کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۰۶۱
تاریخ خبر:

در ‌‌دور‌ سوم دادگاه متهمان بانک سرمایه چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح | سومین دور ماراتن دادگاه‌های متهمان بانک سرمایه برگزار شد و این بار نوبت قائم مقام وقت‌بانک سرمایه بود که به دفاعیات آخر خود بپردازد؛ دفاعیاتی که در آن دوباره از نام‌های آشنایی مانند حسین هدایتی، امامی، رضوی، دلاویز و مدلل صحبت شد و باز هم پای آن‌ها در میان بود.

قبل از اینکه نکات هیجان‌انگیز این دادگاه را بازگو کنیم، مروری می‌کنیم به «دو» دور دادگاه قبلی و بررسی این موضوع که چه افرادی به چه جرم‌هایی محکوم شده‌ بودند. ماجرای بانک ماشاءالله به اندازه‌ای طولانی و پیچ در پیچ است که مثل فیلم‌های سینمایی باید در ابتدای گزارش برایتان آنچه گذشت نشان دهیم!

*** فصل اول دادگاه
دور اول دادگاه متهمان بانک سرمایه به مدیران وقت و اعضای هیات مدیره وقت اختصاص داشت. در دوره تخلفات این بانک حداقل چهاربار مدیرعامل تغییر کرده بود و افراد زیادی به عنوان عضو هیات مدیره در این بانک، رفت و آمد کرده بودند. پس از برگزاری دادگاه‌های این افراد، مشخص شد که سه مدیرعامل وقت بانک سرمایه در مجموع حدود ۳ هزار میلیارد تومان بدهی دارند!

پس از پایان رسیدگی به این مرحله از پرونده، اسفند سال گذشته اعضای وقت هیأت مدیره بانک سرمایه: علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی هر کدام به ۲۰ سال حبس، تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت دائم از مشاغل دولتی محکوم شدند.

*** فصل دوم دادگاه
دور دوم دادگاه بانک سرمایه به افرادی اختصاص داشت که از این بانک تسهیلات گرفته بودند اما آن‌ها را بازنگردانده بودند: حسین هدایتی و۱۰ بدهکار دیگر. پس از برگزاری چندین جلسه دادگاه، حسین هدایتی به جرم اخلال عمده در نظام پولی کشور به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از به کارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شد.

*** فصل سوم دادگاه
در دور سوم رسیدگی به این پرونده سید هادی رضوی و احسان دلاویز دو نفر از تسهیلات‌گیرندگان بانک سرمایه و ۲۹ نفر از مدیران وقت این بانک در این دادگاه محاکمه شدند.هادی رضوی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور به ۲۰ سال حبس، رد مال، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی و همدست وی احسان دلاویز به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

*** آخرین قسمت از فصل سوم
روز گذشته آخرین جلسه دادگاه دور سوم بانک سرمایه برگزار شد. این دادگاه برای رسیدگی به اتهامات قائم مقام وقت بانک سرمایه اختصاص داشت. نکات جالب توجه این جلسه را مرور می‌کنیم.

*** شرح اتهام
مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق ۷ فقره خیانت در امانت به مبلغ ۴ هزار و ۹۸۷میلیارد و ۶۵۰ میلیون و تحصیل منفعت به میزان ۲۰ میلیارد تومان از سامان مدلل، ۱۲ میلیاردتومان از حسین هدایتی و ۲۰ میلیارد تومان به همراه یک خودروی ب.ام.و از محمد امامی.

*** ۱۰۰ میلیارد برای هادی رضوی
قائم مقام وقت بانک سرمایه در بخشی از دفاعیات خود گفت: «یکی از موارد اتهامی اینجانب گران نمایی ملک آقای هادی رضوی عنوان شده و ۱۰۰ میلیارد از بدهی من در این زمینه محاسبه شده است. از مبلغ ۴۹۲ میلیارد تومان که در کیفرخواست به عنوان بدهی به آن اشاره شده؛ ۱۰۰ میلیارد تومان از آن مربوط به هادی رضوی بود.

بنده در جلسات اول هم گفتم، مسئولیت تمام امضاهایی که زده‌ام و مدیران و مسئولان زیرمجموعه بر اساس آن امضا اقدام کرده‌اند و اینجا مورد تفهیم اتهام قرار گرفتند را می‌پذیرم. اما وقتی من مسئولیت امضاهای خود را می‌پذیرم هیات مدیره نیز باید این مسئولیت پذیری را داشته باشد.»

*** توضیح هفت‌صبح: هادی رضوی برای دریافت تسهیلات از بانک سرمایه، ملکی را در نزد آن بانک گرو گذاشته بوده تا ۱۰۰ میلیارد تومان وام بگیرد. بعدا معلوم شد که ارزش آن ملک به اندازه ۱۰۰ میلیارد تومان نبوده و کارشناسان بانک سرمایه در آن زمان کوتاهی کرده بودند. حالا این مدیرعامل سابق ادعای جالبی می‌کند و می‌گوید برخی نامه‌های کارشناسی آن زمان جعلی بوده!

*** کسی حریف رضوی نمی‌شد
در بخش دیگری از این دادگاه، نماینده دادستان در پاسخ به ادعای قائم مقام وقت گفته: «در خصوص اظهارات متهم درباره کارشناسی تسهیلات مربوط به هادی رضوی نیاز به بررسی وجود دارد و متهم مدعی است در یک سربرگ جعلی نامه کارشناسی ارجاع شده است.» پاسخ متهم اما جالب‌تر بود: « از آنجایی که بانک چندین سال حریف رضوی نمی‌شد فکر کردم اداره وصول مطالبات نمی‌تواند موضوع اقاله را جا بیندازد و رضوی به هر کسی انگ می‌زد.»

*** ۱۳۰ میلیارد تومان برای هدایتی
متهم با اشاره به تسهیلات ارائه شده به حسین هدایتی گفت: «در متن کیفرخواست رقم ۱۳۰ میلیارد تومان ذکر شده است. در دوره بنده تسهیلاتی که به شرکت او داده شده مجموعا ۶۰ میلیارد تومان بود و ۷۰ میلیارد باقی مانده از این مبلغ در زمان مسئولیت آقای حیدرآبادی (قائم مقام بعدی بانک سرمایه) صورت پذیرفته است. بنده مستندات تسویه این مبلغ را ارائه داده‌ام. هیات مدیره برای این ۶۰ میلیارد تومان اصلا عدد ذکر نکرده بود اما قرار شد بانک به آقای هدایتی تسهیلات بدهد.»

*** توضیح هفت‌صبح: نحوه کار هدایتی با بانک سرمایه جالب بوده است. نماینده دادستان در این جلسه گفته: «در پرونده هدایتی نیز پرداخت تسهیلات در دوره شما انجام شده است و شما ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات دادید اما ۱۳۰ میلیارد تومان مصوب شده بود و قرار بود هدایتی از موسسه ثامن به بانک سرمایه پول بیاورد و نقدینگی بانک را قدری بالا ببرد و ۷۰ درصد میزان آورده خود را تسهیلات بگیرد.» قائم مقام وقت هم در پاسخ گفته: «آورده هدایتی ۱۲۰ میلیارد تومان بود که ۶۰ میلیارد آن را تسهیلات دادیم.»

*** تخلفات کارشناسی ملک هدایتی
نماینده دادستان در این جلسه گفت: « شما باید ابتدا وثیقه و ملک هدایتی را بررسی و قیمت‌گذاری می‌کردید و سپس به او تسهیلات می‌دادید نه اینکه تسهیلات را بدهید و بعد از آن قیمت‌گذاری و ارزیابی را انجام دهید، ضمن اینکه ارزیاب ملک هدایتی آن را بسیار ارزان خریده به قیمت ۱۹۲ میلیارد تومان در زمان شما و ۶۰۰ میلیارد تومان در زمان حیدرآبادی (قائم مقام بعدی) قابل تأمل است. یکی از مشکلات ما در کارشناسی‌ها این است که کارشناسان با اما و اگر قیمت‌گذاری‌ها را انجام می‌‌دهند در حالی که باید قیمت واقعی ملک را در شرایط موجود اعلام کنند که این مشکلی است که همه کارشناسان دارند.»

*** استراحت تا فصل جدید
اگر فکر می‌کنید دادگاه رسیدگی به متهمان بانک سرمایه به پایان رسیده سخت در اشتباهید. قرار است پس از اعلام حکم در هفته آینده، فصل چهارم دادگاه نیز کلید بخورد!

کدخبر: ۲۸۰۰۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر