کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۹۴۶
تاریخ خبر:

در نشست مونیخ چه خبر است؟

روزنامه هفت صبح | پنجاه و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ امسال با شرکت روسای جمهوری و وزرای امور خارجه کشورهای مختلف جهان در مونیخ به موضوعاتی همچون غیرغربی سازی، چگونگی حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای، مسئله فلسطین، مقابله با ویروس کرونا و اختلافات آمریکا با اروپا و چین می‌پردازد.

«کنفرانس امنیتی مونیخ» که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نشست برای رایزنی درباره بحران‌های سیاسی و نظامی جهان و چاره‌جویی برای آنها است، امسال در شرایطی آغاز به‌کار کرد که این نشست به شدت تحت تاثیر بحث‌های امنیت جهانی از بحران منطقه‌ای گرفته تا فناوری شبکه نسل پنج ارتباطات، موضوع کنترل تسلیحات هسته‌ای، تغییرات اقلیمی و شیوع ویروس کرونا است.

* یک: ولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه به عنوان نخستین سخنران در این کنفرانس با اشاره به بحران‌های متعدد جهانی گفت: ما بحران‌ زیادی داریم، بحران‌های جدی‌تر و وقایع وحشتناک‌تر از آنچه تصور می‌شود. او گفت: ما بحران‌ زیادی داریم، بحران‌های جدی‌تر و وقایع وحشتناک‌تر از آنچه ‌ تصور می‌شود.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی این سخنان را بیان می‌کند که احتمالا متحدان ناتو در این کنفرانس در مورد نقش بیشتر کشورهای اروپایی در حوزه امنیت بین‌الملل گفت‌وگو خواهند کرد. پیش از این امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه خواهان استقلال دفاعی کشورهای اروپایی از آمریکا شده بود. هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز روز جمعه پس از مواضع فرانسه برای استقلال دفاعی از آمریکا، خواستار نقش بیشتر کشورهای اروپایی در حوزه امنیت بین‌الملل شده‌ است.

ماس با توجه به تحول روابط با آمریکا و تغییر ماهیت نظم بین‌الملل افزود: برای مدت طولانی ما اروپایی‌ها چشم خود را به واقعیت ناراحت کننده بسته‌ایم. خروج آمریکا از توافقات نظامی و از معاهدات بین‌المللی برای ما چه معنایی دارد. او در ادامه خواستار ایجاد اتحادیه امنیتی و دفاعی اروپا به عنوان ستون قدرتمند اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

* دو: رئیس جمهوری آلمان روز جمعه با انتقادی کم‌سابقه از سه قدرت بزرگ جهان آمریکا، چین و روسیه را متهم کرد که به بی‌اعتمادی و عدم امنیت جهانی دامن می‌زنند. فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان در سخنرانی نخستین روز کنفرانس امنیتی مونیج با اشاره به آنچه رقابت «قدرت‌های بزرگ» خوانده می‌شود گفت ‌ این رقابت‌‌ها می‌تواند خطر مسابقه تسلیحات هسته‌ای تازه‌ای را در جهان باعث شود.

اشتاین‌مایر در سخنان خود از رویکرد سه قدرت بزرگ در امور جهانی ابراز تاسف کرد و بدون نام بردن از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و با انتقاد از شعار «آمریکا را دوباره بزرگ سازیم» گفت: «بزرگ سازیم، حتی به قیمت تضعیف همسایگان و شرکا.» رئیس جمهوری آلمان در انتقاد از آمریکا گفت «ایالات متحده آمریکا به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد ما و در دولت کنونی‌اش، ایده جامعه جهانی را رد می‌کند.»

وی همچنین با انتقاد از روسیه گفت: «روسیه بار دیگر از نیروی نظامی و تغییر خشونت‌بار مرزها در قاره اروپا به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کند.» اشتاین‌مایر همچنین خواستار یک سیاست واحد اروپایی در قبال روسیه شد و گفت سیاست اروپا در قبال روسیه «فقط به بیانیه‌‌هایی برای محکومیت روسیه یا تحریم محدود نمی‌شود.» رئیس جمهوری آلمان همچنین با انتقاد از چین گفت: «چین قوانین بین‌المللی را فقط به‌صورت گزینشی می‌پذیرد و آن هم تنها وقتی که در تضاد با منافعش نباشد.» وی همچنین افزود ‌ اروپا باید بین تشدید رقابت‌ها و نیاز به همکاری با چین، به تعادلی دست پیدا کند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر پس از انتقاد از سه قدرت آمریکا، روسیه و چین گفت ‌ نتیجه این وضعیت، «بی‌اعتمادی بیشتر، تسلیحات بیشتر، امنیت کمتر و در نهایت رسیدن به مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای دیگری خواهد بود.» رئیس جمهوری آلمان پس از انتقاد از سه قدرت بزرگ جهانی، به سیاستی که اروپا در این شرایط باید پیش بگیرد اشاره کرد و وظیفه آلمان را «حفظ یک اروپای متحد» برشمرد.

او گفت ‌ آلمان باید هزینه‌های دفاعی‌اش را برای مشارکت بیشتر در امنیت اروپا و حفظ اتحاد خود با ایالات متحده آمریکا افزایش دهد. او همچنین گفت ‌ منافع ایالات متحده آمریکا از اروپا به سمت آسیا تغییر جهت پیدا کرده است. اشتاین‌مایر همچنین با اشاره به پیمان ناتو گفت : «تنها با اقدام مشترک می‌توانیم قدرت اقتصادی، توانایی نظامی و نظم سیاسی ضروری برای دفاع از یک نظم جهانی قانونمند داشته باشیم.»

* سه: مایک پومپئو در دومین روز از نشست مونیخ وزیر خارجه آمریکا بدبینی قدرت‌های اروپایی نسبت به آینده همکاری با آمریکا را بی‌مورد دانست و گفت: «غرب در حال پیروزی است و ما به همراه هم داریم پیروز می‌شویم.» مایک پومپئو روز شنبه در مونیخ گفت: «خرسندم که به اطلاع‌تان برسانم مرگ ائتلاف دو سوی اقیانوس اطلس (میان آمریکا و اروپا) حرف بیش از حد اغراق‌شده‌ای است.»

پومپئو گفت آمریکا می‌خواهد یک میلیارد دلار برای پروژه‌های انرژی در اروپای شرقی و اروپای مرکزی اختصاص دهد. با توجه به تنش‌ها با روسیه، اروپا نگران آن است که اتکا به واردات گاز از روسیه مایه آسیب‌پذیری‌اش باشد. ‌ پومپئو در پاسخ به صحبت‌های اشتاین مایر با اشاره به مقابله آمریکا با روسیه و هدایت عملیات نظامی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) گفت: «آیا این آمریکایی است که جامعه جهانی را رد کند؟»

کدخبر: ۳۰۹۹۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر