کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۲۹۱
تاریخ خبر:

دعوای جانسون ‌و کوربین بالا گرفت

روزنامه هفت صبح | بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه از ملکه این کشور درخواست کرد تا با تعلیق فعالیت پارلمان تا روز ۱۴ اکتبر موافقت کند.در پی شکل‌گیری ائتلاف احزاب مخالف دولت برای جلوگیری از اجرای طرح خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، بوریس جانسون در تلاش است تا فعالیت پارلمان این کشور را در فاصله باقیمانده تا پایان مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا به حداقل ممکن برساند.

جانسون روز چهارشنبه با تاکید بر خواست خود برای تعلیق فعالیت پارلمان از طرح درخواست خود با ملکه بریتانیا خبر داد.در همین حال، جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر روز سه‌شنبه اعلام کرد ‌ احزاب مخالف دولت اعم از کارگر، ملی اسکاتلند، لیبرال دموکرات‌ها، حزب سبز و گروه نمایندگان مستقل برای جلوگیری از خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا به توافق رسیده‌اند و قصد دارند با تصویب قانون یا استیضاح دولت مانع از اجرای طرح برگزیت بدون توافق شوند.

رهبر اپوزیسیون انگلیس تلاش می‌کند تا دیگر احزاب مخالف را برای دادن رأی عدم‌اعتماد به ‌بوریس جانسون‌، نخست‌وزیر انگلیس متقاعد و به این ترتیب از برگزیت نامنظم جلوگیری کند. رئیس حزب کارگر همچنین به‌دنبال جمع کردن حمایت برای یک رأی عدم‌اعتماد علیه بوریس جانسون در پارلمان این کشور بعد از بازگشت نمایندگان پارلمان از تعطیلات تابستانی در هفته آینده است.

کوربین اواسط ماه آگوست (دو هفته قبل) اعلام کرده بود ‌ برای دستیابی به رأی عدم‌اعتماد علیه جانسون تلاش می‌کند تا از خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر (۹ آبان ماه) جلوگیری کند. وی می‌خواهد خود نخست وزیر موقت انگلیس شده تا خواستار تعویق مجدد تاریخ برگزیت شود.

به‌اعتقاد وی بعد از یک انتخابات مجدد امکان برگزاری یک همه‌پرسی تازه درباره برگزیت در انگلیس فراهم می‌شود.به‌نوشته بی‌بی‌سی، کوربین در این باره گفته است: من امیدوارم که همه آنها (اپوزیسیون) از رأی عدم ‌اعتماد به جانسون که من طرح آن را به پارلمان می‌آورم حمایت کنند، بنابراین این دولت نمی‌تواند خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را پیش ببرد.

یک دولت موقت به‌رهبری حزب کارگر از خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا جلوگیری خواهد کرد. انتخابات مجدد هم این امکان را فراهم می‌کند که شهروندان درباره آینده کشورشان بتوانند تصمیم بگیرند. به‌اعتقاد کوربین نتیجه همه‌پرسی انگلیس توسط آنهایی که خواهان برگزیت به‌اصطلاح بانکی هستند مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

کوربین در یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت نوشت اختلاف میان خروج از اتحادیه اروپا با یا بدون توافق «نبردی است میان اکثریت و اقلیتی که نتایج رفراندوم را دزدیده‌اند.»کوربین پیشتر هم پیشنهادهایی برای جلوگیری از اجرای برگزیت بدون توافق ارائه کرده بود اما این پیشنهادها چندان مورد استقبال احزاب بریتانیا قرار نگرفته بود.

ماه گذشته به دنبال استعفای تراز می از مقام نخست وزیری بریتانیا به دلیل عدم پیشرفت در اجرای طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت، بوریس جانسون به عنوان جانشین او برگزیده شد. جانسون از جمله حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است و اعلام کرده در هر صورت، حتی بدون توافق با اتحادیه اروپا، بریتانیا در روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

*** اختلاف بر سر چیست؟
اتحادیه اروپا خواهان آن است که مرز بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا است، پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به یک مرز خارجی اتحادیه اروپا تبدیل شود؛ اما بریتانیا با این امر مخالف است. اتحادیه اروپا می‌گوید ‌ بریتانیا نمی‌تواند پس از خروج از اتحادیه اروپا از مزایایی مشابه آنچه اعضای این اتحادیه دارند، برخوردار باشد.

در صورتی که درخواست جانسون اجرایی شود نماینده‌ها احتمالاً وقت کافی برای تصویب قانونی علیه خروج بی‌توافق ندارند. تعطیلات تابستانی پارلمان بریتانیا هفته آینده به اتمام می‌رسد و نمایندگان مخالف دولت برای تغییر مسیر برگزیت تنها تا ۳۱ اکتبر زمان دارند.
با این حال نخست وزیر بریتانیا که وعده داده کشورش را با یا بدون توافق تا ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج کند، به دنبال جلب نظر مساعد ملکه بریتانیا برای تعلیق فعالیت پارلمان تا ۱۴ اکتبر است.

بهانه جانسون برای ارائه این طرح، کمک به احزاب بریتانیا برای برگزاری بی‌دغدغه کنگره‌های سالانه آنها عنوان شده است. نخست وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه نیز به رئیس کمیسیون اروپا گفته بود در صورت عدم بررسی مجدد پرونده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و لغو پشتوانه مرزی ایرلند چشم‌اندازی برای توافق وجود ندارد.در مقابل رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرد اتحادیه اروپا تمام اقدامات لازم را برای ممانعت از خروج نامنظم و پرهزینه بریتانیا از اتحادیه اروپا انجام خواهد داد.

کدخبر: ۲۷۷۲۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر