کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۱۹۸
تاریخ خبر:

در کشور بحران‌زده لیبی دقیقا چه خبر است؟

روزنامه هفت صبح | کنترل کامل طرابلس، پایتخت لیبی به‌ دست دولت وفاق ملی این کشور افتاده است. این دولت به سردستگی «سراج» که از حمایت اردوغان بهره‌مند است، دولتی است که مورد قبول سازمان ملل و کشورهای غربی قرار گرفته است. با این‌حال سراج محبوب‌ترین مرد لیبی برای خارجی‌ها نیست. هرچند که سازمان ملل دولت او را به رسمیت می‌شناسد اما همزمان غرب از شورش‌ها به دست خلیفه حفتر، که بخش‌های دیگری از لیبی را در دست دارد، حمایت می‌کند.

* یک: قطعنامه منع ارسال تسلیحات به لیبی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در شرایطی تمدید شده که دولت قانونی «وفاق ملی» لیبی موفق شد طرابلس را باز پس بگیرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه ۱۷خرداد(شش ژوئن) قطعنامه منع ارسال تسلیحات به لیبی را به مدت یک‌سال دیگر تمدید کرد. این قطعنامه که توسط کشور آلمان پیشنهاد شده بود، با رای مثبت ۱۵عضو شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.‌ هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم تصویب قطعنامه پیشنهادی آلمان را «پیامی ‌مثبت» برای استقرار صلح در لیبی دانسته است.

* دو: سه‌ روز قبل فائز سراج، رئیس دولت وحدت ملی به ترکیه رفت تا با اردوغان دیدار کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی یک نشست خبری مشترک با فائز سراج، نخست‌وزیر لیبی در مجتمع ریاست‌جمهوری در آنکارا اظهار داشت: «کسانی که با حمایت از خلیفه حفتر کودتاگر، لیبی را به خاک و خون کشیدند در دادگاه تاریخ محاکمه خواهند شد. هرگز اجازه نخواهیم داد که سرنوشت خواهران و برادران لیبیایی‌مان توسط کودتاگران و لژیونرها تعیین شود.»

* سه: دوروز بعد از اینکه سراج راهی ترکیه شد، حفتر رقیب او هم به مصر رفت تا دستورات لازم را از سیسی بگیرد. وی افزود که با حفتر و صالح درباره ارائه طرح پایان‌دادن به بحران لیبی توافق کردیم. السیسی در این دیدار تاکید کرد که قاهره نسبت به اخراج مزدوران از لیبی، منحل‌شدن گروه‌های شبه‌نظامی ‌و تحویل سلاح توسط آنان به دولت تاکید دارد. حفتر نیز گفت که مداخله ترکیه در بحران لیبی به افزایش تنش در این کشور خواهد انجامید، لذا از مصر می‌خواهیم ترکیه را برای متوقف‌کردن ارسال سلاح و مزدور به لیبی تحت فشار قرار دهد.

* چهار : درحال حاضر حفتر پیشنهاد یک شورای انتقالی ۱۸ماهه را مطرح کرده است. کسی که تا دوماه قبل خود را حاکم خودخوانده لیبی می‌دانست و طبیعتا حالا طرف مقابل است که شرط می‌گذارد و باید منتظر شروط سراج ماند.

* پنج: زمین لیبی جایی برای دعوای میان مصر و عربستان از یک‌سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر شده است. دولت وفاق ملی که از رابطه خوبی با اردوغان برخوردار است، تلاش دارد تا دست دوکشور دیگر را که به حمایت از حفتر می‌پردازند، از لیبی کوتاه کند. تا امروز این امر به‌سادگی پیش نرفته است. در لیبی جنگ شدیدی در ماه‌های گذشته جریان داشته. در خلال این جنگ، کشورهای اطراف به‌ویژه ترکیه عملا وارد معرکه شدند و دست به حمایت از طرف‌های خود زدند. این وضعیت باعث شد که بسیاری از ناظران معتقد باشند که جنگ نیابتی دیگری در جهان عرب آغاز شده است.

* شش: بیش از آنکه خود سراج به‌عنوان یک سیاستمدار لیبیایی برای اردوغان مهم باشد، پیروزی بر مصر و عربستان برای او اهمیت دارد. رئیس‌جمهور ترکیه روابط خوبی با اخوانی‌ها دارد و همین موضوع مورد اختلاف بین این کشورهاست. برخی معتقدند اردوغان می‌خواهد امپراطوری خود را به این شکل تا آفریقا برده و از نفوذ هر کشور دیگری در این منطقه جلوگیری کند. از سوی دیگر شکست عربستان در سوریه و یمن، باعث شده که ریاض نیاز به یک پیروزی داشته باشد.

کدخبر: ۳۳۲۱۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر