کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۴۸۹
تاریخ خبر:

در سفر ظریف به عراق چه گذشت؟

‌ ظریف روز یکشنبه به بغداد سفر کرد تا پیش از سفر الکاظمی به ریاض و تهران با مقامات این کشور دیدار کند. او در این سفر با مقامات عراقی به رایزنی پرداخت.

* یک: وزیر امور خارجه کشورمان صبح یکشنبه بعد از ورود به فرودگاه بغداد با حضور در محل شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، به جایگاه این دو شهید ادای احترام کرد. وزیر امور خارجه کشورمان پس از آن در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: در جریان سفر به عراق درمورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، ازجمله جنایت‌های آمریکا در منطقه با مقامات این کشور رایزنی و گفت‌وگو می‌کنم.

او با بیان این‌که بسیار خوشحال هستم که بعد از تشکیل دولت عراق و پیش از سفر آقای نخست‌وزیر، الکاظمی به دعوت آقای روحانی به تهران، سفری به بغداد داشته‌ام، افزود: البته سفر من به عراق از قبل هماهنگ شده بود و این سفر فرصت خوبی را فراهم می‌کند که با توجه به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در روز سه‌شنبه، هماهنگی‌های لازم برای این سفر را انجام دهیم.

ظریف با بیان اینکه در جریان سفر به این کشور همسایه، با تعدادی از مقامات عالی‌رتبه عراقی، مسئولان سیاسی این کشور و همچنین رئیس الحشد الشعبی، رایزنی و گفت‌وگو می‌کنم، گفت: در جریان این سفر در مورد همکاری‌های دوکشور که در سفر آقای روحانی به عراق درمورد آن تصمیم‌گیری شده بود و همچنین پیرامون مسائل منطقه و جنایت‌های آمریکا از جمله به شهادت رساندن شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و سایر همراهان‌شان و همچنین دیگر مسائل منطقه گفت‌وگو خواهیم کرد.

* دو: پس از دیدار خصوصی میان وزرای خارجه دوکشور، وزرای خارجه ایران و عراق در نشست خبری مشترک خود در بغداد بر مستحکم‌بودن روابط دو کشور و لزوم تقویت و گسترش آن تاکید کردند. فواد حسین در این نشست خبری گفت: با وزیر خارجه ایران در رابطه با مسائل اقتصادی و تاثیر آن‌ها در مقابله با کرونا بحث و رایزنی کردیم. ما بر ضرورت حمایت از حاکمیت عراق تاکید کردیم.

از سوی دیگر ظریف گفت: باید در رابطه با تهدیدات مداوم داعش هوشیاری کامل داشته باشیم. روابط اقتصادی میان دوکشور می‌تواند گسترده‌تر شود و به سود هر دوطرف است. پرونده کشتیرانی، مرزهای آبی و خطوط ریلی میان دو کشور را پیگیری خواهیم کرد. وی ادامه داد: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس خسارتی بزرگ در جنگ با تروریسم در منطقه و عراق به‌شمار می‌رود و ما پرونده این جنایت آمریکا را با قدرت پیگیری خواهیم کرد.

روابط میان ایران و عراق براساس احترام متقابل و احترام به حاکمیت دوکشور است و ما از نقش عراق در منطقه خلیج فارس استقبال می‌کنیم. فواد حسین نیز گفت: در دیدار با ظریف بر ضرورت دور کردن عراق و منطقه از درگیری‌ها تاکید کردیم. او گفت: در این دیدار در رابطه با سفر قریب‌الوقوع الکاظمی به تهران نیز رایزنی کردیم.

* سه: وزیر امور خارجه کشورمان که به بغداد سفر کرده بود، در ادامه دیدارهای خود با مقامات عراقی، با نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در دو جلسه خصوصی و جمعی انجام شد، درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه، سفر نخست‌وزیر عراق به ایران و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

* چهار: یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق گفت که ظریف در سفرش به بغداد می‌خواهد پیامی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خصوصا عربستان برساند. اما نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق با روتین خواندن سفر ظریف به بغداد گفت که وزیر امور خارجه ایران حامل هیچ‌گونه پیامی برای واشنگتن و ریاض نیست.

به گزارش ایسنا، فاضل جابر، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه گفت: سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عراق روتین بوده و ارتباطی با هرگونه درخواست از عراق برای وساطت بین تهران و واشنگتن و ریاض ندارد و هیچ‌گونه پیامی از سوی ایران در این رابطه وجود ندارد. وی تاکید کرد: عراق روابط قوی با همسایه خود یعنی ایران دارد؛ روابطی گسترده و در تمامی سطوح امنیتی و اقتصادی. بنابراین انجام چنین سفری و دیدار با اعضای دولت جدید، امری طبیعی است.

کدخبر: ۳۴۰۴۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر