کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۱۶۶
تاریخ خبر:

در جلسه‌ رای اعتماد وزیر ‌صمت چه گذشت؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی| یک: وزارت صمت بالاخره وزیردار شد. در حالی که نزدیک به ۵ ماه گذشته این وزارت خانه ساکنی نداشت، حالا رزم حسینی با ۱۷۵‌رای موافق و ۸۰‌رای مخالف و ۹‌رای ممتنع، به وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید. پیش از این حسن روحانی به دلیل بی‌ثباتی در بازار خودرو و عدم موفقیت وزارت صمت در کنترل اوضاع رضا رحمانی، وزیر پیشین را برکنار کرد. پس از رحمانی، حسین مدرس خیابانی، به عنوان گزینه وزارت صمت به مجلس معرفی شد اما مجلس به او رای اعتماد نداد و جعفر سرقینی دیگر معاون وزارتخانه به عنوان سرپرست انتخاب شد.

* دو: پس از آنکه جعفر سرقینی برای تصدی وزارت صمت کاندیدا نشد، نام رزم حسینی، استاندار خراسان شمالی مطرح شد. از همان ابتدای مطرح شدن نام رزم حسینی، اعتراضاتی علیه او صورت گرفت. با این حال مجلس‌نشینان تصمیم گرفتند که به پیشنهاد حسن روحانی اعتماد کنند و کسی که دولت به او اعتماد کرده را به وزارت برسانند.

* سه: یکی از پررنگ‌ترین انتقادات از رزم حسینی شایعه دو تابعیتی بودن اوست. برخی چنین فرضیه‌ای را در مورد او مطرح کرده‌اند اما احسان اردکانی، دیروز به حمایت از رزم حسینی ظاهر شد و گفت که موضوع دو تابعیتی بودن وزیرپیشنهادی صمت تائید نشده است. اردکانی با اشاره به طرح مسئله دو تابعیتی بودن رزم‌حسینی گفت: می‌گویند آقای رزم‌حسینی دوتابعیتی است، اگر سند دارید منتشر کنید.

از آقای ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی در این باره سوال کردم که پاسخ داد این موضوع در هیات تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی احراز نشد. آقای کریمی قدوسی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی هم این موضوع را تایید کرد؛ پس اگر ادعای انقلابی‌گری دارید، بدانید فرد انقلابی از دروغ و تهمت و زیرسوال بردن آبرو و حیثیت افراد بیزار است چه برسد به این‌که تهمت‌هایی علیه جانباز خیبر و جانشین حاج قاسم سلیمانی زده شود.

* چهار: وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به همراه علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی مجلس حاضر شدند و مجلس وارد دستور کار بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت شد. اما خبری از رئیس‌جمهور نبود. برخی از نمایندگان معتقد بودند که جلسه رای‌گیری بهتر است بدون حسن روحانی برگزار نشود. اما متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس هم عدم حضور رئیس‌جمهور در این مجلس را اعلام کرد و گفت: طبق آیین‌نامه یک ساعت فرصت برای دفاع رئیس‌جمهور از وزیر پیشنهادی پیش‌بینی شده که با توجه به عدم حضور ایشان از آن عبور می‌کنیم.

* پنج: انتقادات به رزم‌حسینی هم بسیار تند بود. اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مخالفت با رزم‌حسینی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صمت اظهار داشت: برخی افراد پشت پرده انتصاب رزم‌حسینی در جایگاه وزیر صمت هستند که اگر من بخواهم آن را بیان کنم تعجب می‌کنید. این در حالی است که ملاقات‌هایی از سوی افراد فاسد کنار رزم‌حسینی با برخی مسئولین و نمایندگان مجلس که به تعداد انگشتان است صورت گرفته که جای تعجب دارد.

وی افزود:‌آقای رزم‌حسینی شما چگونه می‌خواهید مسئولیت بگیرید در حالی که ادعا کرده‌اید که محل زندگی‌تان در کانادا بوده و حتی دو دهه در کانادا بوده‌اید و خانواده‌تان در این کشور زندگی می‌کنند؛ شما چرا به ایران آمده و دم از نظام و مردم می‌زنید؟ محمد‌حسن فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس نیز در مخالفت با رزم حسینی گفت: سوال ما از رزم‌حسینی آن است که چرا از کشور خارج شده و طی سالیان متوالی، کار واردات را انجام داده است؟ درواقع کار وی وارد کردن دستگاه‌های دست‌دوم به کشور بوده و از این جهت لطمه‌های زیادی به کشور زده است.رزم حسینی خود به این سوالات پاسخ نداد.

* شش: به نوشته خبرآنلاین، در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رزم حسینی، اردشیر مطهری، ویس کرمی و فرهنگی به عنوان مخالف و نوش‌آبادی، ارکانی، عنابستانی و محمود عباس‌زاده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت صحبت کردند. در خلال صحبت‌های مخالفان و موافقان مباحثی در خصوص آشنایی و نزدیکی رزم‌حسینی به سردار سلیمانی مطرح شد که مورد تذکر مخالفان قرار گرفت و آن‌ها خواستار این شدند که از نام سردار سلیمانی در این موارد استفاده نشود.

*** علیرضا رزم حسینی کیست؟
علیرضا رزم حسینی متولد ۱۳۴۰ در کرمان و استاندار خراسان رضوی است. او تحصیلکرده کارشناسی علوم اقتصادی و بازرگانی از دانشگاه شهید باهنر کرمان است.‌از سوابق اجرایی رزم‌حسینی می‌توان به مشاور بازرگانی بنیاد مستضعفان و جانبازان، عضویت در هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه استان کرمان، مدیر عاملی و ریاست هیات مدیره مجتمع صنعتی کرمان، مدیر عاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کرمان، ریاست هیات مدیره شرکت صنایع فلزی آلیاژ کاران دوهزار، مدیر عاملی شرکت تکنوپروم جنرال تریدینگ، مدیر عاملی شرکت ماشین‌آلات راه‌سازی کاترپیلار، نایب رئیسی انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات ساختمانی و معدنی کشور، ریاست مجمع شرکت آستانه ریل و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت همیار ماشین اشاره کرد.‌او قائم ‌مقام فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان، به فرماندهی قاسم سلیمانی و جانشین عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در دوران جنگ بوده است. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که او به عنوان یکی از مدیران ارشد اقتصادی کشور در بسیاری از طرح‌های ملی مشارکت داشته است.

کدخبر: ۳۵۲۱۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر