کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۰۳۷
تاریخ خبر:

دستِ بسته یحیی‌ برای بهانه‌جویی

روزنامه هفت صبح | پرسپولیس این روزها خوب نیست اما هیچ توجیهی هم برای این «خوب نبودن» وجود ندارد . دو مساوی، یک باخت،چهار گل زده و ۶ گل خورده! این کارنامه پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی در ۳ بازی اخیر است که صدای بخش قابل توجهی از هواداران این تیم را هم در آورده است. البته یحیی مدت زیادی نیست که هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفته و می‌شود بخشی از این نتایج را حاصل همین فرصت کوتاه او دانست اما واقعیت‌های دیگری هم وجود دارد که می‌تواند انتقادات به یحیی را درست جلوه بدهد.

*** این تیم یحیی نیست اما…
گل‌محمدی در نیم‌فصل دوم سرمربی پرسپولیس شد و نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که این پرسپولیس را او نبسته است. پرسپولیس لیگ نوزدهم، تیم گابریل کالدرون است و یحیی در نیم‌فصل دوم فقط دو بازیکن به این تیم اضافه کرد. از این نظر می‌توان تا حدودی به سرمربی جوان پرسپولیس حق داد که نتواند تیمش را به شکل دلخواه خود دربیاورد اما سوال این است که آیا این پرسپولیس، اصلا نیاز به بازیکن دیگری یا بازیکنان بهتری هم دارد؟

*** کامل‌ترین تیم لیگ برتر
پرسپولیس لیگ نوزدهم این روزها یکی از کامل‌ترین تیم‌های ایران است. دروازه‌بان دوم این تیم با آمار کلین‌شیت صددرصدی، در هر تیم دیگری می‌تواند دروازه‌بان فیکس و ستاره باشد. دو مدافع میانی‌اش، یعنی سیدجلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده در دو سال گذشته به عنوان بهترین مدافعان میانی فوتبال ایران انتخاب شده‌اند و محمدحسین کنعانی‌زادگان هم سال‌هاست که در تیم ملی ایران حضور دارد.

مدافعان کناری این تیم اگرچه در عالی‌ترین سطح بازی نمی‌کنند اما در حد استاندارد هستند و آنچنان ضعف شدیدی ندارند که در این تیم باعث مشکل شود. در خط هافبک احتمالا پرسپولیس پرمهره‌ترین تیم ایران است. احمد نوراللهی این روزها یکی از بهترین هافبک‌های ایران است که در تیم ملی هم فیکس شده است. کمال کامیابی‌نیا در بدترین روزهایش هم کاملا موثر و جنگنده بازی می‌کند و غیبتش در بعضی بازی‌ها به شدت احساس می‌شود.

محسن ربیع‌خواه به‌رغم انتقادهایی که از او می‌شود، همچنان اعتماد سرمربیان مختلف پرسپولیس را به دست می‌‌آورد و باعث می‌شود گاهی او را به کامیابی‌نیا ترجیح بدهند! بشار رسن بهترین بازیکن فوتبال عراق در سال گذشته، همچنان در بیشتر بازی‌های پرسپولیس نیمکت‌نشین است و یکی از انتقادهای مهم به یحیی همین فیکس نبودن رسن است. مهدی ترابی یکی از بهترین بازیکنان نیم‌فصل اول بود که یکی از بازیکنان بی‌جانشین پرسپولیس است.

وحید امیری همچنان همان بازیکن دونده و پرتلاشی است که در هر تیم دیگری هم در لیگ برتر می‌تواند فیکس و ستاره باشد. به این جمع اضافه کنید امید عالیشاه و سیامک نعمتی را که می‌توانند تعویض‌های طلایی پرسپولیس باشند و سبک و تاکتیک بازی‌های این تیم را هم تغییر دهند.

در خط حمله، علی علیپور همچنان گلزن است و دو مهاجم خارجی هم که در نیم‌فصل اول، حضور یکی از آنها هم در پرسپولیس آرزوی این تیم و هوادارانش بود، این خط را تکمیل کرده‌اند. اگر به لیست بازیکنان دیگر تیم‌ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که پرسپولیس احتمالا بهترین، متوازن‌ترین و کامل‌ترین فهرست بازیکنان را در اختیار دارد و دست سرمربی‌اش برای انتخاب ترکیب و سیستم و تاکتیک موردنظرش کاملا باز است.

*** کمترین مصدوم!
خوش‌شانسی دیگر یحیی در پرسپولیس، آمادگی بازیکنان این تیم است. در میان تیم‌های مدعی، پرسپولیس کمترین مصدوم و بازیکن ناآماده را در اختیار دارد. تقریبا می‌توان گفت که پرسپولیس این روزها هیچ بازیکن مصدوم و غایبی در تمرینات و بازی‌هایش ندارد اما تیم‌هایی مثل استقلال و سپاهان از این لحاظ مشکل دارند.

استقلال برای بازی مقابل الاهلی عربستان ۱۱ غایب داشت! محسن کریمی و داریوش شجاعیان فصل را از دست داده‌اند. محمد بلبلی نیم‌فصل اول محروم بود و در ابتدای نیم‌فصل دوم مصدوم شد! فرشید اسماعیلی همچنان مصدوم است! شیخ دیاباته، حداقل دو بازی بعدی استقلال را از دست خواهد داد، قائدی به تازگی مصدومیتش رفع شده، میلیچ، باقری و کریمی همچنان سرماخورده و تحت درمانند، سیاوش یزدانی هم این روزها انفرادی تمرین می‌کند و عارف غلامی یکی دو روز است که در تمرینات تیمی شرکت می‌کند.

سپاهان هم در یکی دو ماه اخیر با معضل مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند. محسن مسلمان مصدومیت مرموزی دارد که هنوز رفع نشده، عزت‌الله پورقاز ادامه فصل را از دست داده، استنلی کی‌روش قبل از بازی با السد مصدوم شد و ممکن است به بازی با پرسپولیس نرسد و سروش رفیعی هم در بازی با السد دچار شکستگی دنده شد.

مرتضی منصوری هم همچنان مصدوم است و سیدمحمد حسینی هم یک بازی در میان برای قلعه‌نویی به میدان می‌رود! اما پرسپولیس در هفته‌های اخیر حتی یک مصدوم هم نداشته و فقط سیدجلال حسینی در بازی با الشارجه آسیب دید که گویا مصدومیتش زیادی جدی نیست!

*** مشکل از خود یحیاست؟
با وجود چنین تیمی که یکی از کامل‌ترین تیم‌های چند سال اخیر پرسپولیس است، تیم یحیی خوب بازی نمی‌کند و خیلی زود امید هوادارانش را ناامید کرده است. او بهانه‌ای برای توجیه این شرایط ندارد و به نظر می‌رسد مشکل اصلی خود یحیاست که هنوز نتوانسته تاثیر مثبتش را روی بازیکنانش بگذارد. در بعضی موارد حتی به نظر می‌رسد بازیکنان زیر نظر او افت هم کرده‌اند. مهدی ترابی که در نیم‌فصل اول زیر نظر کالدرون فوق‌ستاره پرسپولیس بود و روی بیش از نیمی از گل‌های این تیم تاثیر گذاشته بود، در تیم یحیی یک بازیکن معمولی و پراشتباه شده و فقط یک پاس گل داده است.

شجاع خلیل‌زاده که در دو سه سال اخیر یک مدافع بدون اشتباه بوده، در بازی‌های اخیر اشتباهات زیادی داشته و روی گل‌های خورده پرسپولیس تاثیرگذار بوده! وحید امیری هم نوسان زیادی دارد و گاهی تبدیل به یک بازیکن ضعیف می‌شود! پروژه احیای علیرضا بیرانوند با فیکس کردن او هم با شکست مواجه شده و به نظر می‌رسد نیمکت‌نشین کردن رادوشوویچ یکی از تصمیمات اشتباه یحیی در نیم‌فصل دوم بوده است.

*** تا دیر نشده فکری کن!
پرسپولیس این روزها با اختلاف ۵ امتیاز نسبت به تیم دوم جدول، صدرنشین لیگ برتر است اما ادامه روند فعلی می‌تواند این حاشیه امنیت را از بین ببرد. به ویژه این که ۳ بازی بعدی پرسپولیس به شدت دشوار و تعیین‌کننده است. تیم او همین فردا باید در یک بازی ۶ امتیازی در اصفهان مقابل سپاهان قرار بگیرد و در ادامه در تهران با شهرخودروی مشهد روبه‌رو شود. بعد از این دو بازی، تقابل با التعاون عربستان از راه می‌رسد.

تیمی که در گروه پرسپولیس در آسیا صدرنشین است و جدال با این تیم، یک بازی مرگ و زندگی برای یحیی به شمار می‌رود. ناکامی و بد نتیجه گرفتن در این سه بازی، هم می‌تواند پرسپولیس را در لیگ برتر در دسترس سایر مدعیان قرار بدهد و هم باعث حذف زودهنگام این تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شود. بنابراین به نظر می‌رسد یحیی تا قبل از این که دیر شود باید تیمش را احیا کند و به مسیر درست برگرداند. اتفاقی که اگر رخ ندهد، شاید دومین حضور او در پرسپولیس را هم مثل اولین دوره‌اش، تبدیل به یک دوران کوتاه‌مدت و البته بی‌نتیجه و تلخ بکند.

کدخبر: ۳۱۱۰۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر