کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۳۱۳
تاریخ خبر:

در قرقیزستان چه خبر است؟

روزنامه هفت صبح | یک: بعد از اینکه بلاروس از کشورهای نزدیک به روسیه دچار مشکلات داخلی شد حالا نوبت به قرقیزستان است تا به دردسرهای پوتین اضافه کند. به تازگی قرقیزستان نتایج انتخابات بحث برانگیز پارلمانی این کشور را باطل کرد. معترضان به نتایج انتخابات از دوشنبه شب به خیابان‌های بیشکک آمده بودند و وارد پارلمان و چند ساختمان دولتی شده بودند. در جریان این اعتراض‌ها بیش از ۶۰۰ نفر زخمی شده‌اند که حدود ۱۵۰ نفر از آنها به بیمارستان منتقل شدند.تاکنون یک نفر هم کشته شده است.

* دو: معترضان می‌گویند حلقه نزدیک به رئیس‌جمهوری اقدام به خرید آرا و ارعاب رای‌دهندگان کرده است؛ اتهامی که ناظران بین‌المللی بر انتخابات یکشنبه گذشته در قرقیزستان هم آن را «معتبر» ارزیابی کرده‌اند. ۱۲حزب مخالف دولت اعلام کرده بودند که نتایج انتخابات یکشنبه گذشته را نخواهند پذیرفت. جینبکف،رئیس‌جمهوری قرقیزستان که نزدیک به روسیه است پیش‌تر رقیبان سیاسی خود را به تلاش برای تصاحب قدرت متهم کرده بود. معترضان علاوه‌بر پارلمان به دفتر شهردار هم یورش برده بودند. همچنین گروهی از معترضان دوشنبه الماس‌بیگ آتامبایف، رئیس جمهوری سابق این کشور که به اتهام فساد مالی زندانی بود را آزاد کردند.

* سه: شبکه خبر ۲۴ قرقیزستان روز سه‌شنبه گزارش داد که معترضان به نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور خواستار بازشماری آرا شدند. این رسانه قرقیزی با اعلام این مطلب افزود:در جریان اعتراضات مردمی در قرقیزستان به نتایج انتخابات، معترضان ساختمان پارلمان این کشور را تصرف کرده و رئیس‌جمهوری پیشین این کشور را از زندان آزاد کردند و در عین حال خواستار بازشماری آرای این انتخابات شدند. با این وجود کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان بازشماری بیش از ۸۵درصد آرای این انتخابات را به صورت دستی آغاز کرده است تا بعد از پایان این اقدام، نتایج رسمی بازشماری انتخابات دوباره اعلام عمومی شود.

* جهار: به نوشته الجزیره در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در این کشور سه حزب طرفدار دولت موفق به کسب حدنصاب ۷درصدی آرا و ورود به مجلس شده‌اند اما چندین حزب مخالف دولت نتایج را مورد مناقشه قرار داده‌ و رد کرده‌اند.این پایگاه خبری افزود: پلیس قرقیزستان با استفاده از ماشین آب پاش، بمب صوتی و گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد.

فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که «آلماس بیک آتامبایف» ۶۴ساله رئیس‌جمهوری سابق قرقیزستان پس از خروج از زندان در حال صحبت با هوادارانش بود، وی به اتهام آزادسازی رئیس یکی از گروه‌های جنایتکار محلی به ۱۱سال و دو ماه زندان محکوم شده بود. گفته می‌شود پس از اینکه یک تجمع ابتدایی مسالمت‌آمیز از کنترل خارج شد، جرقه درگیری‌های روز گذشته نیز زده شد. هنگامی که معترضان تلاش کردند خود را به زور به ساختمان اصلی دولت معروف به کاخ سفید برسانند، پلیس تلاش کرد تا معترضان را متفرق کند.

* پنج: قرقیزستان با شش و نیم میلیون نفر جمعیت در آسیای میانه که با روسیه متحد است، سابقه نوسان سیاسی طی سال‌های گذشته را دارد؛ در ۱۵سال گذشته دو رئیس‌جمهور این کشور به وسیله شورش‌های مردمی سرنگون شده‌اند.پایگاه خبری «۲۴ کی جی» تاجیکستان در این‌باره نوشت: بر اساس این نتایج احزاب «بیریمدیک» با کسب ۲۴.۵۴درصد آرا معادل ۴۶ کرسی، «مکنیم قرقیزستان» با کسب ۲۳.۹درصد آرا معادل ۴۵ کرسی، حزب «قرقیزستان» با کسب ۸.۷۴ درصد آرا معادل ۱۶ کرسی و حزب «بوتون قرقیزستان» با کسب ۷.۰۹درصد آرا معادل ۱۳ کرسی موفق به ورود به پارلمان شده‌اند.

سایر احزاب حاضر در انتخابات حد نصاب ۷درصد آرا برای ورود به پارلمان را کسب نکرده‌اند. شبکه خبر ۲۴ قرقیزستان به نقل از سیستم اطلاعات کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که از ساعت ۱۲نیمه شب دوشنبه، یک میلیون و ۷۱۰ هزار و ۲۳۰ رای (۸۵.۹ درصد) مجدداً شمارش شده و در مجموع یک میلیون و ۹۹۰ هزار و ۳۹۷ برگ رأی صادر شده است.

کدخبر: ۳۵۳۳۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر