کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۹۴۷۲
تاریخ خبر:

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

‌روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان | فروش قسمت دوم «آواتار» به آستانه‌‌ 2میلیارد دلار رسیده و از سوی دیگر رقابت در فصل جوایز بین سه فیلم «خانواده فیبلمن»، «همه‌چیز همه‌جا در آن واحد» و «اشباح اینیشرین» با حرارت و هیجان پیش می‌رود و هفته به هفته جوایز و نامزدی‌های بیشتری بین آنها تقسیم می‌شود. اما بیشتر از فیلم‌ها، در هفته گذشته سریال‌های جدید خبرساز بودند و البته گزارشی که از پشت‌صحنه فیلم جدید فرانسیس فورد کوپولا منتشر شده و از یک بحران غیرمنتظره پرده برداشته است.

طبق انتظار، «آواتار: راه آب» همچنان به تاخت و تاز در گیشه ادامه می‌دهد و این هفته مجموع فروش فیلم از 1.9 میلیارد دلار هم گذشت و به نظر می‌رسد ‌ رد شدن از عدد 2 میلیارد هم دور از دسترس نخواهد بود، مخصوصا با توجه به اینکه فروش هفته گذشته فیلم ‌در آمریکای شمالی بیش از 30 میلیون دلار بود و تا یک ماه آینده رقیب مهمی به میدان وارد نمی‌شود. برای مثال فیلم جدید اکران در هفته گذشته «هواپیما» با نقش‌آفرینی جرارد باتلر بود که 11 میلیون دلار فروخت.

هشتادمین دوره از مراسم گلدن گلوب هم برگزار شد و بعد از مشکلاتی که یک سال اخیر این جایزه و انجمن خبرنگاران خارجی هالیوود تجربه کرده بودند، مهم‌ترین دستاورد مراسم برگرداندن اعتبار گلدن گلوب به واسطه حضور مجدد هالیوودی‌ها بود، هرچند ‌ مراسم رونق سابق را نداشت و آمار بینندگان هم به حد انتظار نرسید. بااین وجود ترکیب جوایز نشان می‌دهد «خانواده فیبلمن»، «همه‌چیز همه‌جا در آن واحد» و «اشباح اینیشرین» مدعیان اصلی فصل جوایز خواهند بود و دیگر آثار مانند «تار» و «زنان حرف می‌زنند» در رشته‌های معدود شانس دارند.

اعلام نامزدهای انجمن تهیه‌کنندگان و انجمن کارگردانان و همین‌طور جوایز مراسم برگزیدگان منتقدان این فرضیه را تقویت می‌کند. نکته جالب توجه اینجاست که هر سه فیلم مدعی، یعنی ساخته‌های اسپیلبرگ، دنیلز و مک‌دونا، فیلمنامه‌های غیراقتباسی دارند و احتمالا در مراسم اسکار، در دو رشته‌‌ بهترین فیلمنامه اریژینال و بهترین کارگردانی رقابتی نفسگیر را شاهد خواهیم بود.

از رقابت‌‌های فصل جوایز که بگذریم، این هفته بازار تلویزیون حسابی داغ بود؛ تا جایی که پخش فصل جدید از سریال «شکارچیان» با نقش‌آفرینی آل پاچینو خیلی به چشم نیامد. فصل اول سریال که با مساعدت جردن پیل به تولید رسیده بود، استقبال نسبی را به همراه داشت ولی مسلما هزینه تولید و میزان بازخوردها برای آمازون به اندازه‌ای بود که تصمیم گرفت به جای بسط سریال در چند فصل، در فصل دوم داستان را به طرز قابل قبولی به پایان برساند. ماجرا درباره گروهی از بازماندگان هلوکاست است که برای مجازات و انتقام گرفتن از نازی‌هایی که با هویت مخفی به آمریکا پناه برده‌اند، یک محفل زیرزمینی تشکیل داده‌اند.

اما از جایی به بعد متوجه می‌شوند که نازی‌ها هم برای بازگشت به قدرت نقشه کشیده‌اند و… . منتقدان می‌گویند ‌ در فصل دوم متن و اجرا ارتقا پیدا کرده و ترفندی هم که برای بازگرداندن کاراکتر پاچینو به داستان به‌کار رفته، در نوع خودش جالب است. اما اقتباس از یک بازی ویدئویی معروف و تجربه‌‌ سریال‌سازی هیروکازو کوره‌ایدا برای نت‌فلیکس سوژه‌های اصلی هفته بودند.

کوره‌ایدا «ماکانای: آشپزی برای سرای مایکو» را بر‌اساس یک مانگا یا همان کامیک ژاپنی مصور معروف ساخته و داستان درباره‌‌ دو دختر جوان است که برای کار کردن در یک سرای سنتی به شهر کیوتو سفر می‌کنند و با هنر آشپزی و مهمان‌داری اصیل آشنا می‌شوند؛ از آن مدل پروژه‌هایی که فقط در نت‌فلیکس پیدا می‌کنید. سریال با استقبال گسترده‌ از سوی منتقدان مواجه شده و حکم یک سفر سرشار از آرامش را برای بینندگانش دارد و به جای فراز و فرودهای دراماتیک با غرق شدن در لحظه و جزئیات آماده کردن میز غذا، محو نماها می‌شوید.

بازی «آخرین ما» محصول استودیوی ناوتی داگ که حدود یک دهه قبل به بازار آمد و دنباله‌اش هم سال 2020 منتشر شده، همیشه به‌عنوان یکی از دستاوردهای صنعت گیم در داستان‌گویی شناخته می‌شود، طوری که از همان موقع خیلی‌ها اعتقاد داشتند اقتباس از این بازی می‌تواند به یک اثر سینمایی ناب منجر شود. در مقابل طرفداران مدیوم گیم هم باور دارند که کلا فرایند اقتباس سینمایی از بازی جواب نمی‌دهد یا در بهترین حالت تجربه گیم را تقلیل می‌دهد.

در هر صورت، بعد از چند بار دست به دست شدن پروژه، آخر سر اچ‌بی‌او تصمیم گرفت «آخرین ما» را در قالب سریال بسازد و سکان هم به دستان کریگ میزن (خالق مینی‌سریال «چرنوبیل») و نیل دراکمن (سازنده خود بازی) سپرده شد. برای کارگردانی اپیزودهای مختلف سریال هم از نام‌هایی چون علی عباسی (کارگردان «مرز» و «عنکبوت مقدس») کمک گرفته‌اند. اپیزود اول سریال این هفته به نمایش درآمد و بینندگانش را شگفت‌زده کرده، طوری که همه باور دارند با بهترین اقتباس ممکن از یک بازی ویدئویی طرفیم که جزو بهترین تولیدات تلویزیونی اچ‌بی‌او در سال‌های اخیر هم به حساب می‌آید.

میانگین امتیاز منتقدان به سریال فعلا 84 از 100 است و رای حدود 10 هزار کاربر آی‌ام‌دی‌بی هم امتیاز شگفت‌انگیز 9.6 را برای سریال به همراه داشته که قطعا بخش عمده‌ای از این شور و هیجان به محبوبیت خود بازی برمی‌گردد. داستان درباره همسفر شدن یک مرد میانسال با دختری نوجوان در دنیایی آخرالزمانی است که چالش‌های اخلاقی غیرمنتظره در آن سخت‌تر از رویایی با هیولاهای ریز و درشت به نظر می‌رسد. مسلما در هفته‌های آینده بیشتر از «آخرین ما» خواهید شنید.

از دیگر خبرهای جالب توجه در هفته گذشته، بازگشت مل بروکس به صحنه بود آن هم با قسمت دوم کمدی پرسروصدای «تاریخ جهان» که در قالب سریال ساخته شده و لشگری از کمدین‌ها و ستارگان نسل جدید را با خود همراه کرده است؛ از ست روگن و تایکا وایتیتی گرفته تا سارا سیلورمن، زازی بیتز و کمیل نانجیانی. «تاریخ جهان، قسمت اول» سال 1981 ‌ روی پرده آمد و با وجود اینکه جزو بهترین کارهای مل بروکس نیست، طرفداران زیادی دارد.

رویکردی که بروکس برای هجو روایت‌های تاریخی پیش گرفت، به جای شوخی‌های معمول با قراردادهای ژانری، خیلی زود الهام‌بخش نسل‌های بعدی از کمدی‌های تلویزیونی شد، حالا چه در قالب آیتم‌های نمایشی در شوهای پرطرفدار مانند SNL و چه سریال انیمیشنی مثل «خانواده سیمپسون».

ایده «قسمت اول» در عنوان هم در اصل یکی از شوخی‌های فیلم بود و واقعا برنامه‌ای برای ساخت دنباله وجود نداشت، ولی حالا بعد از 42 سال این شوخی، جدی شده است. «تاریخ جهان، قسمت دوم» که در قالب هشت اپیزود ساخته شده، قرار است هفته اول مارس (نیمه اسفند) به شبکه هولو بیاید. به نظر می‌رسد نباید امید چندانی داشت که شاهکار دیگری را از مل بروکس شاهد باشیم ولی به هر حال بازگشت او به عرصه‌‌ نمایش، آن هم در 97 سالگی، یکی دیگر از مواهبی است که عصر استریم‌ها با خودش به همراه دارد.

البته مل بروکس تنها سینماگر کهنه‌کاری نیست که این روزها به سر کار بازگشته. از مدت‌ها قبل اعلام شده بود که فرانسیس فورد کوپولا بعد از دو دهه، از بازنشستگی بیرون آمده تا فیلم حماسی محبوبش «مگالوپولیس» را با سرمایه شخصی‌ جلوی دوربین ببرد، آن هم با بودجه‌ای نزدیک به 120 میلیون دلار! ماجراهای پیش‌تولید و انتخاب بازیگران فیلم‌ تا مدت‌‌ها خوراک رسانه‌های سینمایی بود و بالاخره بعد از کلی کش‌و‌قوس کار فیلمبرداری شروع شد.

هفته گذشته هالیوود ریپورتر گزارشی را منتشر کرد از وضعیت عجیب و غریب حاکم بر پشت صحنه «مگالوپولیس». طبق این گزارش، بعد از 90 روز فیلمبرداری، کار تقریبا به نیمه رسیده ولی بودجه به طور کامل تمام شده! علاوه بر این جو به شدت متشنج است و کوپولا با عوامل پشت‌صحنه درگیری‌های زیادی داشته. مهم‌ترین مسئله هم جلوه‌های ویژه است که کار کردن با فناوری جدید LED Volume (که در سریال «مندلورین» و فیلم «بتمن» از آن استفاده شده) دردسرهای زیادی را به همراه داشته و کار به جایی رسیده که مدیر هنری و طراح جلوه‌های ویژه به دلیل اختلاف با کوپولا از پروژه کناره‌گیری کرده‌اند.

گزارش هالیوود ریپورتر بازتاب گسترده‌ای داشت و همه از احتمال یک شکست سنگین دیگر در کارنامه کوپولا حرف می‌زدند که این فیلمساز سرشناس چند روز بعد در گفت‌وگو با ددلاین همه چیز را تکذیب کرد و گفت پروژه دارد طبق برنامه پیش می‌رود، بودجه به مشکل نخورده و جو پشت‌صحنه هم به شدت صمیمی است. جدایی دو تن از عوامل اصلی هم فقط در جهت مدیریت هزینه‌ها بوده. حالا اینکه چقدر می‌شود به حرف‌های کوپولا اعتماد کرد، چند ماه دیگر معلوم خواهد شد.

کدخبر: ۴۹۹۴۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر