کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۰۸۰
تاریخ خبر:

دستورالعمل فوری سروکله زدن با چک‌‌های بنفش

روزنامه هفت صبح | قانون جدید چک از روز پنجم فروردین ماه اجرا شده و از امروز ۱۴فروردین که بازارها به‌‌شکل عادی برمی‌گردد حتما تعداد بیشتری متوجه ماجرا خواهند شد. بانک مرکزی دستورالعملی نوشته و تلاش می‌کند تا از سردرگمی مردم و آنهایی که قصد دارند معاملات خود را به‌صورت غیرنقدی انجام دهند، کم کند.

*** زیر ذره‌بین؛ قانون جدید چک در یک نگاه
قانون جدید چک به‌طور خلاصه می‌گوید فرد صادرکننده چک باید اطلاعات خود را در سامانه صیاد ثبت کند و تایید چک هم در سامانه صیاد انجام می‌گیرد. فرد گیرنده هم باید تایید آن را کنترل کند. علت صدور چک هم باید در سامانه ثبت شود. از پنجم فروردین دسته چک جدید تحویل متقاضی شده که بنفش رنگ است. این چک‌ها قابلیت و امکان صدور در وجه حامل را ندارند.

دسته‌چک‌های قدیمی نیازی به ثبت در سامانه صیاد ندارند و تا پایان زمان اعتبار همچنان مانند گذشته قابل قبول هستند. قانون جدید چک یک سقف اعتباری برای دریافت‌کننده دسته چک تعیین کرده و می‌گوید افراد با توجه به سطح اعتباری خود می‌توانند چک بکشند و خرید کنند اما این موضوع فعلا در شروع اجرای قانون اعمال نخواهد شد. گفته شده اجرای این بخش قانون به فاز سوم موکول شده و پس از آن بر اساس تقاضای افراد، میزان تراکنش، سابقه صدور چک یا سابقه چک‌های برگشتی افراد، میزان سقف اعتباری سالانه افراد مشخص خواهد شد و البته قابل افزایش خواهد بود.

*** وظایف دریافت‌کننده چک‌های صیادی
چک بنفش رنگ که از پنجم فروردین ماه دریافت می‌کنید، نشان می‌دهند با کسی طرف هستید که دسته‌چک جدید صیادی دارد. به‌عنوان دریافت‌کننده چک باید امکانات جدید که در اختیار شما قرار گرفته را مدنظر قرار دهید. یعنی در سامانه صیاد بررسی کنید و مطمئن شوید که صادرکننده چک را تایید کرده یا نه.

اگر جواب این سوال منفی باشد، چکی که دست شماست هیچ ارزشی نخواهد داشت. صادرکننده چک می‌تواند چک را در حال حاضر به‌کمک پنج اپلیکیشن متفاوت یا درگاه‌هایی که بانک در اختیارش قرار می‌دهد ثبت کند و مراحل صدور چک را به صورت الکترونیکی تکمیل کند. قرار است در آینده امکان ثبت چک به‌صورت پیامکی هم فراهم شود. چک‌های جدید دارای بارکد، کد صیادی ۱۶رقمی و تاریخ اعتبار هستند. در چک‌های جدید تا تاریخ مشخص، قابلیت صدور وجود دارد و این تاریخ هم سه سال بعد از دریافت دسته چک است.

*** وظایف صادرکننده چک‌های صیادی
چک صیادی دیگر امکان صدور در وجه حامل را ندارد و نمی‌توان مانند گذشته به‌روش دستی آن را پشت‌نویسی کرد. برای پشت نویسی چک در سامانه صیاد باید حتما آن را در سامانه ثبت کنید. محدودیتی در تعداد گردش چک وجود ندارد اما چیزهایی قدیمی مثل چک سفید امضا و بدون تاریخ دیگر وجود خارجی نخواهند داشت.

در چک‌های جدید چنانچه موجودی حساب نتواند مقدار چک صادر شده را تامین کند، کسی که چک شما را در اختیار دارد، می‌تواند قسمتی از مبلغ قابل دریافت را وصول کرده و مابقی چک را برگشتی اعلام کند. در این شیوه به میزان مبلغ چک برگشتی در همه حساب‌های شما حتی اگر در سایر بانک‌ها باشند، مسدود خواهد شد. برای ثبت چک در سامانه صیاد باید پس از ثبت مندرجات چک در برگ چک، صادرکننده به یکی از ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد مراجعه کرده و اطلاعات چک و مشخصات دریافت‌کننده را وارد کند.

برای استفاده از این ابزارها مثل اینترنت بانک و اپلیکیشن‌های موبایل باید قبلا احراز هویت شده باشید. تاریخ سررسید، مبلغ و اطلاعات هویتی نکاتی است که در ثبت الکترونیکی رعایت شوند. از دریافت‌کننده بخواهید این اطلاعات را بررسی و تایید کند. در این صورت چک رسمیت پیدا می‌کند.اگر قرار شده چکی را پشت‌نویسی کنید و دست به‌دست بدهید تا برود، امضا کردن پشت برگه دیگر کارگر نیست و باید آنها را در سامانه صیاد ثبت کنید. روش انتقال الکترونیکی هم نیازمند ثبت اطلاعات است.

*** برای استعلام چک‌‌‌های جدید صیادی چه کنیم؟
مهم‌ترین قابلیت و ویژگی چک‌های جدید امکان استعلام آنها به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی است. اگر کسی دست شما چک داد، می‌توانید برای اطمینان از موجودی حساب و میزان ریسک انجام معامله به‌صورت غیرنقدی خودتان در لحظه استعلام بگیرید و تصمیم درست را اتخاذ کنید.

امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک از طریق ورود شناسه ۱۶ رقمی برگ چک در سامانه صیاد وجود دارد. این امکان علاوه بر ابزارهای دسترسی به سامانه صیاد، در نظر گرفته شده و با کمک سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱، انجام می‌شود. جواب این استعلام می‌تواند به شما بگوید سابقه صادرکننده چک به‌ چه صورت است و آیا قبلا چک برگشتی داشته یا نه؟ پس شاید در ابتدا ثبت چک‌ها کمی معطلی داشته باشد اما وقتی دست‌تان راه افتاد و عادت کردید، متوجه می‌شوید قانون جدید چک پر از منفعت است.

کدخبر: ۳۸۱۰۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر