کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۸۰۶۷
تاریخ خبر:

دعوای تمام نشدنی‌ بر سر قبرس

روزنامه هفت صبح | وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که این کشور چهارمین‌کشتی حفاری خود را به نزدیکی سواحل قبرس اعزام خواهد کرد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر اعزام چهارمین‌کشتی حفاری به نزدیکی سواحل قبرس، گفت که تحریم‌های اتحادیه اروپا مانع از توقف فعالیت‌های ترکیه در این منطقه نخواهد شد. چاووش‌اوغلو که در اسکوپیه، پایتخت مقدونیه به‌سر می‌برد، به خبرنگاران گفت که اقدامات اتحادیه اروپا علیه ترکیه در راستای راضی نگه‌داشتن بخش یونانی‌نشین قبرس وضع شده و آنکارا این اقدامات را جدی نمی‌گیرد. وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد، کشورهای اروپایی می‌دانند که تصمیماتشان علیه آنکارا قابلیت اجرایی‌شدن ندارد و ترکیه به زودی چهارمین‌کشته حفاری خود را نیز به نزدیکی قبرس اعزام خواهد کرد.اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل با غیرقانونی‌ خواندن حفاری‌های آنکارا در نزدیکی قبرس، تصمیماتی برای به اصطلاح تنبیه ترکیه اتخاذ کردند. این اتحادیه در ۳۰خرداد گذشته نیز درخصوص این حفاری‌ها به ترکیه هشدار داده بود.

***کشتی حفاری ترکیه آماده برای اعزام به سواحل قبرس
سومین‌کشتی حفاری ترکیه ابتدای ماه ژوئیه جاری به سواحل قبرس اعزام شد و مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در ششم ژوئن گذشته گفته بود که واشنگتن با نگرانی عمیقی اهداف اعلامی‌ ترکیه درخصوص آغاز حفاری دریایی در منطقه مورد ادعای قبرس را دنبال می‌کند. متیو پالمر، معاون وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی ‌قبرس گفته بود که آمریکا به‌شدت از حق قبرس در بهره‌برداری و توسعه منابع هیدروکربنی خود حمایت می‌کند. کشور قبرس که در شرق مدیترانه واقع شده، از سال ۱۹۷۴ و به‌دنبال درگیری نظامی، به دوبخش شمالی(ترک‌نشین) و جنوبی(یونانی‌نشین) تقسیم شد. سازمان ملل فقط بخش یونانی‌نشین را به‌عنوان کشور قبرس به‌رسمیت می‌شناسد.

شورای اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات مربوط به «توافق هواپیمایی جامع» میان ترکیه و اتحادیه اروپا را تعلیق کرده و همچنین نشست‌های مربوط به پیوستن ترکیه به این اتحادیه و دیگر دیدارهای سطح بالا با آنکارا را فعلاً برگزار نمی‌کند. شورای اروپایی در بیانیه خود با تاکید بر اینکه ترکیه به عملیات حفاری خود در غرب قبرس ادامه داده و حفاری دیگری را در شمال شرق این جزیره و در آب‌های سرزمینی آن آغاز کرده است، از آنکارا خواست که از این اقدامات خودداری کرده و براساس حسن همجواری و احترام به حق حاکمیت ملی قبرس عمل کند.

اتحادیه اروپا ماه گذشته به ترکیه هشدار داده بود که در‌صورت ادامه‌دارشدن عملیات اکتشاف گاز در سواحل قبرس، تحریم‌هایی علیه آن کشور وضع می‌کند. مقام‌های قبرس نیز اعلام کردند که علیه هر شرکت نفت و گازی که با پشتوانه کشتی‌های ترکیه مبادرت به حفاری برای اکتشاف گاز کند، دست به اقدام حقوقی خواهند زد. قبرس در اقدامی ‌تلافی‌جویانه حدود ۲۰حکم جلب بین‌المللی را علیه مقام‌های سه‌شرکت بین‌المللی که با اولین کشتی اکتشافی ترکیه به نام «فاتح» همکاری کرده‌اند، صادر کرده است.

آنکارا گفته است که منطقه اکتشاف و حفاری در منطقه‌ای موسوم به «منطقه انحصاری اقتصادی» صورت می‌گیرد که تحت حاکمیت «جمهوری ترک قبرس شمالی» است. وزیر امورخارجه ترکیه پس از اعتراض یونان و قبرس به استخراج منابع طبیعی توسط این کشور اعلام کرد که اکتشاف گاز از سوی آنکارا در شرق دریای مدیترانه نقض قوانین بین‌المللی نیست. وزیر انرژی ترکیه هم مدعی است، عملیات اکتشاف و حفاری در شبه‌جزیره «کارباس» در شرق مدیترانه که تحت کنترل «جمهوری ترک قبرس شمالی» است، انجام خواهد شد و مجوزهای لازم از این جمهوری اخذ شده است. موضوع اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های مهم میان کشورهای حاشیه این دریا تبدیل شده است و هریک از کشورها و دولت‌های مجاور از جمله ترکیه سعی دارند تا با طرح‌های اکتشافی اقدام به استخراج نفت و گاز از مخازن زیر دریا کنند.

کدخبر: ۲۶۸۰۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر