کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۳۸۴
تاریخ خبر:

در سفر لاوروف و زاخارووا به ایران چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح | سرگئی لاوروف وزیرخارجه ارمنی تبار روسیه روز سه‌شنبه در تهران با مقامات کشورمان دیدار کرد. این دیدار یک روز پیش از آغاز دوباره جلسه ۱+۴ و ایران شکل گرفت. در دو هفته گذشته ایران و آمریکا به طور جداگانه با ۱+۴ به گفت‌وگو نشسته‌اند تا راهی را برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت کشورمان به تعهداتش پیدا کنند. در چنین شرایطی گفت‌وگوها با روسیه که از طرفداران اصلی برداشته شدن تحریم‌ها و ترمیم برجام است و سفر وزیرخارجه این کشور به تهران مورد توجه قرار گرفته است.لاوروف روز سه‌شنبه ابتدا با جواد ظریف به گفت‌وگو نشست و بعد برای دیدار با حسن روحانی رفت.

اعتراض به تروریسم هسته‌ای:محمدجواد ظریف بعد از دیدار و رایزنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تهران در اظهاراتی گفت: اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خود و با تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا نشان داده است که کم کم دارد موضوعیت خود را در روابط بین‌الملل از دست می‌دهد و امروز هم به جای اینکه اروپایی‌ها اقدام آمریکایی‌ها برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی بیش از ۸۲میلیون ایرانی را محکوم کند، به جای اینکه علیه اتفاق صورت گرفته در پایگاه غنی سازی ایران اقدام کنند جایی که تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است در حد اظهارنظر خیلی نرم از این موضوعات عبور کرده و همزمان علیه مقامات نظامی ایران اقدام می‌کنند.

ما حتما با این اقدام اتحادیه اروپا برخورد می‌کنیم. قسمتی از تصمیمات و دیپلماسی ایران در مورد این موضوع را دیروز اعلام کردیم و در حال بررسی احتمال تحریم افراد اروپایی که در این اقدام غیر قانونی حضور داشتند هستیم و این روند را ادامه می‌دهیم. وزیر خارجه کشورمان همچنین با تشکر از موضع روسیه علیه اقدام خرابکارانه‌ای که روز شنبه در نطنز انجام شد، اظهار کرد: تاکید می‌کنیم که ضرورت دارد همکاری‌ها ادامه پیدا کند و همچنین آمریکا بدون توقف به تعهدات برجامی خود برگردد و کلیه تحریم‌ها را رفع کند.

ایران نیز پس از راستی‌آزمایی اقدامات خود را انجام می‌دهد و ما هیچ مشکلی برای بازگشت به اجرای تعهدات برجامی خود نداریم. وی خاطرنشان کرد: قبل از اقدام تروریستی اخیر پنج هزار سانتریفیوژ IR1 در نطنز غنی‌سازی می‌کرد، بعد از اقدام تروریستی اخیر اگر قرار باشد که برگردیم حتماً به سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر برمی‌گردیم. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید بعد از ۴۲سال امتحان مردم ایران فهمیده باشند که راه برخورد با ایران تهدید نیست، راه برخورد با ایران تروریسم هسته‌ای نیست.

سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف در پاسخ به اینکه روسیه به عنوان یکی از اعضای اصلی برجام چه موضعی درخصوص مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به تعهدات برجام دارد، گفت: موضع ما کاملا روشن است و همه تحریم‌های علیه ایران باید بی‌قید و شرط برداشته شود و امیدوارم با برداشتن تحریم‌ها علیه ایران فضای همکاری بیشتری ایجاد شود.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: تنها راه احیای برجام این است که آمریکا به صورت کامل به تعهدات خود بازگردد و طبق قطعنامه شورای امنیت و سازمان ملل عمل کند. اگر آمریکایی‌ها این کار را نکنند ممکن است گرفتار اقدام خطرناکی شوند که پیامدهای ناگواری می‌تواند داشته باشد.
لاوروف با تاکید بر اینکه راه حفظ برجام این است که طرفین کاملا و بی چون و چرا به برجام بازگردند، گفت: تلاش ما این است که کمک کنیم آمریکایی‌ها به برجام بازگردند و ایرانی‌ها نیز بازگردند.

روحانی: می‌خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات ۲۰۱۵ برگردد: رئیس‌جمهور در دیدار با لاوروف با اشاره به اهمیت روابط ایران و روسیه و لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای روابط در همه زمینه‌ها به‌ویژه روابط اقتصادی و تجاری و با اشاره به اراده مقام‌های عالی دو کشور برای ارتقای مناسبات، بر لزوم توسعه روابط در راستای منافع متقابل بدون تاثیرپذیری از فشارهای خارجی
تاکید کرد.

روحانی در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ امنیت، صلح و ثبات در منطقه و اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حفظ شود، بر لزوم توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه با توجه به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر سال گذشته، تاکید کرد.
رئیس‌جمهور با قدردانی از مواضع و حمایت‌های مسکو از مذاکرات هسته‌ای، بر تداوم تلاش‌ها برای حفظ و احیای برجام به عنوان یک توافق چند جانبه بین‌المللی که الگویی برای حل و فصل مشکلات از مسیر مذاکره و دیپلماسی بوده است، تاکید کرد و گفت: امروز آمریکا و همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده و تنها راه آمریکا برای بازگشت به برجام، لغو تحریم‌هاست.

روحانی افزود: حرکت دو کشور در این خصوص نشان دهنده نگاه مشترک درمورد مسائل بین‌المللی از جمله برجام است و همچنین امروز برای اینکه بتوانیم برجام را احیا و فعال کنیم، همکاری دو کشور به طور قطع بسیار موثر خواهد بود.رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در واقع می‌خواهیم فضا و روابط به تعهدات و توافقات سال ۲۰۱۵ برگردد و همه طرف‌های برجام، همان قول‌ها و گفتارهای خود را عملیاتی کنند و هرآنچه در آن زمان توافق شده پذیرفته شود، نه حاضریم کمتر از آن را بپذیریم و نه دنبال آن هستیم که بیش از آن را به‌دست آوریم.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه دو کشور برای توسعه و تعمیق روابط مصمم بوده و اراده قوی دارند، گفت: برای توسعه همکاری‌های مسکو - تهران از جمله همکاری‌های فنی و دفاعی هیچ محدودیتی وجود ندارد.لاوروف تصریح کرد: از نظر ما این کاملا غیر مفید است که از ایران خواسته شود در چارچوب برجام شرایط جدیدی را بپذیرد و یا فراتر از تعهدات خود در قالب برجام عمل کند.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد:هرگونه سند تکمیلی یا اضافی درخصوص مسائل مختلف از جمله منطقه‌ای یا توسعه نظامی می‌تواند خارج از چارچوب برجام و در راستای تامین امنیت منطقه و خلیج فارس با حضور کشورهای منطقه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
سرگئی لاوروف همچنین بر توسعه و تعمیق روابط تهران و مسکو تاکید کرد و یادآور شد روسیه برای اجرایی و عملیاتی کردن توافقات در راستای توسعه روابط، جدی است و پروژه‌های مشترک دو کشور با سرعت و جدیت دنبال خواهد شد.

کدخبر: ۳۸۳۳۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر