کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۸۴۲
تاریخ خبر:

دست خالی استقلال در مصاف با حریف تا دندان مسلح

روزنامه هفت صبح | رسیدیم به بازی مرگ و زندگی، آن هم پس از صعود استقلال از گروه مرگ. شاگردان فرهاد مجیدی در شرایطی نه‌چندان جالب و با مشکلاتی که هنوز هم حل نشده‌اند، مقابل حریف تا دندان مسلح خود یعنی الهلال عربستان قرار خواهند گرفت و برنده این بازی راهی مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد.

رقابت همیشه نزدیک
استقلال و الهلال، امشب و برای دوازدهمین بار در آسیا مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت. در ۱۱ رویارویی قبلی، استقلال ۵ بار برنده شده، ۴ برد به سود الهلال ثبت شده و ۲ بازی با تساوی در ۱۲۰ دقیقه به پنالتی کشیده شده و هر ۲ بار با برتری تیم عربستانی به پایان رسیده است. هفت رویارویی دو تیم در لیگ قهرمانان بوده شامل ۴ برد برای استقلال و ۳ برد برای الهلال. نکته جالب اینکه تا امروز هرگز هیچ کدام از دو تیم نتوانسته‌اند با اختلافی بیش از یک گل بر حریف پیروز شوند.

موثرهای استقلال نیستند
استقلالی که امشب در امارات برابر الهلال قرار می‌گیرد، هیچ شباهتی به صدرنشین گروه مرگ ندارد که بالاتر از الاهلی، الدحیل و الشرطه راهی مرحله حذفی شد. آن تیم، بهترین خط حمله را بین تیم‌های غرب آسیا داشت؛ با زدن ۱۴ گل. دیاباته، قایدی، نادری، میلیچ و اسماعیلی در استقلال نیستند و به جز این پنج نفر، خبری از مظاهری و ریگی هم نیست اما نکته مهم اینکه پنج نفر اول در مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۱۳ گل از ۱۴ گل این تیم را زده و سه پاس گل داده بودند و دو پنالتی هم گرفته بودند!

تیمی که جنسش جور نیست
همه چیز دست به دست هم داده تا استقلال در برابر الهلال جنسش جور نباشد. رشید مظاهری جدا شده و تست کرونای علیرضا رضایی دروازه‌بان دوم استقلال هم مثبت شده و اگر در جریان بازی سیدحسین حسینی مصدوم یا اخراج شود، معلوم نیست چه کسی باید در دروازه این تیم بایستد.

مشکل بزرگ‌تر استقلال در خط هافبک است. به‌رغم تمایل فرهاد مجیدی به حفظ فرشید اسماعیلی هافبک میانی آبی‌پوشان، مخالفت مدیران باشگاه با تمدید این بازیکن باعث شد اسماعیلی در حالی که برای تمدید با تیمی که شش سال در آن بازی کرده و سومین کاپیتان آن است بی‌تابی می‌کرد، سرانجام (حداقل تا قبل از دیدار با الهلال) قرارداد این بازیکن تمدید نشود تا اتفاقی نادر برای آبی‌پوشان افتاده و آنها در حالی برابر الهلال به میدان بروند که فاقد هافبک بازی‌ساز هستند.

در حالی که فرهاد مجیدی با صراحت از تمایلش برای حفظ اسماعیلی صحبت کرد و حتی ابراز امیدواری کرد که مدیریت باشگاه با کنار گذاشتن کدورت‌ها قرارداد این بازیکن را قبل از بازی با الهلال تمدید کنند اما در نهایت این اتفاق نیفتاد. ماحصل این عدم هماهنگی بین کادر فنی و مدیریت این شد که حالا استقلال باید در حالی مقابل الهلال بازی کند که با از دست دادن یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان آسیایی‌اش، بدون هافبک میانی بازی‌ساز به میدان برود که این قطعا بر روند تیمی به خصوص در فاز تهاجمی تاثیرگذار خواهد بود. محتمل‌ترین گزینه‌ای که می‌تواند جای خالی اسماعیلی را در خط میانی آبی‌پوشان پر کند، آرش رضاوند است که البته این بازیکن هم یک بازی‌ساز تخصصی نیست.

نقاط قوت الهلال
بی‌شک بزرگ‌ترین نقطه قوت الهلال ستاره‌های ترسناک این تیم هستند. موسی مارگا از پورتو آمده و گومیس، پیش از الهلال سابقه پوشیدن پیراهن لیون و مارسی و گالاتاسرای را داشته است. او ۱۲ بار برای تیم ملی فرانسه بازی کرده و یک آمار فوق‌العاده در پیراهن الهلال دارد: ۷۲ گل در ۹۰ بازی. متئوس پریرای برزیلی هم گران‌ترین خرید تاریخ لیگ عربستان است که امسال از وست برومویچ به الهلال پیوست. او البته در بازی‌های قبلی زیاد برای این تیم به میدان نرفته اما به احتمال زیاد امشب در ترکیب اصلی الهلال قرار خواهد گرفت.

نقطه ضعف تیم ژاردیم
مثل بیشتر تیم‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس، الهلال هم در بازی سریع مشکل دارد و به خصوص در ضد حملات غافلگیر می‌شود. نکته دیگر درباره این تیم، ضعف در فاز دفاعی است. برخلاف خط هافبک و خط حمله پرستاره و ترسناک، تیم عربستانی در خط دفاع و دروازه یک تیم کاملا معمولی است و می‌توان گفت که ترکیب این تیم اصلا بالانس نیست.

نشانه‌هایی برای امیدواری
با وجود این همه ستاره گران‌قیمت و باکیفیت و اردوی پیش‌فصل کم‌نظیر در آلمان و بازی با تیم‌هایی مثل هرتابرلین و لایپزیش، به نظر می‌رسد الهلال اصلا شکست‌ناپذیر نیست و لااقل اینکه در حال حاضر در دوران اوج قرار ندارد. این تیم در سه هفته ابتدایی لیگ عربستان نه خوب نتیجه گرفته و نه نمایش‌های خوبی داشته است.

آنها در هفته اول درخانه خود تیم ضعیف الطایی را به زحمت و با گل دقیقه ۹۱ صالح الشهری شکست دادند. در هفته دوم با یک گل از میزبان خود التعاون عقب بودند اما با گل‌های دقیقه ۸۲ و ۹۳ مارگا و هیونگ سو به پیروزی رسیدند و در هفته سوم هم مقابل مهمان پایین جدولی خود یعنی البطین به تساوی بدون گل رسیدند. این نتایج و کیفیت بازی‌های الهلال نشان می‌دهد که آنها هنوز به طور کامل شکل نگرفته‌اند و برای رسیدن به اوج نیاز به زمان دارند و استقلال خیلی هم بدشانس نبوده که در چنین مقطعی باید به مصاف الهلال برود.

ترکیب احتمالی دو تیم
رفتن ستاره‌ها و اضافه شدن چند بازیکن جدید، پیش‌بینی ترکیب احتمالی استقلال را دشوار کرده است. فرهاد مجیدی احتمالا تیمش را با ترکیب سیدحسین حسینی، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، عارف آغاسی (محمد دانشگر)، وریا غفوری، مهدی مهدی‌پور (امیرحسین حسین‌زاده)، آرش رضاوند، زبیر نیک‌نفس، جعفر سلمانی (بابک مرادی)، ارسلان مطهری و امین قاسمی‌نژاد به مصاف رقیب خواهد فرستاد و الهلال هم با ترکیب عبدالله معیوف، محمد بریک، علی بولیهی، جانگ هیون سو، ناصر الدوساری، عبدالله عطیف، سلمان فرج، ماتیوس پریرا، سالم الدوساری (مدالله العلایان)، موسی مارگا و بافتیمبی گومیس، مقابل استقلال قرار خواهد گرفت.

کدخبر: ۴۱۳۸۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر