کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۴۲۹
تاریخ خبر:

در شیخ جراح قدس چه خبر است؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: سرزمین اشغالی این روزها ناآرام است.فلسطینی‌ها و شهرک‌نشینان در منطقه شیخ جراح یک هفته است که با یکدیگر درگیرند و این درگیری‌ها به کشته و زخمی شدن طرف فلسطینی و دستگیری ده‌ها نفر انجامیده است. این منطقه از آنجایی اهمیت دارد که نزدیک به خط سبز است که شرق و غرب بیت‌المقدس را از هم جدا می‌کند. این منطقه در سه کیلومتری مسجد‌الاقصی قرار دارد.بیت‌المقدس شرقی از سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیلی‌ها در آمده است و آنها کل شهر را متعلق به خود می‌دانند.

* دو: چهارخانواده بزرگ فلسینی با ۵۰۰ نفر عضو، ساکن منطقه شیخ جراح هستند. این افراد کسانی هستند که از سال ۱۹۴۸ یعنی از سال اشغال فلسطین آواره شده و زمین‌های آبا و اجدادیشان را از دست داده و بعد در این محله ساکن شده‌اند. دولت اردن در دهه ۵۰ این افراد را در محله ساکن کرده بود. محله حالا ساخته دست فلسطینی‌هاست. اما دولت اردن پس از ۱۹۶۷ دیگر بر آن حاکمیتی ندارد.

* سه: رژیم صهیونیستی که همه زمین‌های قدس را از آن خود می‌داند به دنبال تصرف زمین‌های خانواده‌های فلسطینی در شیخ جراح است. شرکت‌های سازنده شهرک‌های صهیونیست‌نشین حالا می‌خواهند با آواره کردن دوباره شیخ جراح‌ نشین‌ها،دست به گسترش شهرک‌های خود در نزدیکی مسجد‌الاقصی بزنند تا یهودیان غالبا ارتودکس را در آن سکونت دهند.

* چهار: هفته‌هاست که ساکنان شیخ جراح هر شب به خیابان‌ها می‌آیند تا از حق طبیعی خود که سکونت در این منطقه است دفاع کنند. اعتراض آنها با خشونت شدید از جانب شهرک‌نشینان و دوست اسرائیل روبه‌رو شده است. دولت اردن از فلسطینی‌ها دفاع کرده و اسنادی را در دسترس قرار داده که نشان می‌دهد این خانواده‌ها صاحبان اصلی محله هستند. با این حال دادگاه‌های رژیم صهیونیستی کماکان رای به تخلیه خانه‌ها می‌دهند. آخرین رای می‌گوید شب پنجشنبه همه خانه‌ها باید تخلیه شوند اما این اتفاق نیافتاد. فلسطینی‌ها با خواندن نماز و ماندن در خیابان‌ها مانع از آن شدند که صهیونیست‌ها خانه‌ها را به تصرف خود در بیاورند.

*‌ پنج: این تنها نظامیان اسرائیلی نیستند که با هجوم به خانه‌های فلسطینیان در شیخ جراح، این خانه‌های کوچک قدیمی را تخریب می‌کنند. شهرک‌نشینان، فلسطینی‌ها را مانع از تحقق اهدافشان می‌دانند و برای خراب کردن خانه‌هایشان از تمام قوای خود استفاده می‌کنند. روزها و شب‌های طولانی است که آنها با حمله به فلسطینیان معترض آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.پنجشنبه آنها با حمله به خانه‌ها تلاش کردند تا ساکنان اصلی آنها را بیرون بیاندازند.

این اتفاق با مقاومت فلسطینی‌ها مواجه شد. با این حال تصاویر نشان می‌دهد که حتی درمانگاه کوچکی که زخمی‌ها به آن منتقل شده‌اند هم مورد حمله قرار گرفته است.اردن و اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند که اسرائیل حق شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی را ندارد. با این حال دولت نتانیاهو هیچ اهمیتی به اعتراضات جهانی نمی‌دهد. اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل هم به جسارت او در ادامه شهرک سازی‌ها اضافه کرده است.

* شش: گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌گویند در مقابل اتفاقات شیخ جراح ساکت نخواهند نشست. حالا این محله کوچک قدیمی خط مقدم جنگ علیه رژیم صهیونیستی است. پارلمان عربی جامعه جهانی را مقصر می‌داند اما در حقیقت کسی جلودار نتانیاهو و شهرک‌نشینانش نیست. آنها همه قدس اشغالی را زمین خود می‌دانند و می‌گویند این زمین‌ها را بیش از ۱۰۰سال پیش از دو نهاد یهودی خریداری کرده‌اند. اما هم فلسطینی‌ها و هم دولت اردن می‌گویند این خانواده‌ها زمین‌ها را از خود دولت اردن که در آن سال‌ها حاکمیت قدس را در دست داشت خریداری کرده‌اند.

کدخبر: ۳۸۸۴۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر