کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۷۸۵
تاریخ خبر:

دست‌ و‌ دلبازی در توزیع سود نقدی بین سهامداران

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ۴۲۰هزار میلیارد تومان سود محقق شرکت‌ها این‌روزها در جلسات مجمع عمومی سالانه در حال توزیع بین سهامداران است. این رقم از کل ارزش سهام عدالت بیشتر است و نسبت به پارسال حدود سه برابر شده. شرکت‌های بورسی بعد از پایان هر سال، چند ماه فرصت دارند تا تکلیف سودی که در طول یک سال با جان و دل به دست آورده‌اند را مشخص و بخشی از آن را به سهامدارانشان پرداخت کنند. تخمین زده می‌شود امسال سود حاصل از فعالیت شرکت‌ها به حدود ۴۲۰هزار میلیارد تومان برسد که با ارزش کل سهام عدالت برابری می‌کند.

این تخمین با در نظر گرفتن عدد ۹٫۵ به‌عنوان میانگین شاخص P به E گروه‌های بزرگ و ارزش کل ۴٫۵میلیون میلیارد تومانی بازار بورس به‌دست آمده است. سال گذشته شرکت‌ها حدود ۱۵۰هزار میلیارد تومان سود به‌دست آورده بودند و حدود ۵۸درصد آن را بین سهامداران تقسیم کردند. البته برخی شرکت‌ها دست‌ و دل‌شان ‌بازتر است. ازجمله آنها می‌توان به شرکت‌های تولیدکننده سیمان، آهک و گچ اشاره کرد. آنها سال گذشته حدود هزار و ۷۳۷میلیارد تومان سود به‌دست آوردند اما رقمی بیش این مقدار یعنی حدود یک میلیون و ۸۳۶هزار میلیارد تومان را بین سهامدارانشان تقسیم کردند.

این یعنی حتی سودی که از قبل در شرکت مانده بوده هم بین سهامداران تقسیم شده است. در طرف مقابل برخی نمادها در تقسیم سود خساست زیادی به خرج می‌دهند. بانک‌های حاضر در بورس سال گذشته در مجموع حدود پنج هزار و ۶۸۱میلیارد تومان سود به‌دست آوردند اما تنها ۱۰درصد این رقم یعنی ۵۵۲میلیارد تومان را بین سهامدارانشان تقسیم کردند. این مورد نشان می‌دهد بانک‌ها گزینه مناسبی برای کسانی که به‌دنبال سود نقدی هستند، به حساب نمی‌آیند.

در طرف مقابل اگر ازجمله کسانی هستید که می‌خواهید سهمی از سود شرکت‌های بزرگ داشته باشید، احتمالا خرید سهام گروه سیمان، آهک و گچ بهترین گزینه باشد. مسئله اینجاست که سود به‌دست آمده توسط شرکت‌های سیمانی چندان چشمگیر نیست و در دیگر گروه‌ها مثل محصولات شیمیایی و فلزات اساسی با ارقام بسیار بزرگتری از سود نقدی روبه‌رو هستیم.

*** سود نقدی گروه محصولات شیمیایی؛ ۱۰۲هزار میلیارد تومان
باارزش‌ترین گروه بازار سرمایه، بیشترین سود را در یک سال اخیر به‌دست آورده. نمادهای شیمیایی امسال حدود ۱۰۲هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند. آنها سال گذشته ۸۲درصد سودی که به‌دست آورده بودند را با آغوش باز به سهامداران پرداخت می‌کنند. اگر این اتفاق امسال هم بیافتد، شاهد واریز سود ۸۴هزار میلیارد تومان شرکت‌های پتروشیمی به حساب سهامداران خواهیم بود.

یکی از پرسودترین شرکت‌ها پترول است که به ازای هر سهم ۴۱۹تومان سود به دست آورده و قیمت هر سهم آن حدود ۸۴۴تومان است. این یعنی هر مقدار سهم پترول در اختیار داشته باشید، نیمی از آن را در قالب سود نقدی در جلسه مجمع عمومی دریافت خواهید کرد. فارس به‌عنوان بزرگترین شرکت حاضر در گروه محصولات شیمیایی، امسال تقریبا ۲۱هزار میلیارد تومان سود به دست آورده است.

*** سود نقدی گروه فلزات اساسی؛ ۷۷هزار میلیارد تومان
فلزات اساسی پارسال بیشترین سود را بین گروه‌های مختلف به‌دست آورده بودند اما امسال از محصولات شیمیایی عقب افتاده‌اند. آنها در یک سال اخیر در مجموع ۷۷هزار میلیارد تومان سود از عملکرد خود به دست آورده‌اند. شرکت‌های فلزی چندان دست و دل‌باز‌ نیستند و به‌طور میانگین ۳۰درصد سود به دست آمده را بین سهامداران تقسیم می‌کنند. این یعنی امسال احتمالا حدود ۲۳هزار میلیارد تومان سود توسط نمادهای فلزی تقسیم می‌شود. یکی از بزرگترین نمادهای این گروه فولاد است که در یک سال اخیر حدود ۳۳هزار میلیارد تومان سود کسب کند. فملی دیگر رهبر گروه فلزات اساسی، توانست در این مدت از فروش محصولاتش حدود ۲۱هزار میلیارد تومان سود به دست بیاورد.

*** سود نقدی گروه سرمایه‌گذاری‌ها؛ ۵۷هزار میلیارد تومان
ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به بورس انقلابی در گروه سرمایه‌گذاری‌ها به‌وجود آورده است. موردی که باعث شده سود محقق شده توسط شرکت‌های سهام عدالت هم به سود این گروه اضافه شود. حالا این شرکت‌ها در مجموع حدود ۵۷هزار میلیارد تومان سود به‌دست آورده‌اند و در رتبه سوم بهترین عملکرد در بین گروه‌های مختلف قرار دارند. سرمایه‌گذاری‌های سهام عدالت کل سودشان را بین سهامداران غیرمستقیم تقسیم می‌کنند .

اما دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری سال گذشته به‌طور میانگین ۴۳درصد سود به‌دست آمده را به سهامداران اختصاص می‌دهند که در صورت تکرار این اتفاق امسال حدود ۲۴هزار میلیارد تومان سود به سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری تقسیم خواهد شد. وپویا و وصنعت در حال حاضر پربازده‌ترین نمادها هستند. برای مثال وپویا به ازای هر سهم حدود ۱۷۹تومان سود کرده و قیمت سهام آن ۴۳۵تومان است و این یعنی در صورت خرید سهام وپویا، در مجمع عمومی آن ۴۱درصد سود نصیب‌تان خواهد شد.

*** سود نقدی گروه هلدینگ‌ها؛ ۴۵هزار میلیارد تومان
شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی یا همان هلدینگ‌هایی که کلی زیرمجموعه دارند، در یک‌سال گذشته توانسته‌اند ۴۵هزار میلیارد تومان سود به دست بیاورند. آنها عموما به‌طور میانگین ۷۴درصد سودشان را به سهامداران اختصاص می‌دهند و این یعنی سهامداران هلدینگ‌ها امسال احتمالا ۳۳هزار میلیارد تومان سود نقدی دریافت خواهند کرد. بخش عمده این سود به دست آمده متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است. شستا در یک سال گذشته بیش از ۲۴هزار میلیارد تومان سود کسب کرده و اگر بخواهد مثل دیگر شرکت‌ها ۷۴درصد سود را بین سهامداران تقسیم کند، احتمالا ۱۸هزار میلیارد تومان به جیب سهامداران شستا خواهد رفت. شستا سود نقدی هر سهم شستا تقریبا یک‌ششم قیمت فعلی آن در بورس است.

*** سود نقدی گروه کانه‌های فلزی؛ ۴۵هزار میلیارد تومان
گروه استخراج کانه‌های فلزی از شرکت‌هایی تشکیل شده که در حوزه معدن فعالیت می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین آنها شرکت صنعتی و معدنی گلگهر است که در یک سال اخیر حدود ۱۳هزار میلیارد تومان سود از فروش محصولاتش به‌دست آورده است. در مجموع کل شرکت‌های گروه استخراج کانه‌های فلزی ۴۵هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند و سابقه آنها نشان می‌دهد عموما در جلسات مجمع عمومی، ۶۷درصد سود به دست آمده را به حساب سهامداران واریز می‌کنند. اگر این اتفاق تکرار شود، امسال ۲۷هزار میلیارد تومان نصیب سهامداران شرکت‌های معدنی خواهد شد. یکی از پربازده‌ترین نمادهای گروه کچاد متعلق به شرکت چادرملو است که به اندازه یک‌هشتم قیمت سهامش سود به‌دست آورده است و این یعنی در صورت خرید سهام کچاد در جلسه مجمع عمومی ۱۲درصد سود به‌صورت کجا نصیب‌شان خواهد شد.

*** سود نقدی گروه فرآورده‌های نفتی؛ ۳۰هزار میلیارد تومان
پالایشگاه‌ها در گروه فرآورده‌های نفتی کنار هم جمع شده‌اند و در یک سال اخیر در مجموع توانسته‌اند حدود ۳۰هزار میلیارد تومان سود از فروش محصولاتشان به‌دست بیاورند. آنها سال گذشته نصف سود عملکردشان را به سهامداران پرداخت کردند و اگر این موضوع تکرار شود، سهامداران پالایشگاه‌ها ۱۵هزار میلیارد تومان سود نصیب‌شان خواهد شد. شپنا، نماد پالایشگاه نفت اصفهان بزرگترین شرکت این گروه است و در یک سال اخیر ۷٫۶هزار میلیارد تومان سود کرده اما شرایط برای شتران بهتر است. شرکت پالایش نفت تهران با وجود اینکه ارزش کمتری نسبت به برادر اصفهانی‌اش دارد، موفق شده در یک سال اخیر سود هشت هزار میلیارد تومانی به دست بیاورد. نسبت قیمت سهام به سود محقق شده شتران حدود هشت واحد است.

*** سود نقدی گروه مواد دارویی؛ ۱۰هزار میلیارد تومان
نمادهای دارویی اخیرا در صدر توجه سهامداران بورسی قرار دارند. واکسن برکت در این موضوع بی‌تاثیر نبوده و باعث شده سرمایه‌گذاران زیادی سراغ خرید سهام گروه مواد دارویی بروند. این شرکت‌ها از نظر تقسیم سود دست و دل‌باز هستند و در سال گذشته ۷۹درصد سودی که به‌دست آورده بودند را به سهامدارانشان پرداخت کردند. آنها امسال حدود ۱۰هزار میلیارد تومان سود به دست آورده‌اند و اگر باز هم دست و دل‌بازی به خرج دهند، حدود هشت هزار میلیارد تومان سود به جیب سهامداران دارویی خواهد رفت.

*** نکاتی که باید درباره سود نقدی شرکت‌ها بدانید
سود به دست آمده توسط هر شرکت روی تابلو نماد آن در سایت فناوری بورس به نشانی tsetmc.com با عنوان EPS قابل مشاهده است. این عدد به ما نشان می‌دهد شرکت مورد نظر به ازای هر سهم چند تومان سود کرده. عموما شرکت‌ها بخشی از سود را پیش خودشان نگه می‌دارند و درصدی از آن را تقسیم می‌کنند که اصطلاحا به آن DPS گفته می‌شود. با این حساب اگر تصمیم به خرید سهام یک شرکت برای استفاده از سود نقدی آن را دارید، اول از همه باید بررسی کنید این شرکت در یک سال اخیر چقدر سود به‌دست آورده و با بررسی سابقه آن متوجه شوید عموما چه میزان از سود به دست آمده را بین سهامداران تقسیم کرده است. هر کدام از این دو رقم بیشتر باشد، نشان می‌دهد می‌توان روی خرید سهام شرکت برای به دست آوردن سود نقدی حساب باز کرد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۹۶۷۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر