کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۵۰۵
تاریخ خبر:

دستورالعملی برای تزریق واکسن اسپوتنیک

روزنامه هفت صبح | قرار است از همین هفته واکسن روسی اسپوتنیک به ۱۰هزار نفر تزریق شود.این خبر را روز گذشته رئیس سازمان غذا و دارو داده است.حالا که واکسن‌های مقابله با بیماری کرونا به دستمان رسیده،ممکن است برای افراد درباره جزئیات مصرف این دارو سوال‌ها و ابهام‌هایی پیش آمده باشد که احتمالا جواب آن را می‌شود از دستورالعمل‌ زیر پیدا کرد.

* میزان اثربخشی واکسن روسی چقدر است؟
اثربخشی این واکسن علیه ابتلا به بیماری ۹۱.۶درصد است.هر چند ممکن است اثربخشی آن در سالمندان یا افراد با ضعف ایمنی کمتر باشد.

* واکسن چه زمانی پاسخ می‌دهد؟
بهترین پاسخ ایمنی از حدود شش هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن ایجاد می‌شود، ولی طول مدت محافظت این واکسن همانند سایر واکسن‌های کرونا هنوز مشخص نیست.

*‌ موارد ممنوعیت مصرف واکسن روسی
مصرف واکسن «اسپوتنیک وی» در دوره بارداری و شیردهی، هنگام سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید و در صورت ابتلا به بیماری حاد با یا بدون تب ممنوع است.

* موارد مجاز تزریق واکسن
افرادی که سابقه ابتلا به بیماری کرونا را در یک‌سال گذشته داشته‌اند می‌توانند واکسینه شوند.

* سن لازم برای تزریق واکسن
این واکسن برای افراد زیر ۱۸سال مجوز مصرف ندارد.

* اختیاری یا اجباری؟
واکسیناسیون کرونا برای عموم افرادی که در گروه‌های اولویت‌دار قرار دارند، اختیاری است.

* تفاوت دوز اول و دوم
ویال‌های نوبت اول آبی رنگ و ویال‌های نوبت دوم قرمز رنگ هستند.

* تعداد نوبت دریافت واکسن
تعداد نوبت دریافت واکسن «اسپوتنیک وی» دو نوبت است که به فاصله ۲۱روز از هم تجویز می‌شود. ولی اگر فردی با تاخیر مراجعه کرد، منعی برای تجویز نوبت دوم نیست.

* عوارض واکسن روسی
عوارض واکسن نوبت اول یا دوم عموما خفیف و متوسط بوده و تا سه روز بعد برطرف می‌شوند. شایع‌ترین عارضه‌ها شامل: حالت شبه آنفلوآنزای خفیف یعنی تب، لرز، دردهای عضلانی و مفصلی، گلو درد، احتقان و آب ریزش بینی، ضعف، احساس ناخوشی و سردرد یا عوارض موضعی مانند درد و تورم و قرمزی محل تزریق.

* عوارض کمتر شایع: تهوع، بی‌اشتهایی و بزرگی غدد لنفی و به ندرت گیجی و سنکوپ. افزایش موقت آنزیم‌های کبدی، افزایش کراتینین سرم و CPK، کاهش نوتروفیل‌ها، افزایش لنفوسیت‌ها، افزایش و کاهش پلاکت‌ها، کاهش هماتوکریت و افزایش ESR.

*** نکته: افرادی که به دنبال تزریق نوبت اول این واکسن دچار هر نوع عارضه شدید مانند آنافیلاکسی یا واکنش حساسیتی، تشنج، تب بالای ۴۰درجه شده‌اند منع مصرف نوبت دوم واکسن را دارند.

* موارد مصرف با احتیاط
افراد مبتلا به این بیماری‌های قبل از تزریق، نظر پزشک معالج خود را در مورد انجام واکسیناسیون بپرسند: بیماری مزمن کبدی، کلیوی، بیماری‌های متابولیک، دیابت کنترل نشده و اختلال فاحش عملکرد تیروئید، اختلالات خونی مانند هموفیلی یا اختلالات انعقادی، صرع و سایر بیماری‌های اعصاب مرکزی یا سابقه سکته مغزی، بیماری‌های عروق کرونر، میوکاردیت، اندوکاردیت یا پریکاردیت و بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی اتوایمیون و مبتلایان به سرطان‌های بدخیم.

کدخبر: ۳۷۲۵۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر