کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۱۵۲
تاریخ خبر:

در حاشیه نظارت بر تئاترهای آنلاین

روزنامه هفت صبح | در دوران کرونایی علاوه بر اینکه پخش فیلم‌ها در تلویزیون‌های اینترنتی بسیار بیشتر از گذشته شد، پخش تئاتر به صورت آنلاین نیز مورد استقبال قرار گرفت. ماجرا از این قرار است که نمایش‌های تئاتری که قبلا به روی صحنه رفته و از آن‌ها تصویربرداری شده بود روی سایت «تیوال» با بلیت ۱۰ هزار تومانی برای پخش آنلاین قرار گرفتند. این اتفاق مدتی بود که رخ داده بود اما در هفته‌های گذشته، نمایش‌های خوبی به این مجموعه اضافه و باعث شدند تماشاگران بیشتری آن‌ها را ببینند.

این استقبال‌ها اما یک سویه منفی هم داشت و وزارت ارشاد نسبت به این نمایش‌ها حساس شد. این وزارتخانه معتقد است با وجود آنکه نمایش‌های فوق قبلا یک مجوز اجرا و یک مجوز برای تصویربرداری داشتند، حالا برای پخش در اینترنت نیز باید باز هم مجوز بگیرند! مثلا نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» به این بروکراسی پیچیده دچار شده است. این گزارش را بخوانید تا ببینید اوضاع پخش اینترنتی همچنان چقدر پیچیده است و هر سری یک معضل جدید پیدا می‌شود.

*** وزارت ارشاد چه می‌گوید؟
محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون سازمان سینمایی به ایسنا گفته: هر اثر تصویری که بخواهد در شبکه نمایش خانگی و وی‌اودی‌ها نمایش داده شود طبق قانون باید از سازمان سینمایی مجوز بگیرد. اینکه آن اثر مجوز وزارت ارشاد را دارد، ارتباطی به موضوع ندارد چون وقتی محل انتشار یک اثر تغییر می‌کند باید از همان‌جا مجوز بگیرد. وقتی برای اجرای یک تئاتر مجوز صادر می‌شود یعنی قرار است در یک سالن تئاتر روی صحنه برود که مخاطب محدودی دارد اما وقتی قرار باشد در یک وی‌اودی برای مخاطب میلیونی ارائه شود طبیعی است نظارت آن باید متفاوت باشد و حتی طبیعی است که مواردی از آن با اصلاح روبه‌رو شود.

ما هر اثری را به‌ویژه وقتی تئاتر باشد، بر مبنای نمایش «تصویری» نگاه می‌کنیم، نه تئاتری که در سالن اجرا شده است. وقتی قرار است در قالب تصویری برای جامعه گسترده‌تری نمایش داده شود طبیعی است ملاحظات بیشتری روی آن اعمال شود و حتی ممکن است درجه بندی سنی مشمول آن شود چراکه آنچه قرار است به دست خانواده برسد با آن اثر هنری که در یک سالن تئاتر برای مخاطبی که با اختیار خودش بلیت می‌خرد و آن را تماشا می‌کند، فرق دارد.

با این حال هیچ کدام از این‌ها به معنای اینکه همه آثار دچار سانسور می‌شوند نیست بلکه پروسه قانونی این است که فارغ از داشتن مجوز از یکی دیگر از زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد، برای نمایش خانگی نظارت و صدور مجوز جداگانه وجود دارد.درباره سایت «تیوال» اطلاع دقیق ندارم چون از نظر ما صرفا یک سایت بلیت فروشی است ولی اگر مجوز وی‌اودی گرفته‌اند باید مثل همه وی‌اودی‌های دیگر برای بارگذاری محتوای تصویری خود از سازمان سینمایی مجوز بگیرند.

*** تیوال چه می‌گوید؟
«محمد عمرو‌آبادی» مدیرعامل سایت تیوال نیز به میزان گفته:مشخصا درباره مجوز‌های فیلم تئاتر و اجرای آنلاین تئاتر دغدغه‌مند بودیم و در نظر داشتیم که از همان روز‌های نخست دچار مشکل نشویم به همین دلیل از خیلی قبل‌تر برای تسهیل در امر دریافت مجوز فیلم تئاتر‌ها گام برداشتیم و خوشبختانه همکاری بسیار خوبی هم در این زمینه با ما صورت گرفت، به خصوص نهاد «ساترا» به عنوان نهاد مرجع دریافت مجوز برای فیلم تئاتر کمک‌های بسیار زیادی را در این راه به ما ارزانی داشت.

ما می‌دانستیم که قرار است کاری قانونی انجام دهیم، اجرای آنلاین نمایش و پخش فیلم تئاتر اتفاقی متفاوت در عرصه نمایش است، به شخصه از نهاد‌های مربوطه در خصوص صدور مجوز پخش و «وی او دی» تشکر می‌کنم که بسیار روشن بینانه و سریع در این اتفاق ما را یاری کردند تا پخش این اتفاق در زمانی که اکثریت مردم در خانه هستند و تئاتر به کلی تعطیل شده به نوعی چرخ این هنر را همچنان در حال گردش نگه دارد.

کدخبر: ۳۲۷۱۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر