کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۲۲۹
تاریخ خبر:

در عدن چه می‌گذرد؟

روزنامه هفت صبح | امارات و سازمان ملل خواستار پایان‌ دادن به درگیری‌ها در جنوب یمن شدند. بندر عدن در روزهای اخیر صحنه نبرد میان نظامیان وفادار به دولت عبدربه منصور‌هادی و نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن بوده که هردو مورد حمایت عربستان سعودی و متحدانش هستند. این نیروها به‌رغم اختلاف‌های داخلی، حوثی‌ها را دشمن مشترک خود می‌دانند. این اتفاقات از زمانی افتاد که مشخص شد امارات قصد دارد پای خود را از زمین یمن کنار بکشد. سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید تا روز جمعه دست‌کم هشت‌نفر در درگیری‌های بندر عدن کشته و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند. شهر عدن در جنوب یمن، پایتخت دولت عبدربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن نامیده می‌شود.

*** درگیری‌ها از کجا شروع شد؟
درگیری‌ها از آنجا آغاز شد که روز چهارشنبه(۱۶مرداد) شورای انتقالی جنوب، به‌شکل رسمی ‌از نیروهایش خواست درحال آماده‌باش قرار بگیرند. هانی بن‌بریک، نایب‌‌ئیس شورا نیز به اتهام اینکه دولت ‌هادی از حزب‌الاصلاح حمایت می‌کند، از شبه‌نظامیان خود خواست که به کاخ معاشیق که مقر ریاست‌جمهوری است، حمله کنند. عدن روز چهارشنبه در نزدیکی ورزشگاه الحبیشی در شهر کریتر شاهد درگیری میان نیروهای گارد ریاست‌جمهوری دولت ‌هادی و نیروهای الحزام‌الامنی‌(وابسته به امارات) بود. درگیری‌های آن روز بیش از پنج‌کشته و چندین مجروح بر جای گذاشت.

در‌حالی‌که واکنش امارات به این اتفاقات به توئیت انور قرقاش، وزیر مشاور دولت ابوظبی محدود شد که در آن خواستار توقف درگیری‌ها شد، عربستان نیز از زبان سخنگوی ائتلاف عربی درباره عواقب این تحولات هشدار داد.سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف اعلام کرد، ائتلاف نمی‌تواند این تحولات خطرناک را بپذیرد و هرگونه به بازی‌گرفتن منافع مردم یمن مردود است. او از همه‌ طرف‌ها خواست که منافع ملی را در نظر بگیرند و با دولت‌ هادی که به گفته او «دولت قانونی» است، همکاری کنند.

خبرگزاری رسمی ‌امارات، وام، گزارش کرده که شیخ عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات خواستار پایان‌دادن به درگیری‌های نظامی ‌در بندر عدن در جنوب یمن شده است. پیش‌تر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم چنین درخواستی را مطرح کرده بود. در تازه‌ترین درگیری‌ها، حداقل شش‌نفر کشته شده‌اند. شهر عدن که در کنترل نیروهایی است که از حمایت ائتلاف به رهبری عربستان برخوردارند، برای چهارمین روز متوالی صحنه درگیری بوده است. گوترش در پی درگیری‌های اخیر در این بندر از طرف‌های درگیر خواسته است تا در مذاکرات برای پایان‌دادن به خشونت‌ها شرکت کنند.

*** اماراتی‌ها از یمن می‌روند؟ سرنوشت ائتلاف سعودی چه می‌شود؟
سازمان خیریه پزشکان بدون مرز می‌گوید، پزشکان این سازمان حداقل ۷۵نفر را در عدن مورد درمان قرار داده‌اند که بیشترشان را شهروندان غیرنظامی ‌تشکیل می‌دهند که به‌دلیل اصابت گلوله و خمپاره زخمی‌ شده‌اند. درگیری‌های عدن میان نیروهای هوادار دولت و جدایی‌طلبانی است که خواهان استقلال یمن جنوبی هستند.

این دوگروه در دعوا با گروه حوثی، هم‌نظر هستند و در یک جبهه قرار می‌گیرند. بسیاری معتقدند درگیری میان این نیروها نشان‌دهنده شکاف در ائتلاف به رهبری عربستان سعودی است. امارات اخیرا از حضور نظامی‌ خود در مناطقی در یمن از جمله عدن کاسته است. نیروهای جدایی‌طلب عمدتا مورد حمایت امارات بوده‌اند. امارات متحده عربی یکی از متحدان اصلی عربستان در عملیات علیه حوثی‌ها بوده است.

*** تکلیف نامعلوم جزئیات توافقنامه صلح میان طالبان و افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در تازه‌ترین توئیت‌اش اعلام کرد، جزئیات نهایی متن توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان با حکومت این کشور شریک نشده است.صدیقی نوشت:«گزارش‌های منتشر شده مبنی بر شریک شدن جزئیات نهایی متن تفاهمنامه میان طالبان و آمریکا با حکومت افغانستان صحت ندارد.»

برخی از رسانه‌ها گزارش دادند که جزئیات نهایی متن توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان با رئیس جمهوری و رئیس اجرایی افغانستان شریک شده است. از سوی دیگر، هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان پنجشنبه ۸ آگوست خطاب به حکومت افغانستان گفت، از فرصتی که برای آزادی و تأمین صلح این کشور به‌وجود آمده مشترکاً استفاده شود. آخوندزاده در پیامی اعلام کرد: «بیایید، از فرصتی که برای آزادی کشور و برآوردن آرمان‌های جهادی افغان‌ها مهیا شده است، مشترکا استفاده نماییم و برای خروج اشغالگران و ایجاد نظام حقیقی اسلامی زمینه‌سازی کنیم، تا ملت ما از بحران طولانی و تکالیف دوامدار نجات یابند.»

آخوندزاده ادامه داد: «اکنون که پروسه مذاکرات جریان دارد، چنانچه امارت اسلامی این پروسه را به جدیت به پیش می‌برد و دفتر سیاسی امارت اسلامی از گذشته‌ها در این بخش گام‌های مهم برداشته است و اکنون تمام جریان مذاکراتی از سوی معاون مقام رهبری اداره می‌شود و تیم قوی مذاکراتی گماشته شده است، شما (آمریکا) نیز باید این پروسه را صادقانه به پیش ببرید، تا گام‌های مؤثری به سوی حل معضل برداریم و فاجعه ۱۸ ساله را نقطه پایان بگذاریم.»

کدخبر: ۲۷۴۲۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر