کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۱۶۳
تاریخ خبر:

در ستایش و نکوهش یک سکانس سریال تلویزیونی

روزنامه هفت صبح | دوازدهم فروردین شبکه سلامت صداوسیما یک برنامه خیلی عجیب داشت؛ عجیب از این نظر که برای اولین‌بار موضوع عادت ماهیانه زنان و نیازهای آنها در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد. در سکانسی از سریال «منم دوستت دارم» با بازی امیرحسین صدیق (بابای زی‌زی‌گولو) و نگار عابدی برای اولین‌بار به قاعدگی زنان که برای برخی از جوامع هنوز یک تابو است،اشاره شد. این سکانس ستایش برخی از افراد را از توجه به این نیاز زنان به دنبال داشت.این واکنش‌ها آنقدر ادامه داشت که روز گذشته کارگردان این سریال نوشت:«نمی‌دانم باید از ذوق‌زدگی بابت پخش این چند دقیقه خوشحال باشم یا غمگین.»

ماجرای این سکانس این بود که امیرحسین صدیق در نقش البرز مدام می‌پرسد که چرا حال همسرش خوب نیست و زن به تقویم اشاره می‌کند اما صدیق متوجه علت گریه‌های همسرش نمی‌شود.دست آخر نگار عابدی می‌گوید:«چرا شما مردان قانونی نمی‌گذارید که هر ماه یادتون بماند که در این دوره و در این موقعیت کمی هوای زنان را داشته باشید؟»

البرز هم بعد از این جمله همدلی بیشتری نشان می‌دهد و سعی می‌کند حمایتش را به همسرش با یک چای نبات زعفرانی نشان دهد.خیلی از افراد این حرکت سازنده سریال را جالب و غیرقابل انتظار دانستند. عده‌ای هم البته گفتند باید همین روزها منتظر تذکر به این سریال باشیم که البته واکنش روز گذشته سازنده «منم دوستت دارم» نشان می‌دهد خوشبختانه از این خبرها نبوده است چراکه کارگردان سریال «منم دوستت دارم» در صفحه اینستاگرام خودش نوشت:

«طرحِ ساخت قسمت عادت ماهیانه با پیشنهاد، حمایت و اعتماد مدیران شبکه سلامت به ثمر رسید و این نویدبخش رویکردی تازه در رسانه ملی است.» واکنش‌های مثبت به این قسمت از برنامه تلویزیونی «منم دوستت دارم» آنقدر زیاد بود که مجید پرکار متنش را در اینستاگرام اینطور شروع کرد:«نمی‌دانم باید خوشحال باشم به سبب استقبال مردم از این حرکت فرهنگ ساز یا غمگین باشم که موضوعات مربوط به روح و جسم بانوان سال‌هاست نادیده گرفته شده و پخش این چند دقیقه، این میزان ذوق زدگی و واکنش به همراه داشته است.»

او در پایان هم از مدیر شبکه سلامت و مشاور سریال تشکر کرده است.سریال «منم دوستت دارم» به موضوعات بسیار روتین زندگی که سال‌هاست خانواده‌ها درگیر آن هستند و آنطور که باید به آن توجه نشده می‌پردازد.موضوع اصلی این سریال مسائل خانوادگی است و سعی می‌کند با ارائه راهکارهایی مبتنی بر علوم روانشناسی به حل چالش‌های روزمره و در نتیجه تقویت روابط اعضای خانواده کمک کند.

البته مثل هر بحث چالش‌برانگیز دیگر، نحوه نمایش قاعدگی در آن سریال به غیر از مدح و ستایش،کمی نکوهش و خرده‌گیری هم به دنبال داشت؛این نکوهش‌ها مربوط به نمایش اغراق‌آمیز از تبعات عاطفی قاعدگی می‌شد. همه افراد شرایط قاعدگی و پیش‌قاعدگی (pms) را مشابه هم سپری نمی‌کنند.گروهی معمولا نوسان‌های خلقی و عاطفی زیادی را پشت سر می‌گذارند ولی گروه دیگر فقط دارای درد جسمانی هستند.

به خاطر همین برخی از افراد معتقد بودند که اولا واکنش بازیگر زن خیلی اغراق‌شده بوده… فارغ از این نوع خرده‌گیری‌ها توصیه نهایی البرز (امیرحسین صدیق) در این سریال برای اولین‌بار بود که در صداوسیما پخش شد.یک‌جورهایی سازندگان با این اثر برای اولین‌بار قبح حرف زدن درباره عادت ماهیانه را شکستند.

در انتهای این ویدئو البرز خطاب به بینندگان می‌گوید:«بالابریم پایین بیاییم، یه چیزی هست به اسم عادت ماهیانه. ما مردها خیلی وقت‌ها این دوره را یادمون میره و فکر می‌کنیم باید از همسرامون انتظار همون اخلاق و رفتاری را داشته باشیم که همیشه توقع داریم. اشتباهه. {تاریخ قاعدگی را} یک جایی یادداشت کنید یا توی موبایلتون بزنید.»

کدخبر: ۳۸۱۱۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر