کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۶۶۷
تاریخ خبر:

در سیاتل آمریکا چه خبر است؟

روزنامه هفت صبح| یک: شبکه سی.ان.ان بامداد جمعه گزارش داد: رسانه‌های دست راستی آمریکا می‌گویند شبه‌نظامیان وابسته به گروه «آنتیفا» بخش‌هایی از شهر سیاتل را به تصرف خود درآورده اما مقام‌های محلی روایت دیگری را بیان کرده‌اند. این رسانه تأکید کرد خبرهایی از این دست به شدت اغراق‌ شده هستند.

سی‌ان‌ان در عین حال تأیید کرده که تظاهرات‌کنندگان «بخش کوچکی» از سیاتل را اشغال و آن را «منطقه خودمختار» اعلام کرده‌اند. سی‌ان‌ان نوشته که ساختمان اداره پلیس سیاتل بعد از چند روز زد و خورد میان معترضان و مأموران تخلیه شده است. این رسانه نوشته به رغم این ادعاها مبنی بر اینکه اعضای گروه «آنتیفا» در حال پرسه‌زنی در خیابان‌های سیاتل هستند در رسانه‌های دست‌راستی بزرگ نمایی شده‌اند. دفتر شهردار سیاتل هم در بیانیه‌ای گفته شواهدی مبنی بر حضور اعضای مسلح گروه آنتیفا وجود ندارد.

* دو: روزنامه «نیویورک‌تایمز» ماجرا را اینطور شرح داده است:«در خیابان‌های مجاور یک مرکز پلیس در محله کپیتال هیل، به مدت یک هفته میان معترضان و افسران پلیس درگیری‌های شبانه‌ای جریان داشت که گاه با پرتاب گاز اشک‌آور به پایان می‌رسد. پلیس سیاتل، چند روز پیش در هفته جاری به دلیل شدت گرفتن انتقادها از تاکتیک‌هایش برای متفرق کردن معترضان، یک امتیاز به معترضان داد: قرار شد مأموران پلیس، ساختمان اداره پلیس را تخلیه کرده و به معترضان اجازه بدهند در بیرون برای خودشان آزادانه جولان دهند.»

نیویورک‌تایمز نوشته: معترضان این فرصت را غنیمت شمردند و با قرار دادن موانعی در چند خیابان، چندین بلوک شهر را به تصرف خودشان درآورند. این منطقه از شهر اکنون به نام «منطقه خودمختار کپیتال هیل» شناخته می‌شود. نیویورک‌تایمز نوشته که روی در ورودی این اداره پلیس که اکنون خالی است، تابلویی نصب و نوشته شده است: «این مکان اکنون متعلق به مردم سیاتل است.»

* سه: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در پیامی توئیتری، شهروندانی را که در ایالت واشنگتن در اعتراض به قتل جورج فلوید توسط پلیس به خیابان‌ها آمده‌اند، «آشوبگران زشت» خواند و از فرماندار ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل خواست با آنها برخورد کنند. ترامپ در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت:«جِی اینسلی فرماندار چپ افراطی ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل، طوری به بازی گرفته و دست انداخته شده‌‌اند که هرگز کسی در کشور فوق‌العاده ما شاهد چنین چیزی نبوده است.»

* چهار: جِنی دورکان، شهردار سیاتل به تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، مبنی بر اعزام نظامیان ارتش به این شهر برای سرکوب معترضان و تظاهرات‌کنندگان علیه نژادپرستی و خشونت آمریکا واکنش نشان داد.به نوشته رویترز، دورکان طی نشست خبری در دفتر کار خود گفت: اعزام نیروی نظامی توسط ترامپ به سیاتل، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی آمریکاست. اما توضیح نداد که مسئولان سیاتل چگونه و چه زمانی قصد دارند معترضانی را که بخش‌هایی از این شهر را تصرف و اعلام خودمختاری کرده‌اند، متفرق کنند.

کدخبر: ۳۳۳۶۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر