کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۶۷۹
تاریخ خبر:

در یک قدمی قطر با ‌‌پیروزی مقابل سوریه

روزنامه هفت صبح | امشب تیم ملی ایران در اولین بازی دور برگشت از مرحله سوم رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در اردن به مصاف سوریه خواهد رفت. مهم‌ترین نکته این بازی این است که تیم ملی با پیروزی در آن، می‌تواند از نظر ریاضی و احتمالات و حداقل روی کاغذ، صعودش به جام‌جهانی را قطعی کند.

همه چی آرومه!
در هفته گذشته اوضاع تیم ملی حسابی به هم ریخته بود. مهدی طارمی به دلیل یک توئیت علیه دراگان اسکوچیچ، به اردو دعوت نشد و فضای اردوی تیم ملی عادی نبود. ماجرای چمدان‌های پرتعداد و حجیم بازیکنان هم حاشیه‌های دیگری ایجاد کرد و تیم ملی در شرایطی کاملا غیرعادی مقابل لبنان قرار گرفت. در طول بازی هم یک گل عجیب و مبتدیانه خوردیم ولی در نهایت موفق شدیم با دو گل در وقت‌های تلف شده، میزبان را شکست بدهیم و از بروز یک حاشیه بزرگ و احتمالا کنترل‌ نشدنی جلوگیری کنیم.

در آن بازی دراگان اسکوچیچ اخراج شد و امشب نمی‌تواند روی نیمکت بنشیند. علیرضا جهانبخش هم با کارت زردی که گرفت، بازی امشب را از دست داد. ما امشب طارمی را هم مثل بازی با لبنان در اختیار نداریم اما شرایط اردوی تیم با هفته گذشته کاملا متفاوت است. آرامش به تیم برگشته و چیزی تا قطعی شدن صعود به جام‌جهانی نداریم. کادر فنی دیگر فشاری بابت دعوت نکردن طارمی احساس نمی‌کند و قاعدتا باید از بازی با لبنان هم درس‌هایی برای بازی امشب گرفته باشد.

ترکیبی که تغییر می‌کند
اصرار کارشناسان و منتقدان برای نیمکت‌نشین کردن بیرانوند و میدان دادن به امیر عابدزاده نتیجه نداد و اسکوچیچ مقابل لبنان هم بیرو را فیکس کرد. به نظر می‌رسد حتی با وجود اشتباه بچگانه بیرانوند که منجر به گل لبنان شد، باز هم او امشب دروازه‌بان فیکس تیم ملی باشد. در خط دفاع جای کنعانی‌زادگان و خلیل‌زاده محفوظ است اما احتمالا میلاد محمدی به جای وحید امیری در دفاع چپ بازی خواهد کرد. مدافع راست‌مان هم طبق معمول صادق محرمی خواهد بود.

سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی دو هافبک مرکزی تیم اسکوچیچ هستند و وحید امیری، سامان قدوس و علی قلی‌زاده یک خط جلوتر از آنها بازی خواهند کرد. سردار آزمون هم تنها مهاجم تیم ملی خواهد بود. البته ممکن است با توجه به نمایش نه‌چندان خوب قدوس، اسکوچیچ ترجیح بدهد سیستم بازی تیمش را به ۴-۴-۲ تغییر بدهد و به جای قدوس، یک مهاجم مثل کریم انصاری‌فرد یا اللهیار صیادمنش را در کنار سردار بازی بدهد.

اوضاع وخیم سوریه
در دوره گذشته سوریه تنها چند سانتی‌متر با رسیدن به جام جهانی روسیه فاصله داشت. این تیم در گروهی که ایران صدرنشین بود، سوم شد و به بازی پلی‌آف مقابل استرالیا رسید. در بازی رفت مقابل این تیم به تساوی یک-‌ یک رسید و در استرالیا ۲ بر یک مغلوب شد که اگر ضربه عمر السوما در دقیقه ۱۱۹ بازی به جای برخورد به تیر، وارد دروازه استرالیا می‌شد، این سوریه بود که در آخرین مرحله به مصاف هندوراس می‌رفت و شانس شکست دادن آن تیم و رسیدن به جام جهانی را هم داشت.

حالا اما آن تیم، با بدترین و ضعیف‌ترین نتایج و کسب فقط دو امتیاز از پنج بازی در قعر گروه جا خوش کرده ‌ و عملا امیدی به حضور در قطر ندارد. سوریه در این چند بازی مشکلاتی داشته، مثل بازی نکردن در خانه و حاشیه‌هایی در اردوهای این تیم. اما امشب شرایط این تیم از همیشه وخیم‌تر است. عمر خریبین به دلیل مصدومیت بازی مقابل ایران را از دست داده ‌ و پنج بازیکن دیگر این تیم هم به دلایلی مثل مصدومیت و مشکلات انضباطی، غایب هستند. تیمی که امشب برابر ایران قرار می‌گیرد، احتمالا ضعیف‌ترین سوریه این چند سال اخیر خواهد بود.

قطر در مشت ماست
هرچند نمی‌توان گفت پیروزی تیم ملی ایران بر سوریه قطعی است اما نسبت به تقابل‌های قبلی، احتمال رخ دادن این اتفاق از همیشه بیشتر است و اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد، امشب تیم ملی ایران ۱۶ امتیازی خواهد شد. رسیدن به این امتیاز، صعود شاگردان اسکوچیچ به جام جهانی را از نظر میانگین امتیازی و استاندارد لازم، قطعی خواهد کرد.

ما در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ با همین امتیاز صدرنشین شدیم و صعود کردیم و کره‌جنوبی در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ با ۱۵ امتیاز دوم شد و به صورت مستقیم راهی روسیه شد. بنابراین می‌توان گفت ‌ در صورت پیروزی بر سوریه، حضور ایران در ۲۰۲۲ قطر قطعی خواهد شد‌ اما از نظر ریاضی، احتمالا باید تا بازی بعد مقابل عراق در استادیوم آزادی و پیروزی بر این تیم صبر کنیم و در کشور خودمان جشن صعود را برگزار کنیم.

کاش کره‌جنوبی هم ببرد!
امروز و قبل از بازی سوریه و ایران دو بازی دیگر از گروه A، برگزار خواهد شد. عراق میزبان کره‌جنوبی است‌ و لبنان به مصاف امارات خواهد رفت. اگر چه کره‌جنوبی نزدیک‌ترین رقیب ما در این رقابت‌هاست اما پیروزی این تیم بر عراق، باعث خواهد شد تا شانس عراق هم برای دوم شدن به حداقل برسد. تساوی لبنان و امارات هم بهترین نتیجه برای ایران و کره‌جنوبی خواهد بود و باعث خواهد شد اختلاف دو تیم اول گروه با تیم‌های سوم به بعد، به حداقل ۸ و حداکثر ۱۱ امتیاز برسد!

وضعیت جنگی در گروه B
هر چقدر تیم‌های ایران و کره در گروه A، با خیال راحت به مصاف حریفان‌شان می‌روند، در گروه Bشرایط کاملا نفسگیر است. حتی عربستان که مثل ایران با ۱۳ امتیاز در این گروه صدرنشین است، به اندازه ایران، از صدرنشینی و صعود مطمئن نیست. چرا که هنوز تیم‌هایی مثل ژاپن و استرالیا، این شانس را دارند که در ادامه جای عربستان را در صدر جدول بگیرند.

خوش‌شانسی بزرگ عربستان این است که امروز مهمان ویتنام بدون امتیاز است و می‌تواند با پیروزی بر این تیم به صدرنشینی‌اش ادامه دهد. در دیگر بازی‌های این گروه، چین میزبان استرالیاست و عمان مقابل ژاپن قرار خواهد گرفت. این بازی آخر می‌تواند حساس‌ترین بازی امشب قاره آسیا هم باشد.

کدخبر: ۴۲۵۶۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر