانند وکیل شوند اما دیگر رانتی ندارند و باید مثل بقیه افراد در آزمون شرکت کرده و حد نصاب نمره را کسب کنند و دیگر از میانبرهای قانونی خبری نیست.

کدخبر: ۴۲۰۹۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر