کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۳۳۹
تاریخ خبر:

دستگیری ناوالنی، روس‌ها را به خیابان‌ها کشاند

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: الکسی ناوالنی بالاخره برای پوتین دردسرساز شد. کمتر از یک هفته بعد از بازگشت مخالف اصلی رئیس‌جمهور روسیه و دستگیری او در فرودگاه، اعتراضات در این کشور بالا گرفت و روز شنبه شهرهای بزرگ روسیه شاهد تظاهرات بزرگی بودند.

* دو: الکسی ناوالنی یک هفته‌ تحت بازداشت در زندان «ماتروسکایا تیشینا» است؛ زندانی که در مسکو قرار دارد. او در ماه‌های گذشته وقتی قصد سفر در داخل روسیه را داشت، به وسیله یک نوشیدنی مسموم ‌ و هواپیما با فریادهای او مجبور به توقف شد. ناوالنی چند روزی را در کما در روسیه ماند و بعد با تقاضای دولت آلمان و موافقت مسکو، به این کشور انتقال یافت.

* سه: زندانی که این روزها ناوالنی در آن است، ۱۲ سال پیش هم اسمش در صدر خبرها قرار گرفته بود. سرگئی ماگنیتسکی، وکیل روس یک شرکت انگلیسی فعال در روسیه بود که روز ۱۶نوامبر ۲۰۰۹ در زندان «ماتروسکایا تیشینا» در مسکو درگذشت و واکنش‌های جهانی به مرگ مشکوک او به وجود آمد. ناوالنی به مدت ۳۰ روز تا برگزاری دادگاه بازداشت خواهد بود که تاکنون یک هفته آن گذشته است. اتهام ناوالنی تخلف از شروط عنوان شده که به محکومیت تعلیقی او در ارتباط با اتهام اختلاس برمی‌گردد؛ محکومیتی که به گفته خودش سیاسی است.

* چهار: پلیس در ده‌ها شهر روسیه بیش از ٣٠٠٠ معترضی را که با فراخوان الکسی ناوالنی به خیابان‌ها ریخته بودند، بازداشت کرده. تظاهرات‌کنندگان در این اعتراضات خواهان کناره‌گیری پوتین از قدرت شده‌اند.
آنها هرچند به بهانه آزادی ناوالنی به خیابان آمده‌اند اما برخی می‌گویند ‌ قصد دارند دموکراسی را دوباره به روسیه برگردانند.

یولیا، همسر الکسی ناوالنی و همکار او، لیوبول سوبول، برای اولین‌بار در تظاهرات مسکو دستگیر شدند. او پیش از این همراه ناوالنی در آلمان بود و ‌ هنگام بازگشت و وقتی این مخالف پوتین در هواپیما دستگیر شد هم همراهی‌اش می‌کرد. در روزهای گذشته صفحات اجتماعی ناوالنی هم در دست یولیا بود که خبرهای مرتبط با دستگیری همسرش را منتشر می‌کرد.

* پنج: اما روس‌ها تنها در شهرهای بزرگ این کشور نبودند. در برلین نیز حدود دو هزار نفر در برابر سفارت فدراسیون روسیه دست به تظاهرات اعتراضی زدند و خواستار آزادی الکسی ناوالنی شدند. در شهر دوسلدورف آلمان نیز حدود ۲۰۰ نفر در میدان اصلی شهر تجمع کردند. آنها نیز خواستار آزادی مخالف پوتین از زندان مسکو شدند.

* شش: ناوالنی و تیم او در آخرین ویدئویی که با عنوان «یک کاخ برای پوتین» منتشر کرده‌اند، برای نخستین‌بار تصاویر و گزارش‌هایی را درباره صاحب عظیم‌ترین ثروت خصوصی روسیه افشا کرده‌اند. آنها مدعی هستند ملکی که چندین برابر کشور موناکوست، به پوتین تعلق دارد.

* هفت: تیم ناوالنی در این ویدئو ادعا می‌کند‌ که کاخ و «ثروت تزاری» پوتین که سر به میلیاردها می‌زند تشکیل شده است از یک تالار بزرگ هاکی روی یخ، محل نشست و پرواز هلیکوپتر، کازینو و دیسکوی آبی که حول یک کاخ متعلق به پوتین بنا شده‌اند. گروه ناوالنی در این ویدئو می‌گوید هزینه این ‌ثروت تزاری‌ پوتین از پول‌ رشوه‌هایی تأمین شده‌اند که رئیس کرملین و دوستانش از کنسرن‌های دولتی و اولیگارش‌های مافیایی دریافت کرده‌اند. مقامات کرملین تمام این اتهامات را رد کرده‌اند و شخص وزیرخارجه روسیه هم آنها ر ا دروغ خوانده است.

* هشت: ویدئویی که تیم ناوالنی تهیه کرده تاکنون ۷۰میلیون بازدیدکننده داشته است. دولت آمریکا در اولین رویارویی خود با مسئله روسیه نیروهای نظامی این کشور را خشن دانسته و خواهان آزادی ناوالنی و معترضان دستگیر شده است. جوزپ بورل،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در شبکه توئیتر برخورد خشن نیروهای امنیتی روسیه را در قبال اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان روسیه مورد انتقاد قرار داد.او گفت که «روند رویدادهای روسیه نگران‌کننده است.» او گفت اتحادیه اروپا خواستار آزادی الکسی ناوالنی و بازداشت‌شدگان است.

کدخبر: ۳۷۰۳۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر